Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada Volvoägare,
i akt av inbiten SAAB-entusiast har jag nu bestämt mig för att vidga vyerna genom att skaffa mig en klassisk Volvo = 245 L/DL.

Nåväl, den 245 DL * med B21A och m45 har ett tokigt växellådsfel som visar sig som: Växlarna 1-3 är tröga att få i och backen (R) skrapar (1) högst betänkligt. Dessutom noterade jag direkt att kopplingen tog väääldigt långt upp(2), precis innan uppsläppt läge kom dragläget.
För mig låter fel ett (1) som att justeringen är knas så att den inte frikopplar ordentligt medans tvåan (2) brukar betyda att den "frikopplar för mycket", d.v.s lamellen är slut.

Min fråga är således A, vad orsakar dessa två fel SAMTIDIGT och B, är m45 så odödlig som alla säger - ergo - vågar jag köpa bilen ändå?

Jag har MB till vardags och SAAB till entusiasm så kunskapen om Volvo 200 inbegriper sig till att jag vet att det är en bra bil som jag känner sug efter.

Vänligaste Volvo - hälsningar
Johan

Bilfakta då: Volvo 245DL
410-2111H (B21A-ejavgasren.-DL-ejtaklucka-M45-LHD-1977).
Två ägare och 15.200mil. Välservad.
Stått stilla på lutande mark i två år.
Motorn går fantastiskt. :)
Tillägg: Bilen är inte allt för dyr i inköp så det finns vissa mariginaler för repararationer om någon kan komma med en diagnos och en prisuppskattning för åtgärdande så är det uppskattat.

Johan
Hej dr.Tungvikt, det lät som ett enkelt och mysigt fel! ;) Kan detta orsaka det "dubbelfel" jag råkat ut för? :)

Johan
Användarvisningsbild
av Hilmer
I mina öron låter det som om det är fel urtrampningslager, vet du ifall det är bytt koppling på den?
Det finns lite olika längder på dessa beroende på vilket fabrikat, om man då har ett lager som är för "kort" så trycker det inte ordentligt på solfjädern och detta har man kompenserat med att spänna vajern. Problemet är då att man har en pedal som tar ända upp samtidigt som den inte frikopplar ordentligt.

M45 är nästintill odödlig ja, speciellt bakom en standard B21 :)
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Djungeltrumman skrev:Hej dr.Tungvikt, det lät som ett enkelt och mysigt fel! ;) Kan detta orsaka det "dubbelfel" jag råkat ut för? :)

Johan
mysigt vettefn;) ner med lådan är ju det som gäller.
om det skulle bero på justeringen skulle ju kopplingen vara
justerad åt andra hållet.
dvs ta direkt
antagligen har föregående ägare försökt råda bot på problemet genom att spänna vajern
Hilmer skrev:I mina öron låter det som om det är fel urtrampningslager, vet du ifall det är bytt koppling på den?
Det finns lite olika längder på dessa beroende på vilket fabrikat, om man då har ett lager som är för "kort" så trycker det inte ordentligt på solfjädern och detta har man kompenserat med att spänna vajern. Problemet är då att man har en pedal som tar ända upp samtidigt som den inte frikopplar ordentligt.

Tack för ditt svar Hilmer, jag vet att kopplingen byttes 2004 och sedan dess har bilen rullat ~400 mil. Den byttes förmodligen av ägaren själv då det inte finns en "Bil-Bengtssonstämpel" som omväxling. Din gissning är ytterst kvalificerad och det verkar som en trolig förklaring med tanke på dubbelsyndromet. Faktum är att det på garagebänken låg ett gammalt urtrampningslager som jag bedömde att det kunde höra till bilen men det var A, dammigt och skitigt, B det lät som att det var fullt med grus och glappade enormt.

Har du en "mellantummenochpekfingretgissning" på vad det skulle kunna att få åtgärdat hos en vanlig verkstad, privat, Mekonomen, Meca eller märkesverkstaden t.ex? :)

Johan
Haha, Tungviktaren, mysigt är ju alltid relativt, så länge det inte är inuti växellådan som problemet finns så är jag ganska nöjd i alla fall... ;) :)

Johan
Användarvisningsbild
av Hilmer
Djungeltrumman skrev:
Hilmer skrev:I mina öron låter det som om det är fel urtrampningslager, vet du ifall det är bytt koppling på den?

Tack för ditt svar Hilmer, jag vet att kopplingen byttes 2004 och sedan dess har bilen rullat ~400 mil. Den byttes förmodligen av ägaren själv då det inte finns en "Bil-Bengtssonstämpel" som omväxling. Din gissning är ytterst kvalificerad och det verkar som en trolig förklaring med tanke på dubbelsyndromet. Faktum är att det på garagebänken låg ett gammalt urtrampningslager som jag bedömde att det kunde höra till bilen men det var A, dammigt och skitigt, B det lät som att det var fullt med grus och glappade enormt.

Har du en "mellantummenochpekfingretgissning" på vad det skulle kunna att få åtgärdat hos en vanlig verkstad, privat, Mekonomen, Meca eller märkesverkstaden t.ex? :)

Johan
Någon prisuppgift så har jag väl inte direkt, men har man tillgång till lyft och har lite rutin på 240 så gör man jobbet på 1-1½h.
Tack, då låter det inte som att det vore omöjligt i alla fall. Någon tidigare erfarenhet av att meka med 240 har jag då rakt inte, den jag nu var och körde var den första 240 jag åkt/kört i mitt liv. ;) Får väl skylla på att jag är 17 men det borde inte vara omöjligt att få tag på någon glad som kan göra jobbet. :)

Johan
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]