NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Goddag.

Under besiktningen igår visade killen mig hur ena stötdämparen läcker olja. Kanske inte så konstigt efter 26.000 mil :)

Har börjar kolla runt lite efter delar och priser. Vill och kommer byta på båda sidorna samtidigt. Mailade Volvo och kollade priser. Dom tyckte jag bara skulle byta fjäderbenet/dämparen och flytta över alla andra delarna.
Men efter 26.000mil, är det ens värt att göra det? Borde man inte passa på att faktiskt byta allt? Lager, fjäder osv också? Eller?
Hur är det med bilfjädrar egentligen. Behöver dom bytas eller inte? Finns det någon risk att gamla fjädrar går av när man monterar en ny dämpare tex?
Tanken är att vi INTE skall sälja denna bilen utan faktiskt köra den tills den rasar eller blir så oekonomisk att man verkligen måste byta.

Dessvärre kostar alla delarna 11.000:- för båda sidorna hos Bilia så det kommer INTE ske.
Är det någon som har hyfsad koll på andra delar som faktiskt fungerar bra? Plockade ihop det mesta på Mekonomens websida och kom under 7000:- men då är inte anslagsbricka, hjälpfjädrar å Isolatorer med i priset.

Jag är inte främmande för att köpa från Tyskland eller England via tex eBay men då vill jag gärna ha en referens till en bra säljare/webshop och märke/delar.
En snabbsökning på Monroedämparna som Mekonomen säljer är nära halva priset i Tyskland(eBay). Svårt att ignorera att kunna komma undan mycket billigare.

Bilen gäller våran Volvo V50 2.0D 2007, ej sportchassie eller liknande.
Du skall vara jäkligt nöjd om det är första gången det byts dämpare eller fjädrar vid 26000 mil.

Hade också en dämpare som läckte lite, men man märkte inte så mycket vid körning. Körde nog 2 år med läckaget innan personlige meken påtalade att vänster fjäder brustit. Detta var förra hösten. Köpte då fjädrar och fjäderbenslager från skruvat.se , dämpare , damask (onödigt för original damaskerna var felfria) köpte jag från misterauto.se . Allt gick väl på runt 3500kr och det har funkat bra sedan november 2014. Min mätarställning var då bara runt 11800 mil, jävla skitväg till sommarstugan som tar kål på bilen.

Tipsar även om att använda en sådan här när fjäderbenet skall pressas ut spindeln http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017058/ Ställ den uppe på spindelns klämma som håller benet och pressa upp mot fjäderkoppens underkant så slipper du hamra. Går att byta utan att ta väck drivaxeln, men det är lite bök.
dieselputte skrev:Du skall vara jäkligt nöjd om det är första gången det byts dämpare eller fjädrar vid 26000 mil.

Hade också en dämpare som läckte lite, men man märkte inte så mycket vid körning. Körde nog 2 år med läckaget innan personlige meken påtalade att vänster fjäder brustit. Detta var förra hösten. Köpte då fjädrar och fjäderbenslager från skruvat.se , dämpare , damask (onödigt för original damaskerna var felfria) köpte jag från misterauto.se . Allt gick väl på runt 3500kr och det har funkat bra sedan november 2014. Min mätarställning var då bara runt 11800 mil, jävla skitväg till sommarstugan som tar kål på bilen.

Tipsar även om att använda en sådan här när fjäderbenet skall pressas ut spindeln http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017058/ Ställ den uppe på spindelns klämma som håller benet och pressa upp mot fjäderkoppens underkant så slipper du hamra. Går att byta utan att ta väck drivaxeln, men det är lite bök.
Vilket märke på dämparna/fjäderbenen köpte du? Sachs?

