Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Jag hade valt att titta på statistik från Norge och DSB. Deras motsvarighet till MSB. Dels för att Norge har betydligt fler elbilar och är heller inte lika PK som Sverige.

Men jag har heller inte krävt av någon att det skall presenteras statistik som motsätter sig MSB. Det är nog du @Lockis som "trollar". ;-)
Jag har bara sagt att "jag ger rätt lite för MSB pga Dan Eliasson" samt svenska myndigheters marinerande i det som är populärt att tycka för stunden.

DSB säger ungefär samma som MSB men baserat på ett större urval. Men oavsett det så är elbilar förbjudna på vissa färjor i Norge.....
av Lockis
poseidon skrev: tis 16 maj 2023, 13:32 Jag hade valt att titta på statistik från Norge och DSB. Deras motsvarighet till MSB. Dels för att Norge har betydligt fler elbilar och är heller inte lika PK som Sverige.

Men jag har heller inte krävt av någon att det skall presenteras statistik som motsätter sig MSB. Det är nog du @Lockis som "trollar". ;-)
Jag har bara sagt att "jag ger rätt lite för MSB pga Dan Eliasson" samt svenska myndigheters marinerande i det som är populärt att tycka för stunden.

DSB säger ungefär samma som MSB men baserat på ett större urval. Men oavsett det så är elbilar förbjudna på vissa färjor i Norge.....
Jag kan ha uttryckt mig klumpigt. Jag behöver inte ha något som säger att MSB är fel. Men jag förlitar mig på MSB’s siffror. Så det jag bad om var något som kunde påvisa att dem har fel, för att se om jag har fel. Jag kan däremot inte ändra min uppfattning om MSB eller deras siffror baserat på dina känslor för en viss person. Någonstans litar jag på att de som tagit fram rapporten gjort det objektivt.
av Lockis
Robbi skrev: tis 16 maj 2023, 13:26
Lockis skrev:
poseidon skrev:Bara det att Dan Eliasson satt sin fot på MSB gör att iaf jag ger rätt lite för vad den myndigheten säger.

Det är samma myndighet som förordar sänkta krav för brandmän så att fler invandrare och kvinnor skall kunna jobba som brandmän istället för att fokusera på vad som krävs för att släcka bränder.
MSB vill alltså uppnå ett syfte med sin kommunikation, vad säger att de inte har ett dolt motiv med elbilsbrandsttistiken?

Med statistik kan man göra vad man vill.
Bara för att man är skeptisk så är man inget troll eller elbilsförnekare eller vad du nu vill använda för nedsättande ord på övriga I tråden.
Ahh! Fantastiskt. Så vilken typ av källa hade du då respekterat? Och nu pratar jag inte om dina åsikter, utan nu vill jag ha fakta. Så vilken typ av källa kan du hänvisa till som är vettig som motsäger MSB? Ser med spänning fram emot läsningen. Kanske kan det även få mig att ändra min åsikt.
Jag gav dig ett tydligt exempel på hur fakta har förändrats och speciellt när det gäller nya fenomen. Vi har historiskt haft statistik som senare har tolkats på annat sätt, med nya rön som har tillkommit. Vad jag menar med elbilar är att de förefaller brinna mer, med betydelsen att de kan uppstå efter flera dagar. Brandkåren får utbilda sig för hur de ska kapa strömmen med att gå in i A-stolpen (vanligast) och bryta upp och koppla ifrån, innan de kan röra bilen.

Statistiken jag själv länkade till talar om att de inte brinner i högre frekvens än andra. Statistiken talar inte om att det tar i regel längre tid att släcka en brinnande elbil, att föraren kan förolyckas i högre grad etc. Alltså har vi inte all fakta på bordet.

Att kalla någon för troll är aldrig en bra grogrund för ett samtal.
Hur menar du att föraren kan förolyckas i högre grad? Är man död är man väl död? Att en elbils förare skulle avlida pga att det är en elbil har jag svårt att se. Speciellt om man ska hålla sig till ämnet gällande bränder.

