Moderator: Moderatorer

#1620949
Jag har idag installerat motorvärmaren och kupévärmaren med eluttag. Det enda som saknas är en 3-vägsförgrening. Just nu fungerar en 2-vägsförgrening.

Tyvärr passade inte det originala fästet för anslutningskabeln eftersom det är Calix och inte Defa. Därför behövde jag hitta en annan plats. Det blev ändå bra, eftersom jag då slapp klippa i listen under strålkastaren. Det hade varit trevligt, eftersom man på sommaren hade kunnat fälla in kontakten under motorhuven.

Hålet i mattan fanns redan, eftersom där sitter en ögla för att spänna fast saker. Hålen för skruvarna till eluttaget finns också från fabrik, men även de är för Defa. Det fungerade ändå.

Slangvärmaren är 550 W, blockvärmaren 500 W och kupéfläkten kan ställas mellan 600 W och 1600 W. På 10 A måste jag köra fläkten på det lilla läget.
image0000001.jpeg
image0000001.jpeg (51.46 KiB) Visad 9815 gånger
image0000021.jpeg
image0000021.jpeg (40.41 KiB) Visad 9815 gånger
image0000041.jpeg
image0000041.jpeg (38.66 KiB) Visad 9815 gånger
image0000061.jpeg
image0000061.jpeg (77.77 KiB) Visad 9815 gånger
image0000071.jpeg
image0000071.jpeg (47.01 KiB) Visad 9815 gånger
image0000011.jpeg
image0000011.jpeg (46.16 KiB) Visad 9815 gånger
#1621166
Besiktigade D2an idag, vilket mörker det blev då...

Högt k-värde dock ingen felkod och sen hade jag glömt att fylla på spolarvätska (läcker) så den var ju bara att bjuda på.

Ena lyktan bländar, får kolla om det är något fäste som pajat, har ju inte rört strålkastarna på länge och besiktigat många gånger emellan.

Nya länkarmar har jag, måste mäta om spindeln har fel storlek.
IMG_20251120_142406.jpg
IMG_20251120_142406.jpg (42.72 KiB) Visad 7669 gånger
#1621305
Bytt kamrem och allt omkring på vår V70N under em/kväll och det gick förvånansvärt enkelt fast det blev lite meckigt när jag fick en mental härdsmälta och inte fattade hur driv/multiremmen skulle ligga... Blev rätt till slut.
#1621540
Fick hem lite prylar att byta ut.

-Gasdämpare till bakluckan
-Gummistopp även det till bakluckan
-Plastbiten volvo ville ha 4 lök för, som jag sen hittade på en skrot i Lettland för 16 euro, hittade hem idag. Inte direkt fantastiskt skick, men det spelar ungefär 0 roll :-)


IMG_0446.JPG
IMG_0446.JPG (636.34 KiB) Visad 3515 gånger
#1621544
batmac skrev: ons 26 nov 2025, 23:07 Inte direkt fantastiskt skick, men det spelar ungefär 0 roll :-)
Svarta ränder på lädermönstrad interiörplast går ibland att ta bort med ett mjukt vitt suddgummi (typ de biltema säljer).
Sen tar man bort sudd-kladdet med t-röd på en trasa..
#1621574
Nollade bas för några veckor sedan enligt principen:

"Tändning II. Tryck 6 gånger på dimbakljus (on-off-on- off-on-off) 4 - tryck 3 gånger på varningsblinkers (om- off-on) Nu ska batterisymbolen i förardisplayen blinka till 3 gånger och då är bms nollad. Stäng därefter av tändning"

Det fungerade och bilen meddelade att det va nollställt. Gjorde det då för att bilen då och då varnat om låg batterinivå ett tag trots att det underhållsladdats när bilen ej körts och då visat att det haft bra laddning. Det gjorde innan även gjort att värmaren ej ville starta men nu lirar allt sedan dess
#1621592
batmac skrev:Fick hem lite prylar att byta ut.

-Gasdämpare till bakluckan
-Gummistopp även det till bakluckan
Så var detta gjort, passade på över lunchen då vi har plusgrader idag. Det var inga konstigheter öht. Enda krånglet var väl när jag skulle montera dit första nya gasdämparen och jag inte hade lyckats trycka upp bagageluckan nog mycket trots att jag tyckte mig ha dubbelkollat. Så dämparen verkade för lång. Tog till och med loss den nya igen och la dom bredvid varandra och nejdå, dom var lika långa :-D Men när jag väl insåg det så gick det bra sen.

Nu är det bara plastbiten kvar, men den får vänta lite då jag behöver flytta över beslaget för hundgrindarna också
#1621599
Upptäckte kondens i högra strålkastaren.. :-/
Jag får nog operera in en påse (läs tubsocka :-D ) med silica gel-torkmedel även i den.
Vänstra strålkastaren var torr inuti trots flera dagars extremt blötväder. Torkmedlet fungerar uppenbarligen.
Men det behöver tas ur och nollställas i ugnen en gång om året. +100C över natten typ..

Aha, det är ju precis sådana här kulor som finns i korken på vitamin-brustabletter.
https://www.amazon.se/ISOLATECH-regener ... B0DPXBLW9K
Och javisst, de går från ofärgade till orange när man värmer dem. "" Ändrar färg från orange till att rengöra när gelen är helt mättad"" :-o
Antar "att rengöra" var 'clear' innan översättningsroboten trasslade till det hela..
" enkel återaktivering genom uppvärmning i ugnen vid 120 °C".. Det är ju precis det jag gör :-)
.
_torkning.jpg
_torkning.jpg (166.72 KiB) Visad 72 gånger
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
V60 2018 CC Halvljus

Hittar ingen info i originaldokumentationen p&arin[…]

BSR optimering???

Jag avstod från optimering. Kort summering a[…]

Volvo car UX

Såg ett meddelande av någon som chatta[…]

Upptäckte kondens i högra strålkas[…]