Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mf135 skrev:
... en full abs-insats knappast vad man önskar sig om man talar om trafiksäkert beteende. Varför inte upprätta rätt avstånd så fort som möjligt?

Hur menar du här? Är inte de två fetmarkerade samma sak?
"Lungt och försiktigt" tycker jag nog är en bättre lösning än "så snart som möjligt". Annars propagerar du ju lätt problemet bakåt, och det blir inget bättre av.
Sorry, det var inte meningen att överdriva om det uppfattas så. För mig är full abs-insats när man tvingas själv eller med stöd av Exx (kommer inte på vad det heter) få alla hjul att jobba för full inbromsning. Den andra ytterligheten när det gäller abs-insats är om ett hjul på tex en isfläck gör en liten knappt märkbar insats. Hur som helst i 120 och 5m bakom så ligger nog full insats rätt nära iallafall om man ser ett par bromsljus.

När det gäller om ska ta det lugnt och försiktigt så är det nog också bra men i 120 och 5 m bakom är det inte läge för sånt om det går fel det allra minsta. Jag ger mycket hellre dom bakom problem än kör in framförvarande. Visst finns sannolikheten att någon längre bak också ligger för nära men jag vet ju att jag ligger för nära och då har utan tvekan en fartminskning här högst prioritet.

Alltså programvaran behöver förbättras på denna punkt.
Nu är det ju faktiskt redan så att om den omkörande bilen kör förbi dig, ligger kvar till vänster, men fem meter framför dig, sänker farten så att han kör lika fort som du gör och först så rör sig åt höger, in framför din bil, då händer det saker bums. Då har han ju samma fart som du men befinner sig fem meter framför, och det gillar inte den adaptiva farthållaren.
Men vid alla normala omkörningar kommer den omkörande att köra fortare än vad du gör, oavsett hur dumt nära han tränger sig in framför dig, och det är då systemet har lite "is i magen", åtminstone om avståndet inte är hysteriskt kort. Fem meter som du skrev är bara en billängd, och det är väldigt svårt att få till om man verkligen kör om i hastigheter runt 120 km/h. Jag vet inte om du menade det bildligt, som ett mått på "himla nära" kanske, snarare än bokstavligen fem meter?
Samtidigt är det ju så, att om de omkörande verkligen börjar sakta in framför dig, då kommer farthållaren att bromsa rätt ordentligt. Har du inte bara adaptiv farthållare utan hela driver's suppportpaketet kommer dessutom antikollisionssystemet att bromsa allt vad det går.

Nödbromsassistenten heter EBA, Emergency Brake Assistance.
Falk skrev:Apropå den aktiva farthållaren - vad tycker ni (som har automat) om "kökörningsassistenten"?

Fungerar hyggligt i många fall - men för stockholmsförhållanden (läs eftermiddagskö på Essingeleden) är den inte riktigt optimal.
Dels håller den så pass långt avstånd till framförvarande bil att en entusiastisk färdtjänstchaufför med lätthet och stor entusiasm byter fil och pressar in sin buss i luckan framför bilen medans kön rullar (till slut är man sist i kön...), dels "så slår funktionen ifrån" alldeles för kvickt när kön stannar till, redan efter ett par sekunder, så att man hela tiden i start och stopp köer måste återstarta funktionen genom att försiktigt trycka på gasen, om och om igen.
Undrar om "slå-i-från"-tiden är ställbar i mjukvarumässigt...? Skulle vilja ha den till typ iaf 10 sekunder istället för som det är nu - typ 2 sek...
Vad det kan skilja - jag anser att den håller för kort avstånd även på "max" samt att den accelererar för hårt. Kör dagligen i stockholmstrafiken i arbetet och håller säkert 50% längre avstånd än bilen skulle vilja.
Det tar faktiskt inte lång stund innan detta smittar av sig på de som kör i körfälten bredvid och bakom. Resultatet blir en lugn och harmonisk körning som om alla skulle tillämpa det skulle lösa upp köerna. De få stressnissar som prompt måste sicksacka sig fram har gott om plats för detta utan att hela kön måste bromsa.
Vet att detta retar gallfeber på en del stressade bilister som inte förstår att de inte kommer fram fortare bara för att de slickar bilen framför i röva.
Tror det står i bruksanvisningen att den har 1.5 till 2.5 sekunder till bilen framför (min till max) och vad har man i reaktionstid, 1 sek? Borde motsvara 2.5 till 3.5 sekunder manuellt då vid samma hastighet. Kör bilen framför snabbare så blir det ju ännu längre som någon skrev innan.
Jäverhammar skrev:Vad det kan skilja - jag anser att den håller för kort avstånd även på "max" samt att den accelererar för hårt. Kör dagligen i stockholmstrafiken i arbetet och håller säkert 50% längre avstånd än bilen skulle vilja.
Det tar faktiskt inte lång stund innan detta smittar av sig på de som kör i körfälten bredvid och bakom. Resultatet blir en lugn och harmonisk körning som om alla skulle tillämpa det skulle lösa upp köerna. De få stressnissar som prompt måste sicksacka sig fram har gott om plats för detta utan att hela kön måste bromsa.
Vet att detta retar gallfeber på en del stressade bilister som inte förstår att de inte kommer fram fortare bara för att de slickar bilen framför i röva.
:D

Olika idéer och upplevelser...
Jag tror att Jäverhammar och jag pratar om lite olika typ av kösituationer eftersom du nämner för hårda accelerationer... :-)-)
Tyvärr kan man ju inte välja hur medtrafikanterna beter sig, och jag tvivlar starkt på att det skulle smitta av sig i nå'n slags positiv anda om jag började köra med jättavstånd till bilen framför i start-stopp-köerna på Essingeleden... :wink:

Kan bara konstatera att kökörningsautomatiken inställd "på kortaste" ger ett avstånd till framförvarande bil som är längre än vad som är vedertaget i många av köerna i den bedrövliga stockholmstrafiken.

