- fre 04 sep 2015, 20:46
#1001522
[img]http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
Goddag.
Under besiktningen igår visade killen mig hur ena stötdämparen läcker olja. Kanske inte så konstigt efter 26.000 mil :)
Har börjar kolla runt lite efter delar och priser. Vill och kommer byta på båda sidorna samtidigt. Mailade Volvo och kollade priser. Dom tyckte jag bara skulle byta fjäderbenet/dämparen och flytta över alla andra delarna.
Men efter 26.000mil, är det ens värt att göra det? Borde man inte passa på att faktiskt byta allt? Lager, fjäder osv också? Eller?
Hur är det med bilfjädrar egentligen. Behöver dom bytas eller inte? Finns det någon risk att gamla fjädrar går av när man monterar en ny dämpare tex?
Tanken är att vi INTE skall sälja denna bilen utan faktiskt köra den tills den rasar eller blir så oekonomisk att man verkligen måste byta.
Dessvärre kostar alla delarna 11.000:- för båda sidorna hos Bilia så det kommer INTE ske.
Är det någon som har hyfsad koll på andra delar som faktiskt fungerar bra? Plockade ihop det mesta på Mekonomens websida och kom under 7000:- men då är inte anslagsbricka, hjälpfjädrar å Isolatorer med i priset.
Jag är inte främmande för att köpa från Tyskland eller England via tex eBay men då vill jag gärna ha en referens till en bra säljare/webshop och märke/delar.
En snabbsökning på Monroedämparna som Mekonomen säljer är nära halva priset i Tyskland(eBay). Svårt att ignorera att kunna komma undan mycket billigare.
Bilen gäller våran Volvo V50 2.0D 2007, ej sportchassie eller liknande.
Under besiktningen igår visade killen mig hur ena stötdämparen läcker olja. Kanske inte så konstigt efter 26.000 mil :)
Har börjar kolla runt lite efter delar och priser. Vill och kommer byta på båda sidorna samtidigt. Mailade Volvo och kollade priser. Dom tyckte jag bara skulle byta fjäderbenet/dämparen och flytta över alla andra delarna.
Men efter 26.000mil, är det ens värt att göra det? Borde man inte passa på att faktiskt byta allt? Lager, fjäder osv också? Eller?
Hur är det med bilfjädrar egentligen. Behöver dom bytas eller inte? Finns det någon risk att gamla fjädrar går av när man monterar en ny dämpare tex?
Tanken är att vi INTE skall sälja denna bilen utan faktiskt köra den tills den rasar eller blir så oekonomisk att man verkligen måste byta.
Dessvärre kostar alla delarna 11.000:- för båda sidorna hos Bilia så det kommer INTE ske.
Är det någon som har hyfsad koll på andra delar som faktiskt fungerar bra? Plockade ihop det mesta på Mekonomens websida och kom under 7000:- men då är inte anslagsbricka, hjälpfjädrar å Isolatorer med i priset.
Jag är inte främmande för att köpa från Tyskland eller England via tex eBay men då vill jag gärna ha en referens till en bra säljare/webshop och märke/delar.
En snabbsökning på Monroedämparna som Mekonomen säljer är nära halva priset i Tyskland(eBay). Svårt att ignorera att kunna komma undan mycket billigare.
Bilen gäller våran Volvo V50 2.0D 2007, ej sportchassie eller liknande.


If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986