Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1182256
Brett skrev:Tack StefanN det visste jag inte, men det är ju så klart de måste :-)
Backautomatiken fungerar så här: Bromsbackarna är monterade så att de ger efter lite grand bakåt (men inte framåt). Det innebär att påskjutsstången går i botten när man backar och det går fortfarande att backa. (visserligen med lite motstånd eftersom bromsbackarna släpar i bromstrumman )
Backautomatiken på moderna bromsar finns i tre utföranden.

1. En liten fjäderbelastad nock, där en av bromsbackarna har sin ena ände. Nocken kan ge efter och låta bromsbacken vika inåt en aning vid backning. (fabrikat AL-KO, BPW, HAHN mfl.) Det är mycket viktigt att fjädern håller nocken i grundläget utan att det glappar.

2. En av backarna har en glidskena, som låter backen kana med bakåt och samtidigt åker backen in en aning. (fabrikat KNOTT, GSM, GKN m.fl)

3. Alternativ tre är ett äldre utförande, som förekom på fabrikat Peitz. En mycket trevlig broms att köra med där påskjuten har en slaglängd på så lite som 40 mm. Den bromsen får då och då besiktningsanmärkning på kort reserv, fastän det är ok med 10 mm…. Backautomatiken består av ett litet fjäderpaket med tallriksfjädrar, som trycks ihop vid backning. Brukar fungera även bra även på äldre vagnar, även om det händer att fjädrarna har blivit en hoprostad enhet. Denna bromstyp nytillverkas idag av fabrikatet WAP.
#1182294
Xanthopteryx skrev:
Brett skrev:Tack StefanN det visste jag inte, men det är ju så klart de måste :-)
Backautomatiken fungerar så här: Bromsbackarna är monterade så att de ger efter lite grand bakåt (men inte framåt). Det innebär att påskjutsstången går i botten när man backar och det går fortfarande att backa. (visserligen med lite motstånd eftersom bromsbackarna släpar i bromstrumman )
Backautomatiken på moderna bromsar finns i tre utföranden.

1. En liten fjäderbelastad nock, där en av bromsbackarna har sin ena ände. Nocken kan ge efter och låta bromsbacken vika inåt en aning vid backning. (fabrikat AL-KO, BPW, HAHN mfl.) Det är mycket viktigt att fjädern håller nocken i grundläget utan att det glappar.

2. En av backarna har en glidskena, som låter backen kana med bakåt och samtidigt åker backen in en aning. (fabrikat KNOTT, GSM, GKN m.fl)

3. Alternativ tre är ett äldre utförande, som förekom på fabrikat Peitz. En mycket trevlig broms att köra med där påskjuten har en slaglängd på så lite som 40 mm. Den bromsen får då och då besiktningsanmärkning på kort reserv, fastän det är ok med 10 mm…. Backautomatiken består av ett litet fjäderpaket med tallriksfjädrar, som trycks ihop vid backning. Brukar fungera även bra även på äldre vagnar, även om det händer att fjädrarna har blivit en hoprostad enhet. Denna bromstyp nytillverkas idag av fabrikatet WAP.
Jag drar mig till minnes att det brukade sitta en liten dragmagnet på släpets dragstång, vilken spärrade påskjutsbromsen vid backning. Magneten aktiverades när man la i backen, dvs då bilen spänningssatte stiften för att tända backljuset. Har jag helt missuppfattat saken (eller drömt)?
#1182312
Hej goose, testade att backa i backe utan släp idag, och som du skrev går det bra fort innan kopplingen är helt uppe, (MartinS har visst samma beteende på sin V40CC D2 manuell) då hastigheten går märkbart ner och motorn/växellåda/koppling lugnar ner sig. Men när man på slutet bromsar upp och stannar, dvs kopplar ur och bromsar, ruskar det och lever om och låter illa och bilen känns väldigt klen. Märklig lösning!
#1182327
StefanN skrev:
Brett skrev:Hej Ilduce77. Tack och lov är det ett släp utan påskjutsbroms, då hade det blivit omöjligt! Behöver nog köpa ett nytt släp för 80 km/h med broms, men vågar inte innan problemet är löst.
En påskjutsbroms släpper ju när den trycks ihop helt, annars hade det inte gått att backa med dom alls.
Det hade jag heller någon aning om.. Jag är ju allt annat än mekaniker, men är du säker på att bromsen släpper när den når botten?

Men om jag måste tvärbromsa när jag är ute och kör med mitt släp och har last på, så lär väl påskjutsbromsen gå i botten? Den kraften är ju avsevärt högre än om jag backar med ett släp. Skulle bromsen då plötsligt släppa helt igen? Det lär ju bli en ruskigt otrevlig upplevelse.

Jag trodde att så länge kraften mot påskjutsbromsen är lägre än kraften hos fjädern som gör att bromsen fjädrar tillbaka igen, så bromsar inte släpet. Hjulen gör ju att friktionen och kraften mot påskjutsbromsen minskar och därmed att bromsen inte trycks ihop när man backar på plan mark. Däremot att den gör det när man backar i uppförsbacke med last.

