Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
börne skrev:
valln skrev:Köper man en v70 eller s80 eller liknande bilar bör man nog budgetera men att det kan komma en verkstadsräkning på 10-15 000 kr ibland. Förmodligen inte varje år och timkostnad volvoverkstad närmar sig nog nu 1500 kr per timme.
Gäller ju alla bilar, en gammal rishög blir oftast inte heller billig om man ska hålla liv i den.

Verkar som folk är emot att TS ska köpa en nyare bil som förstabil, har han ekonomi till det så varför inte?
Får inte riktigt intryck av att katten har fett med flos, som ungdomarna säger :lol: Tänker t.ex på att TS går i skolan. Resonemanget är väldigt likt mitt när jag funderade på första bil. Gärna så ny som möjligt, pålitlig och driftsäker samt utan oförutsedda räkningar och reparationer osv.

Fördelarna med att köpa en äldre bil som sin allra första är många i min mening, särskilt om man har något större bilintresse. Finns bättre förutsättningar att lära sig skruva, pilla, underhålla osv på en gammal bil än en nyare. Mycket billigare om man i något sammanhang klantar sig. Dessutom har väl typ alla 18-åringar med nytaget körkort extra mycket lust att gasa, testa vad som händer, lära sig hantera bilen, testa gränserna osv. Inte den mest skonsammaste körningen nödvändigtvis (och nej, man tänker att man inte ska på något sätt misshandla bilen men plötsligt sitter man bakom ratten och inser det är ganska svårt att hålla sig från att leka och sladda när det börjat komma mycket snö).

TS: Om du, MED några oförutsedda reparationer och en service inräknat, har råd med en nyare bil såsom en S80 så tycker jag du ska slå till. Det är ju ännu svårt att motivera sig till att köpa en sämre bil man inte vill ha än vad man vill och har råd med.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Alla har väl olika sätt att resonera. Bilar är förgängliga och tappar snabbt värde. Därför vill jag köpa mina bilar kontant utan lån och de får bara belasta min cash med 40%.

Dvs har har jag 1 mille tillgänglig kan jag tänka mig köpa en bil för 400.000. Har jag 10.000 tillgängliga så nöjer jag mig med at köpa en bil för 4.000.

Men andra tänker ju helt annorlunda.
Användarvisningsbild
av börne
Schmoyoho skrev:
börne skrev:
valln skrev:Köper man en v70 eller s80 eller liknande bilar bör man nog budgetera men att det kan komma en verkstadsräkning på 10-15 000 kr ibland. Förmodligen inte varje år och timkostnad volvoverkstad närmar sig nog nu 1500 kr per timme.
Gäller ju alla bilar, en gammal rishög blir oftast inte heller billig om man ska hålla liv i den.

Verkar som folk är emot att TS ska köpa en nyare bil som förstabil, har han ekonomi till det så varför inte?
Får inte riktigt intryck av att katten har fett med flos, som ungdomarna säger :lol: Tänker t.ex på att TS går i skolan. Resonemanget är väldigt likt mitt när jag funderade på första bil. Gärna så ny som möjligt, pålitlig och driftsäker samt utan oförutsedda räkningar och reparationer osv.

Fördelarna med att köpa en äldre bil som sin allra första är många i min mening, särskilt om man har något större bilintresse. Finns bättre förutsättningar att lära sig skruva, pilla, underhålla osv på en gammal bil än en nyare. Mycket billigare om man i något sammanhang klantar sig. Dessutom har väl typ alla 18-åringar med nytaget körkort extra mycket lust att gasa, testa vad som händer, lära sig hantera bilen, testa gränserna osv. Inte den mest skonsammaste körningen nödvändigtvis (och nej, man tänker att man inte ska på något sätt misshandla bilen men plötsligt sitter man bakom ratten och inser det är ganska svårt att hålla sig från att leka och sladda när det börjat komma mycket snö).

TS: Om du, MED några oförutsedda reparationer och en service inräknat, har råd med en nyare bil såsom en S80 så tycker jag du ska slå till. Det är ju ännu svårt att motivera sig till att köpa en sämre bil man inte vill ha än vad man vill och har råd med.
TS skrev själv att han inte hade någon tight budget & vill ha en nyare bil. Det var det jag grundade mitt inlägg på.
av valln
börne skrev:

Självklart gäller mina teorier alla bilar.
Jag tycker absolut att han ska köpa en s80 och 2,5T är en jättefin motor på alla sätt!
Jag läste bara in att han trodde att han med säkerhet skulle få en helt bekymmersfri bil och jag tog höjd med att det inte med säkerhet skulle vara så...
Användarvisningsbild
av börne
valln skrev:Jag läste bara in att han trodde att han med säkerhet skulle få en helt bekymmersfri bil och jag tog höjd med att det inte med säkerhet skulle vara så...
Det är sant... sånt som en annan tar för givet att alla vet :oops: Men bra att det förtydligas främst då TS är en förstagångsköpare. Bilar går sönder, det är bara en tidsfråga när det sker :wink:
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det är en bra förstabil! Men visst får man ha lite budget för service&rep det är viktigt. Köpte min S80 när jag var 19 år. Och visst tycker säkert några att det är gubbigt med en s80 då den har ljus inredning med träratt haha men jag gillar den, köper de bilar jag tycker om verkar intressanta & vill ha! Har haft lite spökande el glapp i sterion samt stolsvärme men det är sånt man får räkna med, har även fått byta bränsle pump samt bussningar bak. Visst är de sura pengar för rep men det är ju låg värdeminskning ;) Är mycket nöjd med bilen ändå. :)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det var någon givare i bränslepumpen som hade pajat tydligen, så tankmätaren hade slutat fungera, Tankmätaren visa att det var bränsle fast det inte var något så motorn bara stängdes av tvärt i motorvägsfart i ca 110 km/h fick styra in till vägkanten och sen blev det bärning till Volvoverkstad. Numera litar jag inte på tankmätarna utan håller koll på hur många liter jag tankat & hur mycket man kört för säkerhetssull. Samt tankar oftast 98 för bilen går bättre på det. Har även bytts bränslepump 2011 på den också tydligen.
av Homemadelion98
Tack för era svar. Jag har också börjat titta på 2.0f modellen. Det verkar som att bränsleförbrukningen är mindre(bensin) och årsskatten är också billigare på dem. Men är de lika bra som 2,5t?.

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]