Funk skrev:om man säljer 11ggr så mycket som volvo och mekonomen ihop varje år
Om du med det menar att Biltema har 11 ggr så stor omsättning som Volvo och Mekonomen så ser jag inte vad det skulle ha för relevans i fråga om passform och kvalitet på enskilda reservdelar...
För övrigt så säljer Volvo bara delar till sina egna produkter, och har ansvar för att t.ex garantier och emmisionslagar uppehålls, vilket Biltema inte behöver bekymra sig över. Det leder förmodligen till att Volvo inte köper in det absolut billigaste av tvivelaktig kvalitet (Volvo betalar inte heller sina leverantörer mer än nödvändigt iofs..), men min bestämda uppfattning är att en hel del reservdelar inte håller samma kvalitet som hos märkesleverantörer. T.ex kupeluftfilter utav rent papper, när det bör vara aktivt kol i..
Däremot så är man otroligt billig på mängder av kemikalier, prylar och tillbehör i allmänhet och har sin givna plats för hobbymekarna på många områden, man måste vara observant som kund bara..
/Thomas
Till att börja med så har du helt rätt om lagar och förordningar. MEN bilar som inte längre omfattas av avgasgarantin får ju inte på nåt sätt mera o bättre saker av volvo än av andra. Att sätta pappersfilter där det bör vara kolfilter.. tja.. volvo säljer ju bägge och?
Vad gäller passformer ja. Jo jag har länge funderat på vad det klagas på?..
Är det kunder som inte hittat rätt saker? Eller bristfälliga listor? För jag har ärligt talat ALDRIG NÅNSIN varit med om en sak som inte passar..
Kanske är det för att många faktiskt inte vet så mycket om det som ska monteras ? Jag har lagt märke till att många får skeva skivor?.. Inkörning av bromskivor är nåt som tydligen ingen hört nåt om? Hmm *bakning* av bromsbelägg då?.. är det nåt som man utför? Gör man inte det så hanteras både skivor och belägg fel av montören eller kunden. Men så är det aldrig...
Antingen borde jag ständigt köpa trisslotter eller så är det nåt annat som är skumt.
Volvo är ett vinstdrivande företag som alla andra och köper inte in superkvalitet eftersom det skulle få kunderna att inte återkomma inom en rimlig tid för att förstärka kassan hos verkstäderna. Allt annat vore ju en form av självmord. Menar vi kommer till andra planeter men vi kan inte få spindelleder som håller en bils livstid? Givetvis finns kunnandet och materialen. Men inte viljan. Mera spännande är egentligen att allt du kan köpa i märkesbutiken är *det bästa för din bil*
Jag är väldigt säker på att oljepumpen som köptes in till volvos raka femma 1992 (aisin) inte alls är konstruerad för at köra en 0W olja i. Och att i handboken är det inte ett feltryck när det står (exempelvis) 5W40 som rekommenderad olja..
Jag är helt säker på att min motor konstruerades med ett enklostift. Att en förbättrad förbränning i förbränningsutrymmet ger mej mindre syre i avgaserna och att det leder till att lamdan i sin tur fetar på mer mera bränsle. Så fungerar det i både teori och i verklighet. Men du får treklostift monterade på volvo i servicen för att dom är *bäst för din motor* Och vad gör dom bäst? TJa.. ökar förbränningen något. Samt då startvilligheten. Helt i strid med konstruktionen. Men är det bäst att montera saker helt plötsligt som din bil inte är programmerad för? Så är det ju inte om jag monterar *pirat?
Skumt att *original kan montera många saker som aldrig fabriksmonterats och det fortfarande anses original eller förbättrande. Om samma sak monterats hemma med andra fabrikat på sakerna så är dom *prestandanedsättande*..
Ingen är egentligen så nedlåtande mot *pirat* som just volvo och det är skrämmande..
Jag har jobbat på Opel och där säljer man faktiskt TVÅ fabrikat. GM original eller GMs eget bolag (Federal Mogul) Och bägge säljs i reservdelsdisken. En dyr original samt en billigare *pirat.. och BÄGGE monteras i verkstan. Dom får alltså kakan hur dom än gör.
Sen har jag funderat lite på priser ja.. jo original avspeglar ju kvaliteten..?
Ska vi se.. lite priser förvisso från GM här var mitt pris som arbetande..
Mobil1 0W30=29,60kr/liter inkl moms.
Oljefilter opel astra GM original mm gäng= 14kr
Torkarblad original opel= 45kr st (90krpar)
Bromsvätska Mobil1 en liter=22kr
ska vi se kundpris då..
Mobil1 0W30=196kr/Lit
Oljefilter =90kr
Torkarblad=200
Bromsvätska=90kr
Visst känns det väldigt äkta med kvalitet kopplat till pris?..