- tor 14 mar 2013, 00:02
#737175
Hej, första posten här!
Jag har en Volvo 340DL från -84 som har gått ganska lite, strax under 8000 mil. B14-motorn tror jag.
Den hade lite problem med besiktningen i december. En broms behövde justeras och det läckte från avgassystemet. Jag fixade problemen hos en verkstad, som besiktigade bilen åt mig (jag misstänker att det är obligatoriskt vid bromskontroll). Då hade den alldeles för höga koldioxidvärden: 8,0 (gränsvärde 4,0). Vid förra besiktningen (januari 2012) sades ingenting om dessa problem.
Jag tänkte nu ta tag i att ombesiktiga den. Skulle behöva lite tips på vad jag ska göra för att få igenom den. Det kan ju vara så att den inte var varmkörd när versktaden besiktigade den, och att värdena drevs upp pga det. Så jag borde väl varmköra först. Jag har ganska lite bensin i bilen, ska jag prova att blanda ut den med K-Sprit eller E85? E85 verkar ju vara billigare och enligt de lösa uppgifterna jag har fått innebära mindre skada på motorn. Funkar det? Vilka mängder gäller?
Och sen, vet någon om det brukar vara problem med så här höga koldioxidvärden för 300-serien från den här tiden?
Mvh
Hugo
Jag har en Volvo 340DL från -84 som har gått ganska lite, strax under 8000 mil. B14-motorn tror jag.
Den hade lite problem med besiktningen i december. En broms behövde justeras och det läckte från avgassystemet. Jag fixade problemen hos en verkstad, som besiktigade bilen åt mig (jag misstänker att det är obligatoriskt vid bromskontroll). Då hade den alldeles för höga koldioxidvärden: 8,0 (gränsvärde 4,0). Vid förra besiktningen (januari 2012) sades ingenting om dessa problem.
Jag tänkte nu ta tag i att ombesiktiga den. Skulle behöva lite tips på vad jag ska göra för att få igenom den. Det kan ju vara så att den inte var varmkörd när versktaden besiktigade den, och att värdena drevs upp pga det. Så jag borde väl varmköra först. Jag har ganska lite bensin i bilen, ska jag prova att blanda ut den med K-Sprit eller E85? E85 verkar ju vara billigare och enligt de lösa uppgifterna jag har fått innebära mindre skada på motorn. Funkar det? Vilka mängder gäller?
Och sen, vet någon om det brukar vara problem med så här höga koldioxidvärden för 300-serien från den här tiden?
Mvh
Hugo