NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av euro0192
Hej

Vill bara dela med mig lite av min senaste erfarenhet av en Volvo S40 1.8F 2008 som jag hade i ett år, och som jag sålde igår.
Köpte bilen i september 2014. Då hade den gått 8200 mil och har varit servad minst vart 1000:e mil. Ibland mer.

Två veckor efter köpet började bilen få fram ett brummande resonans ljud i fronten när jag körde i runt 70-80 km/h eller mer. Lämnade in bilen där det visade sig att det var fel på hjullagren.
Nästan 11 000:- kronor gick skiten på.

En månad senare. Kondens i vänstra strålkastaren.
Byte av strålkastare 7300:-. Detta gäller de bilmodeller som har xenonstrålkastare. Halogen kostar drygt 2000:-

Drygt två månader senare. Bilen börjar skaka när jag bromsar. Framför allt vid hårda inbromsningar.
Lämnar in bilen. Bromsskivorna är slut.
7000:- till försvinner ur plånboken.

Bara två dagar efter att jag plockar ut bilen från verkstaden pga bromsarna så upptäcker jag att bilen inte ger någon kyla från AC:n.
Åker och provtrycker. Där upptäcker de att det är läckage i kylaren. För 500:- så fyllde de på med gas, men om gasen skulle ta slut inom två veckor så är läckan såpass allvarlig att man blir tvungen att byta kylaren.
Den tog slut inom två veckor. Under den tiden började även AC:n låta konstigt. Det lät som en extra motor med ganska ljus ljudkaraktär.
Det visade sig att kompressorn fungerade dåligt.
Hur som haver så kontaktade jag Volvo igen där de sa att de är tvungna att byta kylaren och kompressorn. ca 7-8000kr för kylaren och ca 10-12000kr för kompressorn, alltså ca 20 000kr för att laga allt som allt.
Efter att jag fick höra detta tyckte det fick vara nog!
Sålde bilen igår till ett fyndpris bara för att bli av med eländet.
Fick reda på sedan att problem med kylare och kompressor är vanligt på dessa modeller och att det kostar så mycket pga att det är ett jäkla jobb att byta detta på S40 och V50. Vet inte om det är samma med C30 och C70??
Min kusin köpte en V50 2009 hos en bilhandlare som hade gått 9000mil. Även han fick precis samma problem med sin, men han hade turen att det gick på garantin från bilhandlaren.

Tar gärna emot andras erfarenheter när det gäller detta.
Är det någon specifik årsmodell som dessa problem är vanliga?
Eller är det med specifika motorer som det är mer vanligt?
Är det också vanligt att det förekommer på andra Volvo modeller?

Anledningen till att jag frågar är att jag egentligen trivdes med Volvo, framför allt när det gäller komforten. Skulle egentligen vilja ha en likadan bil om jag visste att det inte är så vanligt problem. Det kan ha varit ett måndagsex jag fick. Vad vet jag :/
av Wizzman
Dåliga hjullager och skeva bromsskivor är inget unikt för Volvo - Vi har haft en hel del VW/Audi inom familjen och de har inte varit ett dugg bättre på de punkterna. Däremot tyckte jag 7000kr för att byta bromsskivor och klossar (även om det var runt om), samt 11000kr för att byta två (?) framhjulslager var rätt saftigt betalt.

Jag vet iofs inte vad det brukar kosta på en auktoriserad verkstad...

Sambon har en V50 1.6D -2010 som hon haft I drygt ett halvår nu och kört 1000 mil med, vi har inte behövt göra några reparationer alls ännu - men bromsskivorna fram är skeva så de får vi nog byta eller svarva inom kort.

/ Daniel
av timebandit
Kört 9000 mil med våran V50. Inget med AC eller bromsar eller strålkastare. Bara normalt slitage faktiskt.
Svänghjulet å koppling men efter 20k mil så kanske man inte skall klaga så mycket även om det är dyra pengar.
av euro0192
timebandit skrev:Kört 9000 mil med våran V50. Inget med AC eller bromsar eller strålkastare. Bara normalt slitage faktiskt.
Svänghjulet å koppling men efter 20k mil så kanske man inte skall klaga så mycket även om det är dyra pengar.
Vad har ni för årsmodell och motor på er V50?
Användarvisningsbild
av grillchips
Problem uppstår dessvärre oavsett vilken modell eller märke du väljer. Här var det bara ren otur att du fick så mycket på en och samma gång.
Jag tolkar ditt inlägg som att du köpte bilen privat och inte av en handlare?
Kostade det 7000:- att byta enbart skivorna eller även klossar?
Att kondensorn till ACn sitter dumt är vi många som konstaterat (inkl jag själv), hur det är på andra bilmodeller vet jag faktiskt inte men om det är till någon tröst så pratade jag med grannen i garaget häromdan när jag bytte min kondensor pga läckage. Han har en BMW av nyare modell och se på fan, kondensorn var trasig där också. So much för tysk kvalité?

Nu vet jag att detta inte är någon tröst såhär i efterhand, men bromsskivorna är inte helt svåra att byta på egen hand och går att hitta billigt på nätet.
Bättre begagnade Xenonlyktor går att hitta på bildelsbasen från 3000kr ungefär, men även den befintliga hade du kunnat rädda (även om en ersättare hade varit att föredra.)
Hade jag inte bytt min kondensor själv så hade jag med största sannolikhet tagit det på försäkringen. Sura pengar oavsett men handlade mest om att minimera utgifterna i stort. Jag har aldrig gjort ett arbete som det innan men det gick utan vidare på 5-6h med ett par pauser emellan. Var kompressorn sitter vet jag däremot inte men det torde inte vara helt svårt att byta heller.

