Addekarlsson skrev:Att Hellas spricker beror på kylan vi kan ha här ibland. Hårdplast och temperaturer ner till 35-40 minus är inte den bästa kombinationen.
Och får man ett gruskorn på plasten pga möte när man ligger i 90-100 km/h, då spricker plasthusen alldeles för lätt.
Värre än så är det inte med Hellas ljus. Men ack så irriterande när det väl sker, för då är ju huset vanligen skrot, och man får köpa nytt.
Borde skrivit detta oxå i mitt första inlägg inser jag nu så här i efterhand. Ser verkligen ut som att jag bara vill prata skit om Hella där uppe. Det är inte menat så, som ni nu förstår. :D
Vet i och för sig inte om man kan köpa Hellas hus lösa? Men Bosch Big Knick kan man köpa bara lyktinsatsen, om glaset spricker i alla fall.
Mvh/ Adde
Jo jag bor ju i Härjedalen så kyla vet jag vad det är. ;)
Faktum kvarstår, har inte haft några problem alls med spruckna hus och då pendlar jag 15 mil varje arbetsdag. Som kallast har det varit -38 när jag åkt till jobbet och fick under samma resa ett redigt stenskott i framrutan eftersom vägen liknade mer en grusväg än vinterväg. De hade ju pippi på att vräka ut grus ett tag istället för att sanda normalt. Men som sagt, jag kanske haft en väldig tur. :) V40:n hade dock inte samma tur, fanns ett gäng stenskott i fronten när jag bytte bort den om man säger så. :( Tror firman lackade om fronten pga alla stenskott till och med.
Däremot så tror jag Bosch tål en ren bättre än Hella. :D
Sen kan man ju byta ut glaset i Big Knick mot ett klarglas hos lokala glasmästaren om det behövs för 100-150:-. Bytte många insatser/glas pga stenskott innan jag började använda stenskottsfilmen på extraljusen så det rekommenderas starkt.