Fanns inga papper på att något där är bytt faktiskt men det betyder ju inte att någon anlitat en mindre firma eller liknande.
Det roliga är att bilen var inne på Service för 1 vecka sedan och dom nämnde inget om dämparen och kryssat i protokollet att allt är bra. Funderar på att maila och klaga faktiskt.
Bilprovningen som påpekade detta och egentligen skall inte bilen släppas igenom med läckande dämpare. Känns fel att vänta för länge med att byta. Behöver inte stressa men vill inte komma tillbaks till besiktningen nästa år med samma fel... :)

Men du håller med om att man självklart passar på att byta lager osv när man ändå river ner?
Fjädrarna borde väl också vara slut efter 26.000mil(om dom aldrig är bytta men har inga uppgifter på det)
För jag skrev specifikt till Bilia när jag bad om priser att bilen rullat 26.000mil och troligen är saker slitna men fick rekommendationen att bara byta dämparen och flytta över lager å allt annat...

"Fördelen" med att byta allt är att jag faktiskt kan sätta ihop fjäderbenen först och sedan montera dom och slippa göra allt på samma gång så att säga.

Det räcker inte att bara släppa på muttern till drivaxeln och flytta det lite utan att ta loss den helt? Skall man ta genvägar så skall man inte knäcka sönder ryggen eller få kämpa för mycket :)
Dämparna var KYB , såg att de var mer än 300kr dyrare nu jft när jag köpte. Har ingen aning om de är bra eller inte, de duger iaf åt mig som mest kryper på 80 väg.

Jag påpekade mitt läckage vid besiktning och frågade om det var farligt, han sa nej och noterade inte ens det . Totalt 2 besiktningar med läckande stötdämpare utan nåt påpekande.

Service är oftast ett skämt, inte en gång har de noterat rätt mönsterdjup på 9 auktoriserade servicear :roll: å andra sidan har man fått en del annat gratis , tex första gången de fixade parkeringsbromsen.

Jag släppte inte på centrumbulten , det som är lite kritiskt är att den inre knuten kan hoppa ur och man tänjer en hel del på den inre damasken. Man får lirka lite och se till att den inre knuten hoppar tillbaka i rätt läge, bara att ha en växel i och snurra. Bökigast är det på högersida där man har mellanaxeln med stödlager. Kan även finnas en risk att man skadar spindeledens tätning när man bryter.

Jag bytte lagren, det ena gamla lagret gick isär och alla kulor for ut, men det andra gamla är intakt så det sparade jag som reserv. Snurrade lika som de nya SKF lagren och glappar inget så man kan säkert använda det i nödfall.

Svåraste med bytet var att få fjädern i rätt position då den saknade den målade syftlinjen som skall linjera med flänsen längst ner på stötdämparen (den som skall styras in i spindelns klämma) och en markering på stödlagret. Dåligt av Skruvat att sälja omärkta fjädrar.
Tack för svar :)

Besiktning verkar vara lite som roulette men dom känns mer seriösa här faktiskt, som dom borde. Tycker det är trevligt att man påpekar först och väntar med att underkänna en sådan sak. Vet faktiskt hur trafikfarligt det är men dom hänvisar ju till längre bromssträcka osv.... Hur mycket sanning det är i allt låter jag vara osagt.
Frågan är också hur mycket det sliter på andra detaljer om/när dämparen är kass?

Jag har aldrig litat på en service och kommer aldrig att göra, än mindre nu. Verkstäderna har lite att jobba med angående förtroende alltså...

Du menar att inre knuten är kritisk om man INTE släpper på drivaxeln eller även då också?

Ja, att spindelleden osv ligger tasktigt till är så sant som det är sagt. Gillar inte pilla med det där om man inte skall byta det. Får väl se vilken lösning vi kommer välja. Gick ju bra på våran V70 men i värsta fall lämna in för bytet men sätta ihop fjäderbenen själv.

Ja där ser man. Tycker gott man kan kosta på sig nya lager när man byter faktiskt men göra som du skrev att man sparar det gamla om det inte märks av någon defekt.
Man vill ju inte göra bytet och sedan sitta med skiten i näven och måste köpa nytt och affären är stängd. Mer vanligt att lager är dåligt än att fjädern är det kanske :)

"Svåraste med bytet var att få fjädern i rätt position då den saknade den målade syftlinjen som skall linjera med flänsen längst ner på stötdämparen (den som skall styras in i spindelns klämma) och en markering på stödlagret. Dåligt av Skruvat att sälja omärkta fjädrar."

