börne skrev:valln skrev:Köper man en v70 eller s80 eller liknande bilar bör man nog budgetera men att det kan komma en verkstadsräkning på 10-15 000 kr ibland. Förmodligen inte varje år och timkostnad volvoverkstad närmar sig nog nu 1500 kr per timme.
Gäller ju alla bilar, en gammal rishög blir oftast inte heller billig om man ska hålla liv i den.
Verkar som folk är emot att TS ska köpa en nyare bil som förstabil, har han ekonomi till det så varför inte?
Får inte riktigt intryck av att katten har fett med flos, som ungdomarna säger :lol: Tänker t.ex på att TS går i skolan. Resonemanget är väldigt likt mitt när jag funderade på första bil. Gärna så ny som möjligt, pålitlig och driftsäker samt utan oförutsedda räkningar och reparationer osv.
Fördelarna med att köpa en äldre bil som sin allra första är många i min mening, särskilt om man har något större bilintresse. Finns bättre förutsättningar att lära sig skruva, pilla, underhålla osv på en gammal bil än en nyare. Mycket billigare om man i något sammanhang klantar sig. Dessutom har väl typ alla 18-åringar med nytaget körkort extra mycket lust att gasa, testa vad som händer, lära sig hantera bilen, testa gränserna osv. Inte den mest skonsammaste körningen nödvändigtvis (och nej, man tänker att man inte ska på något sätt misshandla bilen men plötsligt sitter man bakom ratten och inser det är ganska svårt att hålla sig från att leka och sladda när det börjat komma mycket snö).
TS: Om du, MED några oförutsedda reparationer och en service inräknat, har råd med en nyare bil såsom en S80 så tycker jag du ska slå till. Det är ju ännu svårt att motivera sig till att köpa en sämre bil man inte vill ha än vad man vill och har råd med.