Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den släpptes officiellt idag så utrullning borde påbörjas inom närmsta två veckorna.så har det varit historiskt.
Varannan release är OTA, 2.8 var inte det och det står inte att 2.9 bara installeras på verkstad. Så OTA på 2.9 är lågoddsare
LJN skrev: mån 15 maj 2023, 16:39 Tack för info Bem, det var bra "uppdateringar" :) Version 2.9 är den OT och när släpps den? Mer, kan man "manuellt" trigga ingång en OT så att man slipper vänta på "Volvos slumpgenerator" ?
Version 2.9 är OTA (over the air) står det för denna version så man kan hämta den själv och installera när ens bil "får den" (alla Google-bilar får ju inte mjukvaran samtidigt).
Det står INTE för 2.9 (som det gjorde for 2.8) "Den här versionen distribueras inte OTA.".
Den är väl släppt nu så det skall bara vara att kolla i bilens "Mjukvaruuppdatering" närmaste veckorna om bilen säger att man har senaste mjukvaran (då har ens bil inte fått möjlighet ta hem den än). Brukar komma på centerdisplayen när nu mjukvara finns ladda hem (laddas hem medan man kör med bilen) och sen installera (medan bilen är låst och inte används):
https://www.volvocars.com/se/support/la ... 516d529e47
Jag hade stora förväntningar på AAOS. Är power-user av Googles system och såg möjligheter med att ha kalender, assistenten, anteckningar och mail i bilen. Men bytet till AAOS från Sensus+AndriodAuto blev inte vad jag hoppats på. Gamla Sensus-systemet var så mycket mer komplett och fungerande. Det kan knappast vara användare hos Volvo som gör val av funktioner i AAOS eller hur funktioner ska implementeras och anpassas till systemet.
Tänk om Maps såg i Calendar att, likt Waze, se att man har ett möte om 2 h på platsen X, systemet frågar "Vill du navigera dit?". Eller att mail flaggade som viktiga lästes upp på samma sätt som SMS. Kan komma på massor av funktioner som skulle underlätta för en företagare som lägger mycket tid i sin bil.

Min senaste besvikelse är att man inte kan använda Google Workspace-konton i AAOS. Man är enbart hänvisad till privata Gmail-konton. Det verkar ha med säkerheten för de olika kontotyperna men att inte kunna använda ett företagskonto i sin företagsbil är riktigt korkat.
Man tappar då alla funktioner som man vill ha ur ett system som detta. Som att kunna: Ta en påminnelse och se det i Tasks, lägga in ett möte i sin Calendar, få upp sökta platser i Maps för kommande kundbesök.

Med att Volvo fasar ut diesel i förtid, inte vill erbjuda ett alternativ till V90 (förutom olika SUV med små lastutrymmen och högt pris) eller andra funktioner som underlättar företagare så anar jag att ledningen vill dra Volvo mot privatmarknaden.
Jag har knappt 2 år kvar på leasingen. Efter V70, V50, V60, V60, V60II och nuvarande V90MY22 late som företagsbilar så är det troligt att det inte blir fler Volvo. Jag förstår att Volvo Cars B-aktien trendar neråt, de har inte spelat korten rätt de senaste åren.

