Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har haft min V60 t6 en vecka och är helnöjd med utseende och körbarhet. Den går tyst och känns stark. Dessutom har vi hitintills - trots årstiden - haft en körsträcka på el runt 6 mil vilket gör att jag nästintill klarar alla vardagliga körningar på el.

Det enda jag tycker är jobbigt, och retar mig lite på, är bilens uppkoppling mot internet, som är dålig, och alla inställningar som kan göras där vissa är mer definitiva och andra går tillbaka och gäller bra befintlig körning. Detta borde kunna göras bättre, tydligare och mer förståeligt. Kanske att man hade två definierade standardinställningar vid sidan av möjlighet till avancerade. Sedan så slutade bilen ta mitt Google-konto pga någon åldersgränsverifikation. Kanske att jag fått till det men det ska testas vid nästa tur.

Nja, det var en sak till. Försäkringen hos Volvia kostar (halvförsäkring) mer än vad min helförsäkring gjorde på min inbytta Audi A4. Trodde jag skulle få en signifikant billigare försäkring med ny bil.
Fattiglapp skrev: lör 06 jan 2024, 10:59 Ja ovan visar ett det finns flera nöjda förare, och det är ju bra!
Samtidigt kan man notera att de som är nöjda inte verkar vara så krävande.
Man är jättenojd trots "en del problem med mjukvara och grejer". Man är riktigt nöjd trots "bugg med drivlinan" (en ganska viktig funktion på en bil) och att den tidigare -21:an inte hittade någon annan stans än hem osv.
Man är sjukt nöjd trots tre oplanerade verkstadsbesök.
Man undrar hur många som provat att köra andra märken? Tittar man på min bilhistorik har jag haft ett antal bilar. En (1) av dem har krävt tre verkstadsbesök (pga inkompetent verkstad, hade de lyssnat på mig hade det varit ett). I övrigt är det noll eller ett verkstadsbesök utöver service. Flera av dem har gått över 13000 mil innan jag lämnar tillbaka dem. Min 2,5 år gamla Volvo har sedan ett tag fler oplanerade besök än alla andra bilar tillsammans under sammanlagt 37 år bilägande! Och då har jag en bil som inte kan låsas nu, så dags att ringa igen...
Buggar är ju svårt att jämföra i historiken, de flesta bilar knappt haft någon mjukvara som syns för föraren. Men efter en vecka som volvoägare hade jag identifierat 4-5 buggar som rimligen hade varit ganska enkla att lösa, och någon som nog är jobbigare. Då undrar man hur mycket testning som skett? Och hur mycket man lyssnat på kundåtermatning längs vägen?
Eller så har jag kanske haft en himla tur tidigare och behöver inse att framöver får jag acceptera, oavsett märke, knarr både utvändigt och invändigt, läckande karrosdelar, trasiga bakluckor, trasiga dörrlås, otestad mjukvara? :-(
Jadu, jag är ansvarig för bilarna på jobbet. I bilstallet ingår Tesla, BMW, Mercedes, Volvo och bilar från VAG koncernen.
Volvo är solklart de med minst problem och verkstadsbesök oavsett typ av drivlina.
Både Audi, BMW och Mercedes och Tesla bilarna har under samma treårs period råkat ut för ett eller fler haverier där bilen inte varit körbar eller gått in i "limp mode". Inte en enda Volvo har råkat ut för det trots samma förutsättningar.
Något som är gemensamt för VAG, BMW och Mercedes är sjukt långa ledtider på verkstäderna samt att reservdelar måste beställas istället för att de finns på hyllan.
Så ja - sjukt nöjd med Volvo baserat på ovanstående:)
Javerhammar skrev: lör 06 jan 2024, 13:49
Jadu, jag är ansvarig för bilarna på jobbet. I bilstallet ingår Tesla, BMW, Mercedes, Volvo och bilar från VAG koncernen.
Volvo är solklart de med minst problem och verkstadsbesök oavsett typ av drivlina.
Både Audi, BMW och Mercedes och Tesla bilarna har under samma treårs period råkat ut för ett eller fler haverier där bilen inte varit körbar eller gått in i "limp mode". Inte en enda Volvo har råkat ut för det trots samma förutsättningar.
Något som är gemensamt för VAG, BMW och Mercedes är sjukt långa ledtider på verkstäderna samt att reservdelar måste beställas istället för att de finns på hyllan.
Så ja - sjukt nöjd med Volvo baserat på ovanstående:)
Låter ju bra. Min egen erfarenhet är ju baserad på några få bilar, och är ju ganska långt ifrån statistiskt säkerställd :-) .
Tex har jag inte haft någon bil av något märke som blivit helt stående, med undantag för två punkteringar som knappast kan skyllas på bilen. Och också med undantag för när man vägrade byta det dåliga batteriet på min Ford, inte heller det bilens fel...
Men varken på BMW eller Marcedes har jag behövt vänta länge på reservdelar, kanske mest eftersom jag nästan inte behövt byta några delar :-D
Thomasksen skrev: lör 06 jan 2024, 14:06 Larsa.... Hur mycket är mycket?
Ren halvf utan tillägg för mig: 389/ månad på Volvia.
Samma utan tillägg på läns: 187/månad.