Men jag blir gärna utbildad i ämnet!
Användarvisningsbild
av Robbi
Lockis skrev:
Robbi skrev: tis 16 maj 2023, 13:26
Lockis skrev: Ahh! Fantastiskt. Så vilken typ av källa hade du då respekterat? Och nu pratar jag inte om dina åsikter, utan nu vill jag ha fakta. Så vilken typ av källa kan du hänvisa till som är vettig som motsäger MSB? Ser med spänning fram emot läsningen. Kanske kan det även få mig att ändra min åsikt.
Jag gav dig ett tydligt exempel på hur fakta har förändrats och speciellt när det gäller nya fenomen. Vi har historiskt haft statistik som senare har tolkats på annat sätt, med nya rön som har tillkommit. Vad jag menar med elbilar är att de förefaller brinna mer, med betydelsen att de kan uppstå efter flera dagar. Brandkåren får utbilda sig för hur de ska kapa strömmen med att gå in i A-stolpen (vanligast) och bryta upp och koppla ifrån, innan de kan röra bilen.

Statistiken jag själv länkade till talar om att de inte brinner i högre frekvens än andra. Statistiken talar inte om att det tar i regel längre tid att släcka en brinnande elbil, att föraren kan förolyckas i högre grad etc. Alltså har vi inte all fakta på bordet.

Att kalla någon för troll är aldrig en bra grogrund för ett samtal.
Hur menar du att föraren kan förolyckas i högre grad? Är man död är man väl död? Att en elbils förare skulle avlida pga att det är en elbil har jag svårt att se. Speciellt om man ska hålla sig till ämnet gällande bränder.

Men jag blir gärna utbildad i ämnet!
Är det svårt att förstå att man kan dö i högre grad om räddningstjänsten måste ta längre tid på sig att bryta sig in?
av Lövet
Robbi skrev:Är det svårt att förstå att man kan dö i högre grad om räddningstjänsten måste ta längre tid på sig att bryta sig in?
Det har dock låg betydelse. Bilar av alla slag brinner extremt sällan vid kollision, de brinner vid skadegörelse och mekaniska fel. Då sitter ingen i dem.
Användarvisningsbild
av Robbi
Lövet skrev:
Robbi skrev:Är det svårt att förstå att man kan dö i högre grad om räddningstjänsten måste ta längre tid på sig att bryta sig in?
Det har dock låg betydelse. Bilar av alla slag brinner extremt sällan vid kollision, de brinner vid skadegörelse och mekaniska fel. Då sitter ingen i dem.
Fattar inte riktigt din poäng här, det handlar om de bilar som faktiskt brinner och att det i de fallen tar längre tid för räddningsstjänsten att ta sig in. Dyrbara minuter som kan rädda liv.
av III
Robbi skrev: lör 20 maj 2023, 09:50
Lövet skrev:
Fattar inte riktigt din poäng här, det handlar om de bilar som faktiskt brinner och att det i de fallen tar längre tid för räddningsstjänsten att ta sig in. Dyrbara minuter som kan rädda liv.
Varför tar det längre tid för räddningstjänsten att ta sig in i en elbil?
av III
Statistiken jag såg häromdagen visade att det är ungefär dubbelt så många förbränningsmotorbilar som brinner ön elbilar. Undra om inte det var en sammanställning av alla fordonsbränder i Sverige de senaste åren.
Användarvisningsbild
av Robbi
III skrev:
Robbi skrev: lör 20 maj 2023, 09:50
Lövet skrev:Det har dock låg betydelse. Bilar av alla slag brinner extremt sällan vid kollision, de brinner vid skadegörelse och mekaniska fel. Då sitter ingen i dem.
Varför tar det längre tid för räddningstjänsten att ta sig in i en elbil?
Klippa orange kabel eller stänga av huvudbrytare för elen.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]