Det där hade jag faktiskt INTE koll på. Är det något nytt dom börjat med på "nyare/äldre" bilar? Minns inget om sådant på våran gamla V70?
Så kanske man skall ta och kolla lite extra på detta och fråga en tilltänkt säljare om denna markering. Tröttsamt att behöva skruva ner å justera å böka. Det är då man blir trött.
timebandit skrev: Det där hade jag faktiskt INTE koll på. Är det något nytt dom börjat med på "nyare/äldre" bilar? Minns inget om sådant på våran gamla V70?
Så kanske man skall ta och kolla lite extra på detta och fråga en tilltänkt säljare om denna markering. Tröttsamt att behöva skruva ner å justera å böka. Det är då man blir trött.
Det finns en instruktion för sänkningskitet från Volvo någonstans på undertavlan för C30 V50 här på forat, i kapitel 12 står det om markeringen på lagret och stötdämparens nedre styrfläns. Det står dock inget om färgmarkering, men den skall finnas där. Fanns grön, eller gul (?) linje på originalfjädrarna som suttit från början. Jag lyckades inte helt hundra och ibland klonkar det till lite på vänster sida vid rejäla gupp. Höger blev bra.

När det gäller den inre drivknuten så vet jag inte om det rentav finns risk att den åker ut ur växellådan? Hjälpte en granne med fjäderbens byte på en Citroën och där ploppade en av de inre drivknutar ut ur lådan så det rann ut växellådsolja :x

Man kan ju släppa på damaskens klämma så man undviker att paja den. En ny centrumbult kostar väl runt 20 kr / st , så det är ju iofs inte mycket att snåla in på. Nästa gång kommer jag att ta väck centrumbulten
dieselputte skrev:
timebandit skrev: Det där hade jag faktiskt INTE koll på. Är det något nytt dom börjat med på "nyare/äldre" bilar? Minns inget om sådant på våran gamla V70?
Det finns en instruktion för sänkningskitet från Volvo någonstans på undertavlan för C30 V50 här på forat, i kapitel 12 står det om markeringen på lagret och stötdämparens nedre styrfläns. Det står dock inget om färgmarkering, men den skall finnas där. Fanns grön, eller gul (?) linje på originalfjädrarna som suttit från början. Jag lyckades inte helt hundra och ibland klonkar det till lite på vänster sida vid rejäla gupp. Höger blev bra.

När det gäller den inre drivknuten så vet jag inte om det rentav finns risk att den åker ut ur växellådan? Hjälpte en granne med fjäderbens byte på en Citroën och där ploppade en av de inre drivknutar ut ur lådan så det rann ut växellådsolja :x

Man kan ju släppa på damaskens klämma så man undviker att paja den. En ny centrumbult kostar väl runt 20 kr / st , så det är ju iofs inte mycket att snåla in på. Nästa gång kommer jag att ta väck centrumbulten
Skall kolla upp detta så jag vet vad som behöver göras.

Har sökt runt lite och hittat exempel där antingen knuten gått sönder eller drivaxeln hoppat loss. Så man får ju försöka vara försiktig och inte bända för mycket i sidled antar jag.

Offerten från ena verkstaden angav också Hjälpfjäder och Isolatorer. Isolatorerna tror jag att jag har lyckats googla fram. Skydd på fjädern som skall förhindra oljud?
Men vad är hjälpfjädern för något? Hittar varken Isolator eller Hjälpfjäder i VIDA. Letat och letat men kammar noll. Hjälp? :)

Fungerar Biltemas billiga Spindelledsavdragare för 60:- på Volvo V50? Enligt VIDA skall man ju även loss den så om det är för bökigt så vill man ju undvika att skada gummibussningen å behöva byta länkarmen.
Isolator skulle kanske kunna vara den vita gummidelen som skall dämpa genomslag i stötdämparen. Verkar som de ingår i denna sats om de nu kallas isolator. http://www.mister-auto.se/sv/komplett-s ... PK156.html Jag återanvände de gamla damaskerna och "isolatorerna"

Hjälpfjäder? Möjligt att den används för att pressa ur fjäderbenets undre del ur spindeln?

