Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Någon som har tips på en bra bilbarnstol i en XC70? Vi har kollat på en britax Max-Way. Någon som haft en sådan? Hur blir det med plats i sätet framför om man har den i baksätet?

Vi är ute efter en smidig stol utan Isofix.
av Rådlös
Jag har ingen erfarenhet av dom aktuella stolarna, men har upplevt ett mindre hel**e med andra liknande barnstolar.
Vi skulle göra en resa med barnbarnen, 6 - 9 år. Normalt får dom sitta på vanliga bälteskuddar men deras föräldrar föreslog att dom kunde sitta i sina ordinarie barnstolar (snarlika dom du visar) som en extra säkerhet. Dom har en Cheva med gott om plats. Jag har en V70 -08. Tre barnstolar i baksätet. Att spänna fast alla tre barnen var en procedur på i runda tal 10 minuter! Man fick organisera så att barnet i mittenstolen gick in först. Sedan spände man fast det. Sedan nästa barn på den platsen som har bälteslåset bredvid mittenplatsen. Och sist det barn som har bälteslåset för sig själv. Det var otroligt trångt och man klämde fingrar och t.o.m händer när man skulle sätta fast barnen. Synen på platsen för låsen var ju obefintlig, så man fumlade i blindo. För att inte tala om att stå med krokig rygg så länge. Sedan skulle dom ju ut också. Tänk en situation i regn och barnet i mitten behöver gå ut i skogen t.ex för att pinka. Eller bara stanna för att man är framme vid resans mål eller någon rastplats. När barnen väl sitter där så sitter dom bekvämt. I sin egen (familjens) bil klarar dom själva att spänna fast sig och ta loss sig, men i V70 var det inte roligt.
Därför: Kolla i första hand dom stolar som Volvo säljer som torde vara måttanpassade för just den aktuella bilen. Ta gärna med barnen då ni skall köpa stolar och pröva hur det fungerar att spänna på och av med bältena. Och lägg in dom parametrar i testet som jag berättar här, oväder, tidspress, frustrerade barn, extra packning som skall med etc. etc.
Utomstående fabrikat må vara snygga och billiga, men dom skall få plats och vara hanterbara i sin uppgift till just den aktuella bilen. Så kolla Volvo i första hand.
av Kungmackan
Vi har en Britax Multi-tech som vi är nöjda med. Har den på passagerarsidan bak och jag kan sitta framför den. Jag är 192 cm lång. lite småtrångt för benen men det funkar med nån cm tillgodo mot instrumentbrädan. Smidigt att sätta fast med de inbyggda fästöglorna under stolarna. Har även haft den fram och det funkar också men begränsar sikten i backspegeln.
Användarvisningsbild
av Alucinor
Jag slår också ett slag för Britax Multi-tech. Andra barnet som har den stolen nu, och vi är mycket nöjda. Fungerat bra i V70XC, XC70N och nu i vår XC70II.
Gott om plats för frugan i passagerarsätet, men då är hon iofs bara 1.60 :-P
Användarvisningsbild
av EjS
Vi har också Britax Multitec. Den är riktigt bra och om du kollar noggrann på Volvos hemsida är det den som Volvo själva säljer under volvo namnet.

När barnet blir större blir den framåtvänd och när det blir än större kan du ta bort stolens bälten och använda den som kudde för bilens eget bälte.

Vi är mycket nöjda och har ingen platsproblem om man planerar hur man ska sitta.
av Slama
Har sju bilstolar så har ganska bra koll läget. :wink:

Vi har bla. Britax Hi-way II som är föregångaren till Max-Way. Dvs ganska lika i storlek, tror finessen med den senare var att man kunde justera lutningen när stolen var fastspänd vilket är ett plus. (Har en acta graco belogic med den funktion, den stolen har tyvärr utgått, dock endast en spännband på den)

Iaf, Hi-way II / Max-way har två spännband vilket gör att du kan sätta den i mitten bak vilket är en stor fördel (ett spännband under vardera stol)
Vi har tre barnstolar i Volvon och genom att sätta britaxen i mitten bak kan jag köra bilen vettigt (1,90 lång) vilket jag inte kunnat med stolen rakt bakom mig. Hi-Way II passar bra i mitten bak då den "ryms" mellan framsätena.
Annars har vi en axkid Minikid (höger bak) som är lite rymligare än britaxen och har en mer "intelligent" självjustering på de två spännbanden till golvöglorna. Alla stolar jag nämner är också plus-testade vilket är ett svenskt test som är lite hårdare än EU-norm.
Britaxen är smidig att tråckla igenom bältet på och lätt att ta av klädsel och tvätta.
Axkid Minikid är lite krångligare med bältet och klädseln inte lätt att få av. Men rymligare.

Btw, har aldrig testat/köpt stol med barnen med. De blir bara kaos enl. mig.
Gällande rådlös situation stämmer den ganska bra in på hur det är för mor/farföräldrar. All montering med bilstolar lämnas alltid över till mig om de ska in svärföräldrarnas bil eller mina egna pärons bil. De har inte samma rutin på fixandet helt enkelt.

Lycka till med barnstolsköpet.
av mattish
Rådlös skrev: Därför: Kolla i första hand dom stolar som Volvo säljer som torde vara måttanpassade för just den aktuella bilen. Ta gärna med barnen då ni skall köpa stolar och pröva hur det fungerar att spänna på och av med bältena. Och lägg in dom parametrar i testet som jag berättar här, oväder, tidspress, frustrerade barn, extra packning som skall med etc. etc.
Utomstående fabrikat må vara snygga och billiga, men dom skall få plats och vara hanterbara i sin uppgift till just den aktuella bilen. Så kolla Volvo i första hand.
Volvo har inga egna stolar! Bara Britaxstolar dom köpt och klistrat på ett Volvomärke på.
Jag säger att Besafe är en bra stol och med den i baksätet funkar det att åka fram. Skriver funkar för det är inget en lång person gör en längre tid! Dessutom helt lysande kundservice av tillverkaren.

Rådlös: 6-9 år och bakåtvända stolar, du måste skämta???

TS: Varför inte Isofix?
Viktigast är att inte köpa stol som går att använda åt båda hållen. Inget bra ur säkerhetssynpunkt för barnet, men smidigt visst... :roll:
av Alexas
Tack för alla svar!

Det kommer nog bli en Britax Max-Way. Den verkar smidigast. Enligt Britax hemsida passar den även i lite mindre bilar vilket förhoppningsvis gör att den inte är så enorm som vissa stolar kan vara, även om XC70 inte är en liten bil :D

ang. bortvalet av Isofix. Det är för att jag ska kunna ha stolen i mitten och/eller i framsätet och för att ha en stol som man kan ha längre. Isofix är begränsat till max 18 kg, annars "brukar" det vara 25 kg på de lite större stolarna.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]