Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bludger
Har bekymmer med mina bromsar bak. Förmodlingen har jag fegbromsat för mycket:) Ibland fastnar kolven i ett läge som medför att klossen ligger an skivan, vilket med för ett härligt ljud. Är det någon som har varit med om samma sak:)? Hur kan jag lösa att denna kolv ska gå lättare fram och tillbaka, så jag slipper det hemska ljudet.

tack på förhand

(hur lägger man ut bilder här??)
av Fixaren
Motionera mer!

Plocka bort beläggen och sätt in tex ett utslitet belägg. Gör rent från rost. Trampa ut kolvarna.
Pressa in kolvarna igen. Upprepa, när det fungerar bra så märker du det garanterat, upprepa då ett par gånger till. Tar lite tid och kan sitta nåt överjävligt hårt. Eller så gör man som jag:
Bort med oket. Lägg det i bra att ha lådan. Köp ett nytt, montera, lufta, klart.

Jag hjälpte kompisen med hans bakbromsar på 240 och kolvarna gick verkligen inte in. Hur vi än gjorde så satt dom. Till sist så tog vi bort oket och jag tog fram hjulmutterverktyget (utdragbar med en böj på 60 kr på macken) La oket mot backen, la verktyget på en av kolvarna och slog och stampade på verktyget. Till sist rörde sig kolvarna. Detta ska dock inte göras i närheten av värdefulla saker, då bromsvätskan får en jäkla fart ut ur anslutningen till röret. hehe

Det funkar garanterat med ett spett eller annan järnstång. Men vill man göra det lätt och bekvämt och slippa problem senare så köper man ett nytt ok. Biltema 499 kr. Mekonomen, några hundra dyrare.
av bludger
Tack för den goda informationen!!!
av Bred
Fixaren skrev:Motionera mer!

Jag hjälpte kompisen med hans bakbromsar på 240 och kolvarna gick verkligen inte in. Hur vi än gjorde så satt dom. Till sist så tog vi bort oket och jag tog fram hjulmutterverktyget (utdragbar med en böj på 60 kr på macken) La oket mot backen, la verktyget på en av kolvarna och slog och stampade på verktyget. Till sist rörde sig kolvarna. Detta ska dock inte göras i närheten av värdefulla saker, då bromsvätskan får en jäkla fart ut ur anslutningen till röret. hehe
Bara för skojs skull, lossade ni på bromsslangen vid oket då? Har nämligen varit med om ok som gått oändligt trögt pga av slangen å inte oket. Som jag har förstått det så sväller slangen inombords efter en massa år. Man ser inget på utsidan, den sista jag gjorde såg till och med nästan ny ut, men de är näst intill helt täta. Hur mycke jag än försökte röra kolven så skedde inget, bytte sedan slang å vips fungerade kolven direkt utan smörja :D
av Fixaren
Bred skrev:
Bara för skojs skull, lossade ni på bromsslangen vid oket då? Har nämligen varit med om ok som gått oändligt trögt pga av slangen å inte oket. Som jag har förstått det så sväller slangen inombords efter en massa år. Man ser inget på utsidan, den sista jag gjorde såg till och med nästan ny ut, men de är näst intill helt täta. Hur mycke jag än försökte röra kolven så skedde inget, bytte sedan slang å vips fungerade kolven direkt utan smörja :D
Vi hade demonterat oket från bilen och ändå gick det trögt. Kändes nästan som att det var proppar inne i oket. Vi tryckte på med mutterskaftet och stegvis så poppade det ut olja.

Det där med slang som är igensatt var ett bra tips för övrigt. Jag hörde en arbetskamrat idag som lämnade in sin mercedes för att byta slangar. Hans kolvar gick inte tillbaka. Dyrt skulle det bli också. Då kan det ligga nåt i det alltså.

På 240:n så satt oken med rör baktill, precis som på min bil. Hans 745 hade däremot slangar in i oken.
av bludger
Klart!! Problemet löst.

Känns underbart att köra pärlan nu när bilen rullar lite:) bromsarna låg på ordentligt innan.

Tog bört klossarna och pumpade och pumpade till slut gick kolven som smort:) Handbromsen hade fastnat lite oxå.

Det var lite bökigt att få upp baken bara, fanns inga bärpunkter. Fick ta det på dragkroken.

Här näst blir det stötdämparna.

Volvo rules!!!
Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]

!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!![…]