Brett skrev:Tack StefanN det visste jag inte, men det är ju så klart de måsteBackautomatiken fungerar så här: Bromsbackarna är monterade så att de ger efter lite grand bakåt (men inte framåt). Det innebär att påskjutsstången går i botten när man backar och det går fortfarande att backa. (visserligen med lite motstånd eftersom bromsbackarna släpar i bromstrumman )
Backautomatiken på moderna bromsar finns i tre utföranden.
1. En liten fjäderbelastad nock, där en av bromsbackarna har sin ena ände. Nocken kan ge efter och låta bromsbacken vika inåt en aning vid backning. (fabrikat AL-KO, BPW, HAHN mfl.) Det är mycket viktigt att fjädern håller nocken i grundläget utan att det glappar.
2. En av backarna har en glidskena, som låter backen kana med bakåt och samtidigt åker backen in en aning. (fabrikat KNOTT, GSM, GKN m.fl)
3. Alternativ tre är ett äldre utförande, som förekom på fabrikat Peitz. En mycket trevlig broms att köra med där påskjuten har en slaglängd på så lite som 40 mm. Den bromsen får då och då besiktningsanmärkning på kort reserv, fastän det är ok med 10 mm…. Backautomatiken består av ett litet fjäderpaket med tallriksfjädrar, som trycks ihop vid backning. Brukar fungera även bra även på äldre vagnar, även om det händer att fjädrarna har blivit en hoprostad enhet. Denna bromstyp nytillverkas idag av fabrikatet WAP.