Vilka modeller som fel är vanligast på?
Inga, egentligen. Tidiga modeller led av lite barnsjukdomar som klena drivaxlar (som pajade om man sänkte bilen för mycket), tempgivare som ballade ur (räckte oftast med att lossa kontaktstycket och dra på lite 5-56 så funkade det fint igen.)
Problem uppstår alltid i olika former, att måla fan på väggen för att du olyckligtvis fick ett måndagsexemplar är lite att ta i även om jag såklart förstår varför du är less (med all rätt.)
Skit händer, konstruktioner är inte helt genomtänkta alla gånger och bilar används olika av olika ägare. Vissa bryr sig och vissa bryr sig inte.

För att addera:
V50 2008, 1.8F som rullat ~12k+ mil idag.
Största ingreppet har nu varit ACn, som jag löste själv. Vianor ville ha 7000:- för byte men jag sa nej och beställde delar från Tyskland för 1500:-.
Om påfyllningen på fredag går bra så har ACn kostat mig drygt 3500:-.
Ventilkåpspackningen läckte lite olja, så det var en tusing där.
Bromsarna slut, köpte på nätet och bytte själv, 400kr.
Bakre länkarmsbussningar är slut så de ska jag beställa och byta själv, ungefär 600kr.
Batteriet dött, 1000kr för nytt batteri som jag köpte och bytte själv.

I övrigt bara service enligt schemat, minst en gång om året.
Användarvisningsbild
av P210
Som sagt, hjullager, kondensor och skeva bromsskivor (och även fukt i strålkastare..) är förekommande problem på de flesta bilmärken/modeller, brukar komma i vågor vilka märken som drabbas, läste någonstans att just kondensorn seglat upp som ett av försäkringsbranschen stora utgifter, AC-systemen är helt enkelt inte gjorda för att leva i den saltsörja som är våra bilars vintermiljö.

Min V50 -10 , i skrivande stund 15600mil fick nya bromsskivor vid 12.000 mil, kondensor och hjullager håller än. Ingen fukt i strålkastarna.

Har däremot fått byta kondensorn i en Ford Fiesta innan 3år och 5000mil, En Peugeot 508 fick nya hjullager vid 3000milsservice:en..
av Lövet
Tyvärr köpte du en bil som hade flera normala slitrelaterade reparationer förestående. Det bästa du kunde gjort var att behålla bilen i 5 år istället så hade du haft "nytta" av reparationerna du gjorde. Nu tillföll de nästa ägare istället. Denne kommer säkert tycka V50 är en alldeles utmärkt bil eftersom han inte behöver laga någonting på flera år...

Du hade lite otur men hade också kanske lite dåligt tålamod, då blir det så här ibland. Det har egentligen inget med själva bilen att göra.
av dieselputte
Håller med Lövet, sälja en bil som man lagt ned så mycket stålar i ? Det hade ju förhoppningsvis varit en bra bil kommande år.

Tycker en del av kostnaderna TS angivit låter lite väl höga med liknande man läst om.

TS bör väl tänka på att han kan råka ut för samma kostnader med nästa bil oavsett märke...

Har snart haft vår V50 2.0D -06 i 9 år (12200 mil nu) och råkat ut för följande :

- Problem med dörrlås som strulade = byte av kabelstam A-stolpe (Garanti)

- Tryckgivare partikelfilter = byte (avgas garanti)

- EGR ventil = byte (avgas garanti)

- Generator havererade = byte via fösräkring á 2000kr självrisk.

- Byte av bromsbelägg c 1000 kr (bytte själv)

- Byte av framruta stenskott = självrisk

- Byte av kompletta fjäderben hö/vä c 3500- 4000kr för materiel, bytte själv.

- Byte av främre bromsskivor , vibration i ratt vid broms , skivor helt slut på insidan. Cirka 1000kr för skivor, gjorde jobbet själv.

- Inne på tredje batteriet = orsakat av mycket timer/direktstart körningar med dieselvärmaren.

(Byte av torkarmotor = självförvållat)

Kommande :

- Byte av kamrem under hösten. (Verkstad får göra detta)

- Partikelfilter byte när systemet säger ifrån, eller täta regenereringsintervall (fortfarande var 80e mil)

- Troligt att hjullagren ryker snart 12,200 mil har de klarat. (byter själv)

- AC har klarat sig , men jag vet att det kommer.

- Sista verkstadsservicen kommer att ske i höst om man får Volvo assistans ett år till.

Jag kommer att köra denna bil tills den rasar, hatar att lägga pengar på ny bil när man kan resa utomlands och njuta för pengarna istället, vilket vi gör.

En del har haft tur med sina bilar, en del har haft mycket otur. Lider verkligen med medlemmen Orfeus som har ett otroligt tålamod trots alla sina fel.

Den händige kan tjäna stora pengar på att göra jobben själv. Den som inte är händig kan tjäna en del genom att be nån bekant hjälpa till med tex byte av bromsskivor.

Att göra allt på verkstad blir ofta dyrt, men även här finns som sagt pengar att spara genom att låta en mindre verkstad göra bromsbyten etc.

Lycka till med nästa bil TS.
Användarvisningsbild
av grillchips
+1 på Orfeus, tålmodig jävel det där. :lol:
av timebandit
euro0192 skrev:
timebandit skrev:Kört 9000 mil med våran V50. Inget med AC eller bromsar eller strålkastare. Bara normalt slitage faktiskt.
Vad har ni för årsmodell och motor på er V50?
Ja det glömde jag ju. Tidig 2007 2.0D
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]