Nu blir det lite exempel med huvudstadsnavelskådning, som förklarar varför automatiken inte alltid funkar så bra i start-stopp-kö för mig:
Jag kör varje dag i em-rusningen Södertäljevägen-Essingeleden-Tranebergsbron-Brommaplan (ni som råkar vara Stockholmare hajar läget...). Den högraste filen av 4 förbi Essingeöarna leder in till city/Lindhagensplan och även ut mot Brommalandet. Denna avsvängande fil som egentligen borde rinna på bäst går i några kilometer segast av de 4 p.g.a. att så många tränger sig in i filen "i sista stund". Jag ligger alltid snällt i den mycket sega kön i denna högraste filen från Västberga eftersom jag ju är en gammal gubbe som för länge sedan gett upp det där med att stressa mig fram. Jag noterar att om jag kör manuellt med "lagom" avstånd i denna kön slipper jag alla förare som trycker sig in just framför mig så att jag måste stanna till hela tiden, kan i bästa fall hålla nå'n slags jämn krypfart... Om jag låter automatiken köra åt mig blir avståndet så pass stort att massor av förare ser möjligheten att smita in i högerfilen just framför mig hela tiden så att kökörningsassistenen måste stanna upp ytterligare och jag får efter två-tre sekunder "starta om" automatiken om och om igen. Mina iaktagelser vilar på en helt egoistisk syn alltså - har inget med att göra att jag vill fram fortare jag vill bara att automatiken ska göra min kökörning bekvämare. Skulle auto-avtståndet gå att ställa lite kortare i krypkörning skulle det bli smidigare för mig i den givna kösituationen eftersom jag skulle slippa de som tränger sig in just framför mig. Lite längre tid innan automatiken stänger av skulle också göra livet lättare i start-stopp-köer...
Däremot, vid den ofta sakta rullande också långa och sega tvåfiliga kö som uppstår ut mot Brommaplan funkar kökörningsassisten superbra, oftast inte lika mycket start-stopp där och medtrafikanterna har inte behov av att tränga sig in i "min" fil. Där brukar ett streck ner från kortaste vara lagom - ett superbra driftsfall.

Och vid normal trafik "i fart" funkar automatiken ju helt okej. Då är det lagom tycker jag att ha ett par tre streck ner från kortaste på displayen för att få ett bra avstånd.
Tycker kanske att den hanterar insvängande bilar som går in i filen framför mig i fart lite nonchalant skulle gärna se att den var lite försiktigare där och ökar på avståndet även om bilen som snävar in framför mig har högre fart än vad jag har, men det kanske är tekniskt knepigt...
I vissa lägen på motorväg accelererar den onödigt hårt om avståndet till bilen framför ökar eller om den svänger av...
I det stora hel funkar den adaptiva farthållaren förbluffande bra - det är bara kökörningsautomatiken som kunde förbättras lite tycker jag...
@Falk - joda exakt samma typ av kökörning, pendlat mellan Salem och Upplands Väsby i många år :)
I just fallet med högra körfältet på essingen så viker jag mig direkt! Där går det inte att hålla det som kallas för trafiksäkert avstånd.
Accelerationen är ju samma som farthållaren sätter iväg med i vanliga fall, när det är fritt framför.
De tillfällen jag tycker den är besvärande långsam, inte så mycket för mig själv som för trafikanter bakom mig, är när man följer någon som svänger av i ett gathörn och det blir fritt framför. Då tar det en god stund innan den adaptiva farthållaren bestämmer sig för att sätta upp farten igen. Ev. bilister bakom sitter och funderar på om jag ska köra eller ej, medans bilen bestämmer sig för just detsamma.
På min bil, visserligen en BMW, startar avståndsvalet på läge 3. Det motsvarar ca 3 s (jag har bara räknat enligt principen ettusenett, etttusentvå, ettusentre). Sedan har jag ett läge 4 för ännu längre avstånd. Detta läge brukar jag köra med då jag vet att underlaget inte är helt optimalt (kraftigt regn t.ex.). Sen finns det två lägen (1 och 2) för ännu mindre avstånd.

Jag kör mest i detta defaultläge 3.

En nackdel med läge 3 är att det är en ganska liten marginal mellan att radarn upptäcker en långsam bil framför mig och att min bil måste retardera kraftigt. Där fungerar läge 2 mjukare.

Det verkar som om olika bilmodeller har konfigurerat systemen lite olika.

Vänligen Näckrosen.
Jag själv skrev:...man hela tiden i start och stopp köer måste återstarta funktionen genom att försiktigt trycka på gasen, om och om igen...
Som omväxling läste jag lite i den underskattade instruktionsboken. :roll: :)
Man kan tydligen "återstarta" köassistenten även genom att trycka på farthållarens resume-knapp. Det gör ju det hela lite enklare... :-)-)
Ska prova senare idag hur/om det funkar...
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]