Har sju bilstolar så har ganska bra koll läget.
Vi har bla. Britax Hi-way II som är föregångaren till Max-Way. Dvs ganska lika i storlek, tror finessen med den senare var att man kunde justera lutningen när stolen var fastspänd vilket är ett plus. (Har en acta graco belogic med den funktion, den stolen har tyvärr utgått, dock endast en spännband på den)
Iaf, Hi-way II / Max-way har två spännband vilket gör att du kan sätta den i mitten bak vilket är en stor fördel (ett spännband under vardera stol)
Vi har tre barnstolar i Volvon och genom att sätta britaxen i mitten bak kan jag köra bilen vettigt (1,90 lång) vilket jag inte kunnat med stolen rakt bakom mig. Hi-Way II passar bra i mitten bak då den "ryms" mellan framsätena.
Annars har vi en axkid Minikid (höger bak) som är lite rymligare än britaxen och har en mer "intelligent" självjustering på de två spännbanden till golvöglorna. Alla stolar jag nämner är också plus-testade vilket är ett svenskt test som är lite hårdare än EU-norm.
Britaxen är smidig att tråckla igenom bältet på och lätt att ta av klädsel och tvätta.
Axkid Minikid är lite krångligare med bältet och klädseln inte lätt att få av. Men rymligare.
Btw, har aldrig testat/köpt stol med barnen med. De blir bara kaos enl. mig.
Gällande rådlös situation stämmer den ganska bra in på hur det är för mor/farföräldrar. All montering med bilstolar lämnas alltid över till mig om de ska in svärföräldrarnas bil eller mina egna pärons bil. De har inte samma rutin på fixandet helt enkelt.
Lycka till med barnstolsköpet.