- tis 08 sep 2015, 11:57
#1002264
Hej
Vill bara dela med mig lite av min senaste erfarenhet av en Volvo S40 1.8F 2008 som jag hade i ett år, och som jag sålde igår.
Köpte bilen i september 2014. Då hade den gått 8200 mil och har varit servad minst vart 1000:e mil. Ibland mer.
Två veckor efter köpet började bilen få fram ett brummande resonans ljud i fronten när jag körde i runt 70-80 km/h eller mer. Lämnade in bilen där det visade sig att det var fel på hjullagren.
Nästan 11 000:- kronor gick skiten på.
En månad senare. Kondens i vänstra strålkastaren.
Byte av strålkastare 7300:-. Detta gäller de bilmodeller som har xenonstrålkastare. Halogen kostar drygt 2000:-
Drygt två månader senare. Bilen börjar skaka när jag bromsar. Framför allt vid hårda inbromsningar.
Lämnar in bilen. Bromsskivorna är slut.
7000:- till försvinner ur plånboken.
Bara två dagar efter att jag plockar ut bilen från verkstaden pga bromsarna så upptäcker jag att bilen inte ger någon kyla från AC:n.
Åker och provtrycker. Där upptäcker de att det är läckage i kylaren. För 500:- så fyllde de på med gas, men om gasen skulle ta slut inom två veckor så är läckan såpass allvarlig att man blir tvungen att byta kylaren.
Den tog slut inom två veckor. Under den tiden började även AC:n låta konstigt. Det lät som en extra motor med ganska ljus ljudkaraktär.
Det visade sig att kompressorn fungerade dåligt.
Hur som haver så kontaktade jag Volvo igen där de sa att de är tvungna att byta kylaren och kompressorn. ca 7-8000kr för kylaren och ca 10-12000kr för kompressorn, alltså ca 20 000kr för att laga allt som allt.
Efter att jag fick höra detta tyckte det fick vara nog!
Sålde bilen igår till ett fyndpris bara för att bli av med eländet.
Fick reda på sedan att problem med kylare och kompressor är vanligt på dessa modeller och att det kostar så mycket pga att det är ett jäkla jobb att byta detta på S40 och V50. Vet inte om det är samma med C30 och C70??
Min kusin köpte en V50 2009 hos en bilhandlare som hade gått 9000mil. Även han fick precis samma problem med sin, men han hade turen att det gick på garantin från bilhandlaren.
Tar gärna emot andras erfarenheter när det gäller detta.
Är det någon specifik årsmodell som dessa problem är vanliga?
Eller är det med specifika motorer som det är mer vanligt?
Är det också vanligt att det förekommer på andra Volvo modeller?
Anledningen till att jag frågar är att jag egentligen trivdes med Volvo, framför allt när det gäller komforten. Skulle egentligen vilja ha en likadan bil om jag visste att det inte är så vanligt problem. Det kan ha varit ett måndagsex jag fick. Vad vet jag :/
Vill bara dela med mig lite av min senaste erfarenhet av en Volvo S40 1.8F 2008 som jag hade i ett år, och som jag sålde igår.
Köpte bilen i september 2014. Då hade den gått 8200 mil och har varit servad minst vart 1000:e mil. Ibland mer.
Två veckor efter köpet började bilen få fram ett brummande resonans ljud i fronten när jag körde i runt 70-80 km/h eller mer. Lämnade in bilen där det visade sig att det var fel på hjullagren.
Nästan 11 000:- kronor gick skiten på.
En månad senare. Kondens i vänstra strålkastaren.
Byte av strålkastare 7300:-. Detta gäller de bilmodeller som har xenonstrålkastare. Halogen kostar drygt 2000:-
Drygt två månader senare. Bilen börjar skaka när jag bromsar. Framför allt vid hårda inbromsningar.
Lämnar in bilen. Bromsskivorna är slut.
7000:- till försvinner ur plånboken.
Bara två dagar efter att jag plockar ut bilen från verkstaden pga bromsarna så upptäcker jag att bilen inte ger någon kyla från AC:n.
Åker och provtrycker. Där upptäcker de att det är läckage i kylaren. För 500:- så fyllde de på med gas, men om gasen skulle ta slut inom två veckor så är läckan såpass allvarlig att man blir tvungen att byta kylaren.
Den tog slut inom två veckor. Under den tiden började även AC:n låta konstigt. Det lät som en extra motor med ganska ljus ljudkaraktär.
Det visade sig att kompressorn fungerade dåligt.
Hur som haver så kontaktade jag Volvo igen där de sa att de är tvungna att byta kylaren och kompressorn. ca 7-8000kr för kylaren och ca 10-12000kr för kompressorn, alltså ca 20 000kr för att laga allt som allt.
Efter att jag fick höra detta tyckte det fick vara nog!
Sålde bilen igår till ett fyndpris bara för att bli av med eländet.
Fick reda på sedan att problem med kylare och kompressor är vanligt på dessa modeller och att det kostar så mycket pga att det är ett jäkla jobb att byta detta på S40 och V50. Vet inte om det är samma med C30 och C70??
Min kusin köpte en V50 2009 hos en bilhandlare som hade gått 9000mil. Även han fick precis samma problem med sin, men han hade turen att det gick på garantin från bilhandlaren.
Tar gärna emot andras erfarenheter när det gäller detta.
Är det någon specifik årsmodell som dessa problem är vanliga?
Eller är det med specifika motorer som det är mer vanligt?
Är det också vanligt att det förekommer på andra Volvo modeller?
Anledningen till att jag frågar är att jag egentligen trivdes med Volvo, framför allt när det gäller komforten. Skulle egentligen vilja ha en likadan bil om jag visste att det inte är så vanligt problem. Det kan ha varit ett måndagsex jag fick. Vad vet jag :/