Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvopöwer
Hej!

Jag funderar på en xc60 typ årsmodell 18-20 någonstans, 250'000 - 350'000 typ

Vad ska man vara uppmärksam på?

Vilka serviceintervall är det som gäller? Tänker främst på krav från försäkring

Tänkte väl sikta på en D4 eller D5.
Vilket utrustningspaket och Vilka tillval är mest bang for the bucks så att säga?
Användarvisningsbild
av bem
Kolla i t.ex. den här PDF broschyren på XC60 MY2018 vilka utrustningsnivåer osv som finns, tror inte det skiljer så värst på MY19 och MY20.
https://autocatalogarchive.com/wp-conte ... 018-SE.pdf

Luftfjädring skulle jag nog skippa för att få en sak mindre som kan strula även om luftfjädring nog är bekvämt.

B5 eller D4? B5:an har ju mer kraft så om man t.ex. drar lite tyngre släp ofta kan nog en B5 vara att föredra ur den synvinkeln. Med D5:an får man AWD medan D4 finns med och utan AWD.

Har du långa ben så kolla upp sätesdynan, Comfortstolarna (som ingår i utrustningsnivån Inscription) har dynförlängare man kan justera (har det i min V90 T6 Recharge MY22 Inscription).

Mer allmänt: provkör i alla hastigheter, även högre, så du kan hitta om bilen har vibrationer, ett inte helt ovanligt problem på en del Volvo på SPA plattformen. Orsaken kan vara många förstås men bättre upptäcka sånt innan man köper.

Panoramatak skulle jag nog skippa också bara för att slippa ev. kostnader om stenskott eller annat problem med sådan i och för sig rätt snygg och bra finess. Har Panoramatak själv, men tror inte det blir nån mer bil med det.

Om du gillar lyssna på musik i bilen så kolla vilken ljudanläggning det är i bilen. Jag har nåt som heter Harman Kardon ljudanläggning i min V90, är hyfsat. Det är mellannivån för den årsmodell jag har.

19 tum hjul (eller större) gör sig allt lite bättre på en XC60 som har rätt stora hjulhus. 18 tum kan se lite fjuttigt ut kanske?

Däck till en XC60 som ju har lite större däck är väl knappast billigt så är de slitna så får väl prislappen justeras därefter.

Tänker du köpa av handlare eller privat? Är väl rätt skönt ha skydd av nya Konsumentköplagen om man köper av handlare.

Lycka till!
av Volvopöwer
bem skrev: ons 14 jun 2023, 15:04
Lycka till!
Tack för ett bra svar!

Tänkte köpa hos handlare för säkerhetens skull också tar man volvia försäkring.
Luftfjädring och panoramaglastak låter som något jag gärna undviker.
Användarvisningsbild
av Robbi
Volvopöwer skrev:
bem skrev: ons 14 jun 2023, 15:04
Lycka till!
Tack för ett bra svar!

Tänkte köpa hos handlare för säkerhetens skull också tar man volvia försäkring.
Luftfjädring och panoramaglastak låter som något jag gärna undviker.
Ett råd är väl ett leta efter någon bil som har Volvo Selekt garanti. Försäkring blir dyr men kolla Motormännen. Volvia ville ha 760:-/ mån för helförsäkring och 2000 mil (XC60 Awd, 2020 T5) Teckande på Motormännen för 400:- för samma.
av Volvopöwer
Robbi skrev: ons 14 jun 2023, 19:17 Motormännen
Tack för tipset, selekt garanti ser ju användbart ut.

Har motormännens samma maskinskada som volvia?
av Volvopöwer
Hur kollar man om service är gjort rätt? Har dom servicebok ännu?
Tänkte jag ska förbereda mig så det går snabbt och enkelt när man börjar provköra å sådär
Användarvisningsbild
av bem
Så länge jag haft Volvo är det ifylld servicebok, helst från Volvoverkstad eller nån verkstad som förväntas följa Volvos servicerekommendationer, som gäller. Att byte av kamrem skett enligt av Volvo rekommenderat intervall är ju viktigt och att det är inskrivet i serviceboken är ju viktigt. Alla Volvo jag ägt de senaste 30 åren åtminstone som jag haft sen de var nya servades hos Volvoverkstad och hade ifylld servicebok. Nog vill man se ifylld servicebok om man skall köpa en ganska ny bil. Brukar finnas rätt många nyare likvärdiga Volvo att välja på så saknar en viss bil ordentligt ifylld servicebok är det väl bara skippa den.
av Favazza
Går i tankarna att en gång byta upp mig till XC60 från V60.
Hittat en 2021 jag gillar, men det är ju den "gamla" modellen. Värt att vänta och hitta en MY22 för att få facelift/Google?
Hur är det med bagageluckeproblematiken på dessa? Fått mina bytta, men vill helst undvika att få samma problem igen.
Egentligen sugen på luftfjädring, men många verkar sakna det. Hur ser utrustningspaketen ut från 2021 och framåt?
Användarvisningsbild
av bem
Vilken motor hade du tänkt dig i en ev. XC60?
Personligen, jag skulle nog satsa på en med färre mil och MY21 än nyare med Goggle infotainment. Utom i ett fall: om laddhybrid, då är en MY22 late att föredra för då fick Volvos laddhybrider större hybridbatteri (18,8 kWh) starkare elmotor (143 hk) m.m.
Google infotainment kan man nog vara utan, Sensus är väl nog så bra. Men Google infotainment mjukvaran har dock blivit bättre efter alla femtielva uppdateringarna som varit. Har själv Google infotainment i min V90.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&a[…]

V50 löst luftintag över kylaren

Två plastpluppar man drycker ner.

Hur tvingade bilen dig att köra på be[…]

Diagnosprogram

Vida eller autocom skulle jag rekommendera