Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rompa
Go kväll, finns det nån indikering i instrumentet som indikerar när bensinmotorn är igång, gäller en V60 laddis-22
av Pear4Life
Bra fråga faktiskt...

Jag har en bensindroppe på "laddinstrumentet" eller varvtalmätaren (i POWER-LÄGET eller CONSTANT AWD) på höger sida på förardisplayen som rör sig mellan klockan 12 och klockan 15... När den e kl 12 så är det ren EL (PURE-LÄGET), 15 är ren bensin (POWER-LÄGET).

Allt där emellan är HYBRID-LÄGET.

När man väljer "behåll" så ligger droppen precis över klockan 15.
När man kör i HYBRID-LÄGET så ligger droppen aldrig över kl 13...

För att sammanfatta... droppen e den enda "indikatorn" jag har hittat för att se vilken motor som jobbar och hur mycket :-)
Användarvisningsbild
av bem
Jag har Google-bil, (V90 laddhybrid MY22).
Bensindroppen, som sagts redan, i förardisplayens högra instrument visar att bensinmotorn är i drift.
Sen märker du när växellådan är i drift, det är den ju bara när bensinmotorn går. På ren eldrift är det ju inga växlingar med den 8-stegade geartronic automatlådan.
Trådskaparen har Sensus-bil, så kolla om det finns bensindroppe i förardisplayens högra instrument där också. Tycker det borde vara lika i Sensus och Google ang bensindroppen men man vet aldrig. Såvitt jag kan se finns bensindroppe även i V60 laddhybrid med Sensus infotainment:
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 514f49ebc5
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Rompa
Tackar för bra svar, japp jag har den lilla droppen och antog att den hade nåt med bensin att göra, ok då vet jag Tack.

För en vanlig Svensson som ej kör p&arin[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]