Köp en billig hydraulisk liten domkraft som jag tipsat om, funkar utmärkt att pressa isär med. Sen när du skall ihop med skiten är det bara att pressa upp länkarmen med domkraften och jucka lite. Bryt isär spindelns klämma lite mer om det går trögt.

En annan sak, jag tog aldrig väck ABS givarna och kablarna, tog bara loss kablarna från klämman i karossen, gick bra ändå. Se bara till att fixa nåt bra verktyg att hänga spindeln+oket i. Tog en gammal klädgalge i metalltråd och bockade till.
dieselputte skrev:Isolator skulle kanske kunna vara den vita gummidelen som skall dämpa genomslag i stötdämparen. Verkar som de ingår i denna sats om de nu kallas isolator. http://www.mister-auto.se/sv/komplett-s ... PK156.html Jag återanvände de gamla damaskerna och "isolatorerna"

Hjälpfjäder? Möjligt att den används för att pressa ur fjäderbenets undre del ur spindeln?

Köp en billig hydraulisk liten domkraft som jag tipsat om, funkar utmärkt att pressa isär med. Sen när du skall ihop med skiten är det bara att pressa upp länkarmen med domkraften och jucka lite. Bryt isär spindelns klämma lite mer om det går trögt.

En annan sak, jag tog aldrig väck ABS givarna och kablarna, tog bara loss kablarna från klämman i karossen, gick bra ändå. Se bara till att fixa nåt bra verktyg att hänga spindeln+oket i. Tog en gammal klädgalge i metalltråd och bockade till.
Ja, vi skall försöka göra den genvägen först men vara förberedda på att ev. släppa så som Volvo vill göra det. Bra att vara beredd på det mesta då bilen inte kan stå stilla en dag ens.

Isolator åtgår 2st per fjäderben och hjälpfjäder 1st

Detta är mer eller mindre ett komplett fjäderben enligt verkstaden när jag bad om priser.
Stötdämpare
Fjäder
Skyddsbälg
Isolator x2
Hjälpfjäder
Anslagsbricka
Fjädersäte
Lagring

Hittar absolut ingenting om det i VIDA varken om man söker eller letar å letar. Google ger möjligen träffar på isolator som skall sitta i ändarna på fjädern för att troligen skydda mot gnissel. Men det är gissningar.
Måste forska i detta. Vill gärna köpa så jag kan sätta ihop fjäderbenen och bara byta rakt av.
timebandit skrev: Ja, vi skall försöka göra den genvägen först men vara förberedda på att ev. släppa så som Volvo vill göra det. Bra att vara beredd på det mesta då bilen inte kan stå stilla en dag ens.

Isolator åtgår 2st per fjäderben och hjälpfjäder 1st

Detta är mer eller mindre ett komplett fjäderben enligt verkstaden när jag bad om priser.
Stötdämpare
Fjäder
Skyddsbälg
Isolator x2
Hjälpfjäder
Anslagsbricka
Fjädersäte
Lagring

Hittar absolut ingenting om det i VIDA varken om man söker eller letar å letar. Google ger möjligen träffar på isolator som skall sitta i ändarna på fjädern för att troligen skydda mot gnissel. Men det är gissningar.
Måste forska i detta. Vill gärna köpa så jag kan sätta ihop fjäderbenen och bara byta rakt av.
Jag bytte mina original fjäderben och ersatte med samma mängd utrustning: Stötdämpare, fjäder, stödbenslager och inget annat.

Jo, några nya bultar från Volvo, 3 st upptill på var sida, 1 för klämman i spindeln, samt nya muttrar till klapperstagen.

Be att få material offert från en annan verkstad.

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]