I så fall skulle ju varje start när man backar med släp börja med ett ryck eftersom släpet ska bromsa tills påskjutsbromsen är i botten. Så funkar inte mitt släp.

Jag backade, eller försökte, med ett lastat hästsläp upp för en lite brantare uppfart och det släpet bromsade för fullt. Det släppte inte och jag kom inte en meter.
#1182328
Crankshaft skrev:

Jag drar mig till minnes att det brukade sitta en liten dragmagnet på släpets dragstång, vilken spärrade påskjutsbromsen vid backning. Magneten aktiverades när man la i backen, dvs då bilen spänningssatte stiften för att tända backljuset. Har jag helt missuppfattat saken (eller drömt)?
Om du drömt, så snabba dig att ta patent på den lösningen. Den är ju genial! :)
#1182339
Ilduce77 skrev:
StefanN skrev: En påskjutsbroms släpper ju när den trycks ihop helt, annars hade det inte gått att backa med dom alls.
Det hade jag heller någon aning om.. Jag är ju allt annat än mekaniker, men är du säker på att bromsen släpper när den når botten?

Men om jag måste tvärbromsa när jag är ute och kör med mitt släp och har last på, så lär väl påskjutsbromsen gå i botten? Den kraften är ju avsevärt högre än om jag backar med ett släp. Skulle bromsen då plötsligt släppa helt igen? Det lär ju bli en ruskigt otrevlig upplevelse.

Jag trodde att så länge kraften mot påskjutsbromsen är lägre än kraften hos fjädern som gör att bromsen fjädrar tillbaka igen, så bromsar inte släpet. Hjulen gör ju att friktionen och kraften mot påskjutsbromsen minskar och därmed att bromsen inte trycks ihop när man backar på plan mark. Däremot att den gör det när man backar i uppförsbacke med last.

I så fall skulle ju varje start när man backar med släp börja med ett ryck eftersom släpet ska bromsa tills påskjutsbromsen är i botten. Så funkar inte mitt släp.

Jag backade, eller försökte, med ett lastat hästsläp upp för en lite brantare uppfart och det släpet bromsade för fullt. Det släppte inte och jag kom inte en meter.
Jag är inte heller mekaniker, om än tekniskt intresserad, men läs mitt inlägg lite tidigare i tråden (ärligt stulen text). Kan det ha varit fel på hästsläpet?
#1182358
Xanthopteryx skrev:
Ilduce77 skrev:
StefanN skrev: En påskjutsbroms släpper ju när den trycks ihop helt, annars hade det inte gått att backa med dom alls.
Det hade jag heller någon aning om.. Jag är ju allt annat än mekaniker, men är du säker på att bromsen släpper när den når botten?

Men om jag måste tvärbromsa när jag är ute och kör med mitt släp och har last på, så lär väl påskjutsbromsen gå i botten? Den kraften är ju avsevärt högre än om jag backar med ett släp. Skulle bromsen då plötsligt släppa helt igen? Det lär ju bli en ruskigt otrevlig upplevelse.

Jag trodde att så länge kraften mot påskjutsbromsen är lägre än kraften hos fjädern som gör att bromsen fjädrar tillbaka igen, så bromsar inte släpet. Hjulen gör ju att friktionen och kraften mot påskjutsbromsen minskar och därmed att bromsen inte trycks ihop när man backar på plan mark. Däremot att den gör det när man backar i uppförsbacke med last.

I så fall skulle ju varje start när man backar med släp börja med ett ryck eftersom släpet ska bromsa tills påskjutsbromsen är i botten. Så funkar inte mitt släp.

Jag backade, eller försökte, med ett lastat hästsläp upp för en lite brantare uppfart och det släpet bromsade för fullt. Det släppte inte och jag kom inte en meter.
Jag är inte heller mekaniker, om än tekniskt intresserad, men läs mitt inlägg lite tidigare i tråden (ärligt stulen text). Kan det ha varit fel på hästsläpet?
Du har en backspärrfunktion som kärvar på din hästtransport inte ovanligt att just hästtransporter får kärvande bromsar dom används oftast minimalt och väldigt försiktigt
man vill ju inte skada kamelen i transporten så det blir inga kraftigare inbromsningar

Backspärrfunktionen funkar endast då hjulet rullar bakåt så det har på detta sätt inget att göra med om påskjutsbromsen är i botten eller ej men om du ställer ett släp med dragstången uppåt i en backe och drar handbromsen så blir det knasigt då kan backspärrfunktionen släppa

//Goose
Skumt fel b230ft

1 bar ca Turbon är speccad för att klara[…]

Ökad komfort med 17”

@mikkiz , Har dessa 17” på vinte[…]

Köpte en nästan ny XC40 i okt-24. Sedan […]

Vel John, vet nå at sigarett uttaket fungere[…]