Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rompa
Go kväll, finns det nån indikering i instrumentet som indikerar när bensinmotorn är igång, gäller en V60 laddis-22
av Pear4Life
Bra fråga faktiskt...

Jag har en bensindroppe på "laddinstrumentet" eller varvtalmätaren (i POWER-LÄGET eller CONSTANT AWD) på höger sida på förardisplayen som rör sig mellan klockan 12 och klockan 15... När den e kl 12 så är det ren EL (PURE-LÄGET), 15 är ren bensin (POWER-LÄGET).

Allt där emellan är HYBRID-LÄGET.

När man väljer "behåll" så ligger droppen precis över klockan 15.
När man kör i HYBRID-LÄGET så ligger droppen aldrig över kl 13...

För att sammanfatta... droppen e den enda "indikatorn" jag har hittat för att se vilken motor som jobbar och hur mycket :-)
Användarvisningsbild
av bem
Jag har Google-bil, (V90 laddhybrid MY22).
Bensindroppen, som sagts redan, i förardisplayens högra instrument visar att bensinmotorn är i drift.
Sen märker du när växellådan är i drift, det är den ju bara när bensinmotorn går. På ren eldrift är det ju inga växlingar med den 8-stegade geartronic automatlådan.
Trådskaparen har Sensus-bil, så kolla om det finns bensindroppe i förardisplayens högra instrument där också. Tycker det borde vara lika i Sensus och Google ang bensindroppen men man vet aldrig. Såvitt jag kan se finns bensindroppe även i V60 laddhybrid med Sensus infotainment:
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 514f49ebc5
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Rompa
Tackar för bra svar, japp jag har den lilla droppen och antog att den hade nåt med bensin att göra, ok då vet jag Tack.
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]