Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte köpa en 940 4cyl snigelfri, å kastbyta mellan den å min 240 -80

1: Elsystemet är väll bara att kasta över? blir de svårt med tex tändningslåset och sånt? isf vad ska man göra? Är ingen hejjare på el direkt, men lär väll bli några skarvar kan jag tänka mig.

2: Fördelaren tänkte jag modilera utrymme för. men vad finns bakom? är de bara å ta fram storsläggan, eller är de kapa och svetsa som gäller?

3: grenrör och avgas passar? inget man måste dona till där?

4: motorfästen, växellåda osv har jag för mig passar, men frågar för säkerhets skull.

5: Vad mer bör man tänka på, eller som kan ställa till problem??

940in ska bli isbil, så bara den startar och går med 230:in är ja nöjd.
Klipp inga kablar. Dra fram allt och avgör när du kommer så långt som till driftstart om du kan avstå något i stället. Tänk på att motorstyrningen är inprogrammerad med all kringutrustning och den förväntas få signaler därifrån. Saknas en viktig signal så kanske bilen inte startar.
Om du börjar klippa och tro att man kan skarva ihop efter eget önskemål och idéer kommer du aldrig att få någon ordning på bilen.
Jag får nog ta och mäta mig fram vilka kablar som gör vad där isf, och märka upp dem. vill inte så gärna flytta över låset om jag inte absolut måste.

Tänker såhär: Kabelhärvan som kommer från 240:ins tändningslås och skarvas med en kontakt på torpedväggen har olika funktioner, som att ge spolen ström, signal för startmotor mm. att man kopplar in 940motorns samma funktioner därifrån (de som behövs, typ signal till tändmodul? hallgivare osv?)

Jag har en svag aning om att man kan ta tändningssystemet från en 240 typ -92 -93 och det skall passa "bolt-on" mot 940-motorn. men eftersom detta är lite av ett budgetbygge och jag inte tänkte göra värsta snygga bygget med exakta kabeldragningar + byter man system på det viset känns det som att be om andra problem när man vet att 940-motorn gick bra från början. att laborera med "osäkerheter" då är inte av intresse.
Nja, nu har du väl ingen Hallgivare i en 940, vevaxelgivare i stället. Den går inte via tändningslåset. Men det finns kanske annat som skall ha signal när nyckeln är TILL.
Du bör nog skaffa dig en verkstadshandbok med kopplingsschema så att du ser hur och vart kablarna går. Egentligen två böcker, en till varje bilmodell så att du är bergsäker på vilka funktioner som finns och var.
Och när vi ändå håller på, är det inte lättare att sätta i en fördelare i blocket som det skall vara på en 240?
Rådlös skrev:Och när vi ändå håller på, är det inte lättare att sätta i en fördelare i blocket som det skall vara på en 240?
Har för mig att jag läst någonstans att alla 240 har fördelaren i blocket, den får inte plats mot torpeden. I så fall får du kanske skaffa en fördelare från en 240 med LH2,4 och då passar kanske inte kabelhärvan från 940-in. Hittar du en fördelare så kanske du ska ta kabelhärvan också från den bilen då.

Mvh
Lennart
på 740 så räckte kablarna precis till hallgivaren. satte i en b21:a i en 740 och tog en fördelare från b230:a, och kablarna räckte precis då man tog loss dom från kattstryparna dom satt med efter torpeden
Rådlös skrev:Nja, nu har du väl ingen Hallgivare i en 940, vevaxelgivare i stället. Den går inte via tändningslåset. Men det finns kanske annat som skall ha signal när nyckeln är TILL.
Du bör nog skaffa dig en verkstadshandbok med kopplingsschema så att du ser hur och vart kablarna går. Egentligen två böcker, en till varje bilmodell så att du är bergsäker på vilka funktioner som finns och var.
Och när vi ändå håller på, är det inte lättare att sätta i en fördelare i blocket som det skall vara på en 240?
ja och jo precis.. därför tänkte jag märka upp kablarna med tejp å skriva vilken som ska ha vad och när på båda bilarna. behöver jag sedan klippa någon kabel så tänkte jag att det inte var hela världen.
Att man drar en kabel mellan först och kollar så det fungerar innan man klipper då såklart. Alternativt så får ett relä kopplas till som drar extra om belastningen är för stor.

dedär med fördelaren.. då blir de massa krångel med annat som skall skaffas innan, så blir allt stående pga nått som fattas å så vet man inte riktigt vad som är vad. känner mig själv för väl.. :)

lennarte: precis de ja. orkar inte krångla med sånt, för jag kommer aldrig få de å fungera ;) tar vinkelslipen, svetsen och knölar till plats för befintlig kabelhärva, fördelare osv. om inte nu pedalstället, kupéfläkten eller nått annat "viktigt" är ivägen innanför vill säga....

Bara jag får signaler osv att fungera från "tändningen" är ju motorn igång. då är de bara torpedväggen som är ivägen å de verkar inte vara för svårt av de jag sett än så länge. Men jag kan ju inte veta säkert förens plåten är kapad..

Sorry att jag är knäpp i skallen, men vill bara att ni ska förstå mitt tankesätt, och om det är möjligt att genomföra med begränsade resurser om man säger så..
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]