av Xanthopteryx - sön 24 nov 2019, 09:25
- sön 24 nov 2019, 09:25
#1350123
Dessutom innehåller i stort sett allt diesel HVO (dryga runt 25-49%). Dessutom behöver man inte bygga någon ny infrastruktur då det redan finns på plats. Rent krasst kan du bara byta ut diesel till HVO i tanken och vips har du fått ut mer HVO på marknaden och som sagt, blanda i upp till 49% utan problem så har vi gjort en stor insats.
Vi har i dag en hel del restprodukter i sverige såsom sågspån, tallolja, svartlut med mera så det räcker nog ett tag till. Dessutom jobbar man på att använda olika avfallsprodukter (sopor helt enkelt).
Det största hindret i dag är EU som vill förbjuda sverige att ge skatterabatt. De facto är att HVO måste kosta ungefär som diesel för att folk skall använda det.
V70_2005 skrev:Tyvärr är inte HVO moget än, det räcker inte att Sverige har ett ”eget” bränsle för att anpassa utbudet av bilar och bygga ett stort nätverk av mackar.Vi tillverkar en hel del HVO i sverige och all HVO som används är anpassad för bland annat den svenska marknaden (europa-HVO fungerar inget bra här).
Sverige köper i princip all HVO på världsmarknaden, dvs så fort man tankar HVO är det någon annan som inte får dvs nollsummespel för CO2.
Vet inte hur mycket HVO man kan framställa men troligtvis är det begränsningar på råvaror så det kommer alltid vara ett ur världsCO2perspektiv marginellt viktigt drivmedel.
Men går det att få till så det t.ex. räcker för EU hade det varit grymt!
Dessutom innehåller i stort sett allt diesel HVO (dryga runt 25-49%). Dessutom behöver man inte bygga någon ny infrastruktur då det redan finns på plats. Rent krasst kan du bara byta ut diesel till HVO i tanken och vips har du fått ut mer HVO på marknaden och som sagt, blanda i upp till 49% utan problem så har vi gjort en stor insats.
Vi har i dag en hel del restprodukter i sverige såsom sågspån, tallolja, svartlut med mera så det räcker nog ett tag till. Dessutom jobbar man på att använda olika avfallsprodukter (sopor helt enkelt).
Det största hindret i dag är EU som vill förbjuda sverige att ge skatterabatt. De facto är att HVO måste kosta ungefär som diesel för att folk skall använda det.