Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Menar du antal kWh som den tar från elnätet för att göra en laddning?
av SundanceKid
Japp antal kwh tänkte jag på.
10.4 kwh och då kan man köra 4 mil?

Lite nyfiken då jag har inneboende som laddar bilen hemma.

Skickat från min ONEPLUS 6T

av fragge
Du kan dock inte räkna riktigt så om du vill få reda på den sanna kostnaden, batteriet är inte alltid helt tomt vid laddning eller så laddar man flera ggr/dag. Enda sättet är att sätta en mätare på uttaget.
Användarvisningsbild
av Zanders
10.4 kwh är väl batteriets totala kapacitet men knappast så mycket man kan använda? V60 D5/D6 har väl 11.2 eller om det är 11.7 tom men bara ca 8 som man kan använda pga säkerhetsmarginalerna.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har en V60 TE. Så här ser min laddning ut hemmavid under förra månaden. Ett par enstaka dagar har jag laddat mer än en gång. Men när den laddar från typ tom till fullt hamnar det på drygt 8kwh... Knappt 8kr.

Du skulle kunna be honom installera appen Tibber (eller göra det själv) och få honom att logga in och ge dig en rapport per månad. Den appen läser av bilens laddning och man behöver alltså inte ha en separat mätare. Den går på att bilen är "hemma" och laddar. Alltså på bilens GPS-koordinater.

Jag byter till Tibber (som elleverantör) vid årsskiftet och ska köra med deras laddare och "smartladdning". Då ställer man in när bilen senast ska vara klar, sen sköter appen/leverantören själva laddningen och kan ladda på billiga timmar samt använda bilen som reglering i nätet. (öka/minska laddning beroende på frekvens) Då det blir betydligt billigare för inköp för dom får man då halva priset på laddningen. Blir bra nu när jag också går över till riktig elbil. :)
Screenshot_20181103-004714_Tibber.jpeg
Screenshot_20181103-004714_Tibber.jpeg (26.59 KiB) Visad 1267 gånger
av fragge
Jag har en XC60 T8 som laddas så fort jag parkerar den hemma, förra månaden laddade den 219 kWh.
av Lockis
Tycker det TS borde ta med sig ifrån denna topic är att ingen vet hur mycket hans inneboende laddar för om det nu skulle handla om elräkningen.
Endast en mätning rakt på uttaget som bilen laddas ifrån ger en bra bild på hur mycket det kostar varje dag/vecka/månad/år :-)
Användarvisningsbild
av joel80
Lockis skrev:Tycker det TS borde ta med sig ifrån denna topic är att ingen vet hur mycket hans inneboende laddar för om det nu skulle handla om elräkningen.
Endast en mätning rakt på uttaget som bilen laddas ifrån ger en bra bild på hur mycket det kostar varje dag/vecka/månad/år :-)
Du såg inte inlägget om att bilen kan ge siffrorna? Tibberappen går att använda för att få info om hur mycket den laddar, utan vare sig abonnemang eller extra mätare.

Kör igång en tråd för oss me[…]

Xc60 MY23 synliga avgasrör?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]

Bekräftar att något är knas med mj[…]