Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johgro
Noterade igår att bilen larmade utan anledning. Började igår eftermiddag, larmet gick igång ett par gånger. Fortsatt idag ett par gånger på jobbet. Senast nu hemma för ca en halvtimme sedan. Sista gången på jobbet larmade bilen med ljud men utan blink?! Förutsättningarna på parkeringen på jobbet har varit samma i två år. Förutsättningarna hemma är också oförändrade.

Värt att notera är att tankluckan ramlat av för en dryg vecka sedan, men det borde väl inte påverka?? Tydligen vanligt fel.
Användarvisningsbild
av Mekomanisten
Sådana falsklarm brukar oftast bero på fukt i kablage och kontakter. Mera sällan någon givare eller sensor. Kolla igenom larmets alla kontakter. Dra isär dem och spreja med oxidspray, torka rent och montera. Det kan dock vara en hel del jobb att hitta alla kontakter. Börja med det som lättast kan få fukt. Under mattan i golv, i dörrar, vid låsen, bakluckan.
Användarvisningsbild
av wissel
Tror med all sannolikhet att ditt backup batteri i sirenen har börjat
läcka. Om du läser av bilen så kommer du att få felkod UEM 0004.
Väldigt väldigt sällan som det är fel i "kontakter" o kablaget på Volvobilarna.
Nu har ju du undvikit alla väsentliga uppgifter om vad du åker i typ Årsmodell, osv ?
Men är bilen ca 10-12 år så är sirenen helt enkelt sopslut i batteriet.
Ryck säkringen så håller bilen tyst iaf. och du kan larma på som vanligt och grannarna får sin nattsömn.
Säkringen sitter i kupen bakom lucka vä. sida instrumentbrädan.
Användarvisningsbild
av stooges
Som wissel skriver så är det säkert backup batteriet.
Går att stänga av larmet om man vill, allt funkar som vanligt, lås mm men ingen larmfunktion.
av marimbalanguage
Larmsirenen sitter under höger framskärm.
I vissa fall kan man rädda den genom att ta ut det dåliga batteriet och borsta rent kretskortet (om det har oxiderat).
Om det har gått så långt att batterisyran har frätt sönder kretsarna är det ny larmsiren som gäller...
av Edward
Jag hade samma problem med larmet på min förra xc70. Den gången för sisodär 6 år sedan kostade det 3500kr att byta sirenpaketet med batteribackup. Nu under sommaren fick jag samma problem på min xc90. Lär nog kosta lite mer än 4000kr att få samma arbete utfört hos bilbolaget i jämtland.

Jag tog beslutet att rycka säkringen. Inga problem nu. Utåt ser det ju ut som att allt är ok. Har alltid bilen i garage på jobbet eller på tomten hemma. Ingen risk för tjuvar :-) Besöker jag annan stad över natten tar jag med en fet rattkrycka samt tömmer bilen på stöldbegärliga saker.
Användarvisningsbild
av wissel
stooges skrev:Som wissel skriver så är det säkert backup batteriet.
Går att stänga av larmet om man vill, allt funkar som vanligt, lås mm men ingen larmfunktion.
Om du använder nyckel istället för larmdosa så aktiveras inte larmet.
Att stänga av larmet på annat sätt kräver Vida.
av Righthanddrive
På min XC70 så var det kablaget mellan kaross och bakluckan som knäckts och hade ibland kontakt....därav att den larma !
Fixa med lite ny tråd som löddades och kapslades med krympslang.
Och mitt falsklarm försvann
av valln
wissel skrev:
stooges skrev:Som wissel skriver så är det säkert backup batteriet.
Om du använder nyckel istället för larmdosa så aktiveras inte larmet.
Att stänga av larmet på annat sätt kräver Vida.
Min bil falsklarmade fast jag låste endast med nyckeln.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]