(1500 mil/ Villa/ utanför Göteborg)

Gjorde bara en snabbsök på random blocket regnr.
>2500 mil/ villa / utanför Göteborg

Volvia
Grundförsäkring, 9100 kr
Trygghetspaket, 1976 kr
Totalt, 11076 kr
LarsaV60 skrev: lör 06 jan 2024, 15:15
Thomasksen skrev: lör 06 jan 2024, 14:06 Larsa.... Hur mycket är mycket?
Ren halvf utan tillägg för mig: 389/ månad på Volvia.
Samma utan tillägg på läns: 187/månad.

(1500 mil/ Villa/ utanför Göteborg)

Gjorde bara en snabbsök på random blocket regnr.
>2500 mil/ villa / utanför Göteborg

Volvia
Grundförsäkring, 9100 kr
Trygghetspaket, 1976 kr
Totalt, 11076 kr
Oj...
Första bästa försäkringsbolag, oprutat utan rabatter 417 kt/mån 2500 mil. Helförs 768 kr/mån. Villa utanför Göteborg. ligger din villa i ett område där man gillar att elda bilar? (V60 t6-22)
Fattiglapp skrev: lör 06 jan 2024, 15:55 Oj...
Första bästa försäkringsbolag, oprutat utan rabatter 417 kt/mån 2500 mil. Helförs 768 kr/mån. Villa utanför Göteborg. ligger din villa i ett område där man gillar att elda bilar? (V60 t6-22)
Låter som jag måste ta mig ett snack med Volvia.

Jag bor INTE i ett område där det eldas, snarare i en lugn ort 3mil utanför Göteborg.

Tyvärr för min del så kommer såväl försäkring som service och lån betalas genom Volvo CarPay. Kanske 🤔 att jag därmed måste leva med försäkringen. Vad tror ni?
Hej!

Ny medlem idag och detta pga att jag blivit en Volvoägare, något jag aldrig kunnat tänka mig förr.

För att svara på trådskaparens fråga så nej, inte helt nöjd, och även det är en bidragande orsak till varför jag blev medlem här.

Jag har ägt många andra märken, främst tyska bilar och med facit i hand så borde jag ha fortsatt så. Bilen, en MY2024 XC60 T6 går bra, är trevlig att sitta i och ser bra ut.

Dock har den gjort mig fundersam över några saker:
* Det har hänt att jag inte kunnat starta bränslevärmaren, med felmeddelande om att bilen hade för låg bränslenivå (halvtank)
* Larmdioden framme vid instrumentbrädan kan ibland fortsätta blinka, trots att bilen är upplåst och jag kör iväg med den, helt underbart när man kör i mörker och har en röd diod som blinkar disco. Har hänt när det varit kallt, vilket det är nu.
* Gardinen för panoramataket kan jag inte stänga just nu
* Google! Soptipp i digital form. Bilen ska vara ”premium” men är allt annat än premium.

Ett annat störande moment är hela drivlinans sätt att fungera stundtals. Bränslevärmaren verkar bara värma kupén, men motorn är genomkall. Hur är det bra för motorn? Den har också något konstigt för sig att bensinmotorn ibland, helt plötsligt går igång precis när man stannar till och i princip är färdig med sin färd. Varför då?

Den kan också starta motorn ibland under färd (inte särskilt kallt och gott om laddning i batteriet), för att stänga av den efter några km. Helt fantastiskt bra för en motor som inte får bli varm.

Den stora designmissen med hjulhusen bak är en annan beklaglig historia.

Det jag däremot gillar särskilt är att Constant AWD verkar fungera bra i besvärligt väglag, och såklart den höga markfrigången.
Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Løst. Samme fjær som V90. Har alle […]

Naturvårdsverket.se EU-förordningen &[…]