Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dave
Volvobrandt i Vänersborg e fina med, där gick jag o tjejen runt i 30 minuter o tittade utan o bli tillfrågade. Såg inte ens till en försäljare.. Klockan var fyra så det var ju inte lunch direkt. Så jag köpte veckan efter min volvo privat... Sen gjorde jag servicen på min nya bil på samma firma o den var inte korrekt utfört med saker de kryssat för men inte gjort. VARFÖR går jag tebaks dit?? ha ha. No more dock!

Har tidigare kollat på andra bilmärken och FORD var det sämsta skitställe jag varit på, där fick jag attityd från en försäljare för att den bil de hade på annons på nätet stod i FALUN och hade hamnat på deras sida av misstag. Försäljaren sa till mig, utan ironi i rösten eller ett leende i ansiktet "du grabben, den står i Falun, så lycka till med att provköra den". Jag är 190 och väger 150 kg, tittade ner på honom och frågade om hans föräldrar fick några barn som överlevde... Vilken idiot.

Dave
Användarvisningsbild
av Jensen
Så du köpte inte bilen privat för att det blir billigare då???

Det berodde alltså på att ingen hjälpte dig i bilhallen???
(H) (H) (H)
av Daddan
Du Jensen, lyssna på våra erfarenheter istället för att försvara dig och dina kollegor på Bilia i Sverige. Det är tyvärr så att det inte är helt smidigt att få hjälp och att provköra bilar för många. Framför detta till försäljningschefer för det finns de som inte har DITT sätt mot kunder. Du kan väl inte föra allas talan likväl som vi inte kan bedömma samtliga säljare. Men nu är det så de facto att jag personligen inte fått speciellt bra service och som det verkar är det även så för många andra.
Användarvisningsbild
av dave
Jensen skrev:Så du köpte inte bilen privat för att det blir billigare då???

Det berodde alltså på att ingen hjälpte dig i bilhallen???
(H) (H) (H)
Tänkte faktiskt först köpa den på firma för att få lite garanti etc men att ingen säljare sågs till gjorde att jag började kolla på privata säljare istället. Så vart det ju billigare! Så en kombination av att ingen säljare uppenbarade sig och att det var billigare gjorde att jag köpte privat.

Dave
Användarvisningsbild
av Jensen
Snälla Mr Daddlar, lugna ner dig lite.
Självklart så försvarar jag mina kollegor, varför skall jag sitta här och hålla käften när mycket utav det som skrivs inte stämmer.
Självklart så finns det rötägg, men att det skulle vara på den nivån att "ingen tittade på oss" "vi fick inte provköra" mm mm så skulle det inte säljas mycket bilar hos handlarna.
Jag tror ingen kan sätta sig in i hur illa många kunder beteer sig så fort man skall handla bil.
Man tror att man kan säga vad man vill till säljaren för "han är bara en skitstövel som försöker blåsa oss".
Det är den mentaliteten många Svenssons har så fort man går in i en bilhall, Varför???
Som jag skrev i nåt tidigare inlägg så jobbar man på provision, då ligger det i vårt intresse att släppa ut t.ex så mycket provkörningar som möjligt.
Och om man nu går runt i en bilhall och inte ser till en enda säljare, vem säger att den ÅF varit nonchalant, hur vet du som kund om detkanske är ett par säljare på utbildning, ev sjuka mm.
VARFÖR är det då så svårt att fråga efter hjälp???
Om du inte hittar mjölken på Konsum, frågar du inte vart den står då?
Går du in till Vivo istället och säger att dom var nonchalanta på Konsum?
Visst man betalar mycket mer för en bil, men det betyder inte att man inte kan fråga.
Många kunder kan lämna en bilhall pga att dom tycker att säljarna är för påflugna.
Det viktiga tycker jag personligen är att hälsa på kunderna i hallen så att dom vet att man sett dom.
Användarvisningsbild
av Bosa
Har upplevt samma sak med Volvo i Östersund, fanns nån bil där som var intressant när jag var på jakt men ingen säljare kom fram. Haffade en säljare och han blev nästan irriterad, började att gå iväg under samtalet till och med. Tänkte att han kanske hade annan kund men det var kafeterian som lockade med en kopp kaffe och en smörgås. Gick till en annan handlare och fick hjälp direkt. Fördelen med Volvo är att det finns många av både bilarna och handlarna.

Och som någon skrev tidigare så snackar jag med kollegorna eller surfar om det är lugnt men dyker det upp en kund måste man väl kunna avbryta sitt surfande eller snacket med kollegorna och göra sitt jobb?

För min del så skapar säljaren intrycket för hela företaget, det jag menar är om säljaren är nonchalant så tror jag per automatik att jag blir bemött på samma vis av verkstaden.
av Daddan
Jensen, med din inställning till kritik skulle de flesta Bilia få klappa igen sin bilförsäljningsavdelning. Jag försöker påvisa hur fel bemötande jag och flera fått men du lyssnar inte utan återigen försvarar du dig. Det har inte inträffat att någon säljare på Bilia i Stockholm hälsat och visat att jag är sedd.

Jag arbetar med kundkontakter och har ansvar för försäljning som genererar en omsättning på 250 miljoner årligen. Jag skulle aldrig drömma om att jämföra affärer som handlar om dessa summor med att köpa mjölk på konsum om jag skulle få kritik för mitt bemötande.

Jag köpte min bil på Bilia i Lund. Det var ett helt annat bemötande där än vad jag upplevt i Stockholm.

Fortsätt att drömma vidare framför aftonbladet och snacka runt kaffemaskinen du, de som betalar din lön är vi dumma "Svennsons" som stör er arbetsdag. Att inte ens skriva Daddan utan att försöka förlöjliga min signatur för att verka kaxig går inte hem.
av Daddan
Under tiden Jensen fikar kom jag att tänka på detta:

Vi på detta forum är bland de mest Volvointresserade i detta land. Letar man bil är det troligen en Volvo vi vill ha.

Vad händer när vanliga "Svensson" traskar in och tittar på bil? Köper säkert en Citroen, VW eller Toyota istället om säljaren där är mer intresserad och ger bra service.
Användarvisningsbild
av Jensen
Daddlar:
Självklart unnar jag mig fika ett par ggr under en vanlig arbetsdag, varför skulle jag inte göra det.
Men jag ser även till att sälja ca 270-280 bilar om året och ser till att alla mina kunder är nöjda med både bil och service.
Tyvärr så får jag väl klassa in dig som ett utav rötäggen på kundsidan.
Bilia hör till ett utav företagen som expanderar mest utav dom alla i bilbranschen.
Jag tror inte att man gör det med så usel personal som vissa vill få det att framstå som.

Tyvärr så kommer detta gnäll oftast från dom som köper bil privat och vill försöka få det att framstå som att privatköpet var det bästa dom nånsin gjort.
Många ggr så tycker privatkunden att det är bra med bilhandlarn, för dit kan man alltid gå in och spela spekulant på en viss bil , provköra och sen aldrig sätta sin fot där igen.

Daddlar:
Att ingen på Bilia hälsat eller verkat ha sett dig tyder väl bara på att du
är osynlig.
Användarvisningsbild
av Larre
Jensen: Jag har väntat på ett bra läge att posta ett nyansererande inlägg om bilden av Bilia Haga Norra, genom att beskriva en på samma gång (!) personlig och verklig upplevelse, som var oerhört positiv. Men jag har helt tappat lusten att skriva om det positiva nu när du försöker förlöjliga en annan forumsmedlem genom att kalla honom vid förvrängda varianter av hans signatur.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]