Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av indy500
Hej, första posten här!

Jag har en Volvo 340DL från -84 som har gått ganska lite, strax under 8000 mil. B14-motorn tror jag.

Den hade lite problem med besiktningen i december. En broms behövde justeras och det läckte från avgassystemet. Jag fixade problemen hos en verkstad, som besiktigade bilen åt mig (jag misstänker att det är obligatoriskt vid bromskontroll). Då hade den alldeles för höga koldioxidvärden: 8,0 (gränsvärde 4,0). Vid förra besiktningen (januari 2012) sades ingenting om dessa problem.

Jag tänkte nu ta tag i att ombesiktiga den. Skulle behöva lite tips på vad jag ska göra för att få igenom den. Det kan ju vara så att den inte var varmkörd när versktaden besiktigade den, och att värdena drevs upp pga det. Så jag borde väl varmköra först. Jag har ganska lite bensin i bilen, ska jag prova att blanda ut den med K-Sprit eller E85? E85 verkar ju vara billigare och enligt de lösa uppgifterna jag har fått innebära mindre skada på motorn. Funkar det? Vilka mängder gäller?

Och sen, vet någon om det brukar vara problem med så här höga koldioxidvärden för 300-serien från den här tiden?

Mvh
Hugo
Först: Dina koldioxidvärden är det ingen som mäter. Däremot dina kolmonoxidvärden, CO. I dagligt tal säger man koloxid. Det är en giftig gas som bildas vid all förbränning. Det blir högre värden av kolmonoxid om det blir en ofullständig förbränning. För mycket bränsle och för lite luft. Moderna bilar har en katalysator som tar hand om det mesta av kolmonoxiden.

Koldioxid, i dagligt tal kolsyra, CO2 bildas också vid förbränning. Den hålls inte för att vara giftig, men då den stiger upp i atmosfären bidrar den till växthuseffekten.

Har du förgasare eller bränsleinsprutning i bilen? Om du har förgasare, så kan det gå att justera eller renovera. Har du insprutning så går det också att justera men är inget för en hemmamekare. Även vanlig service och omvårdnad av bilen, oljebyte, nytt oljefilter, nytt luftfilter, nya tändstift, tändinställning etc. etc, kan hjälpa.

Läs den här pågående tråden om att tillsätta E85: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=91757
Det är möjligt att det kan fungera i ditt fall, men du bör ju kolla upp resultatet först innan du åker tillbaka till Bilprovningen. Men börja med att se över bränslesystemet i din bil.

Ett tillägg: K-sprit, som är i princip ren (giftig) alkohol kostar omkring 50 - 75 kr litern. (?) E85 kostar ca 10,50 kr litern. Du behöver i förekommande fall inte grubbla på vad som är bäst.
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]