(Om någon verkligen löst hur man loggar in med Workspace-konto i AAOS. Berätta gärna hur det gjordes.)
Agantyr skrev:(Om någon verkligen löst hur man loggar in med Workspace-konto i AAOS. Berätta gärna hur det gjordes.)
Kan svara mig själv efter kontakt med Google och det går inte idag att använda Workspace-konton på AAOS. Man är hänvisad till att endast använda privat-konton. *GAH*
Agantyr,
Prova skicka meddelande till Volvo Cars via Volvo Cars appen (Pratbubblan, Kontakta oss) och fråga varför det inte går använda sånt mailkonto du vill använda i bilens inställningar. Är väl för att det är ett Google infotainment och det kräver Google-konto (mail).
Jag gissar Google infotainment såsom det är idag kommer bli en parentes sen sett i backspegeln om några år. Det kan ju svårligen fortsätta rulla på i samma hjulspår. Det tar sån tid innan de kommer med vettiga funktioner liknande det Sensus redan har, och så är systemet alldeles för instabilt, eller har åtminstone varit det. När man som mig åkt med detta infotainmentsystem i 23 månader nu och sett vad som åstadkommits med mjukvaruuppdateringarna under den tiden är det svårt bli imponerad. Det har inte inte alltid gått uppdatera OTA (fått göra det på Volvoverkstad några gånger), funktioner som tidigare funkat slutar funka vid uppgradering mjukvaran, instabilitet i mjukvaran, det har redan börjat bli funktioner som inte stöds i min Volvo (näst senaste uppdateringen krävdes MY 22 late eller nyare (jag har MY22 early) för att få alla funktioner (tillsammans med appen).
Jag har slutat bry mig om vad mjukvaran innehåller. Jag vill nu bara att bilen skall gå att starta och köra med tills det blir dags för bilbyte. Volvo har visat vad de kan åstadkomma under den tid jag haft min Google-Volvo. Finns nog knappast anledning tro de kommer ens ikapp Sensus i sitt Google infotainment? Jag vet inte ens vad som är bättre i Google infotainment än Sensus. Men nåt skall det väl vara.
Det är frågan om Volvo kommer med nån kombi ren elbil framöver. Kombi verkar ur ropet , få verkar vilja ha ny Volvokombi numera. Då ligger det nära tillhands att strunta i komma med en Volvokombi ren elbil i framtiden. Än går det beställa både V60 Recharge och V90 Recharge, men inte längre varken med diesel- eller bara bensinmotor, ej heller i Cross Country utförande.
Att tro att alla som vill ha en ny Volvo kombi väljer en Recharge (laddhybrid) om man helst velat ha en diesel eller bara bensinmotor utan elmotor+hybridbatteri tror jag kan vara lite feltänkt av tillverkaren. Visst nån gång måste de börja fasa ut förbränningsmotorerna för att nå målet de sagt, att alla Volvobilar som tillverkas skall vara rena elbilar senast 2030. En Recharge är betydligt dyrare än en icke Recharge till att börja med. Den är tyngre än en motsvarande icke Recharge. Mer elektriska komponenter i bilen. Och alla kan förstås inte ladda hemma eller annorstädes och dra nytta av hybridbatteriet. Jag ser med spänd förväntan på Volvo Cars försäljningssiffror framöver. Hoppas förstås det ser bra ut, för Volvobilar ligger mig varmt om hjärtat. Har ju kört Volvo sen 1979 med några ”snesteg”.
Men trenden de visat med EX30 är inget som tilltalar mig alls. Det tycks bli ganska få tillval man kan göra, knappt en fysisk knapp att trycka på, enklaste modellen ej anpassad för nordiskt klimat (ej värmepump), ingen hastighetsmätare i en förardisplay ja det finns ingen förardisplay ens framför ratten, ingen möjlighet till HUD (såvitt jag kan se), inga högtalare i dörrarna utan en soundbar istället. Det är mycket jag inte skulle gilla av sånt. Blir det mer av sånt i de Volvo det finns välja på vid mitt nästa bilbyte blir det ju svårt välja en Volvo för egen del vilket jag skulle tycka vore tråkigt. Men om ett bilmärke drar iväg åt ett håll som man inte gillar får man se sig om efter nåt annat helt enkelt. Den Volvo jag var senast riktigt nöjd med var min V70 diesel MY14. Min V90 Recharge MY22 early är jag inte nöjd med sett under hela perioden jag haft den. Ändå var den mer än dubbelt så dyr som min V70. Tills jag skaffa min V90 hade Volvo alltid överträffar mina förväntningar och bilarna gick som klockor. Med min V90 bröts den trenden, jag tycker inte bilen egentligen är på nån avgörande punkt bättre än min förra Volvo, nåja på några. På en del punkter är den sämre i jämförelse, för mig.
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Agantyr skrev: tor 20 jul 2023, 15:41
Agantyr skrev:(Om någon verkligen löst hur man loggar in med Workspace-konto i AAOS. Berätta gärna hur det gjordes.)
Kan svara mig själv efter kontakt med Google och det går inte idag att använda Workspace-konton på AAOS. Man är hänvisad till att endast använda privat-konton. *GAH*
Skapa ett nytt, gratis Google-konto. Sedan delar du din arbetskalender med detta konto.
least skrev: fre 21 jul 2023, 09:23
Agantyr skrev: tor 20 jul 2023, 15:41
Skapa ett nytt, gratis Google-konto. Sedan delar du din arbetskalender med detta konto.
Det ger tyvärr inga fördelar då det inte finns några kalenderfunktioner i bilen. Assistenten lägger dessvärre in möte på huvudkontots standardkalender och inte på det delade kontot så man får då lägga tid på adminstraton i efterhand.
Ber man assistenten att lägga till en uppgift i Tasks så hamnar de på fel konto och Tasks går inte att dela. Har man satt ihop en tripp och använder historiken i Maps till att snabbt välja rätt destination så är ligger det också på fel konto.
Löser detta numera med att använda assisten i telefonen på rätt konto. Bilens google-konto får bli i en egen värld utanför.
Volvo idag verkar drar sig mot privatbilister. Tjänstebilar är passé.

Jag har helt klart för stora krav och förväntningar på funktion. Gillar att effektivisera arbetet och inte låta de digitala verktygen vara tidstjuvar genom work-arounds.
bem skrev: tor 20 jul 2023, 15:45 Agantyr,
Prova skicka meddelande till Volvo Cars via Volvo Cars appen (Pratbubblan, Kontakta oss) och fråga varför det inte går använda sånt mailkonto du vill använda i bilens inställningar.
Har gjort det och Volvo har noterat att det är en begränsning för tjänstebilsförare.

Annars har det hänt en del på senaste tiden med mjukvaran och appen. Numera är körjournalen som den var till Sensus.
Nästa sak i appen vore att man får en push på att larmet gått i bilen.
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]