Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Darklady
#829867
Hej på vacumklockan är det 2 uttag för vacumslangar.?? När motorn går på tomgång,Då skall vällan tändningen vara låg ? Grader.Men när man gasar skall tändningen höjas Eller är det tvärt om??.men på denna skall det vara 2 vacumslangar. finns det någon som vet hur dom skall kopplas? Kan jag byta mot en med 1 uttag? Fundersam. :oops:
Användarvisningsbild
av lennarte
#829899
Du skriver inte årsmodellen, men -76 års modell hade "mycket fuffens" med vakuumslangar. Det var första året med "dom nya" avgasreglerna. Den "yttre" delen av vakuum dosan sänker tändningen och den "inre" höjer tändningen. Är motorn utrustad med detta från början är det inte "bara" att ta bort den utan att "återställa" annat också. Den "ytte" slangen sitter på förgasaren i anslutning till gasspjället och den "inre" sitter på insugnings röret. E.v är där en "vakuum förstärkare" med flera slangar inkopplade också. När bilen var ny fanns det en dekal någonstans i motorrummet eller på motorhuven som visade hur slangarna ska sitta.

Mvh
Lennart
av rid54
#829917
Denna typ av vakuumklocka fanns även på 164 (B30) med dubbla Stromberg. Man måste lista ut vilken av anslutningarna som HÖJER tändningen - den ska sitta på insugningsröret, i princip. Innanför själva gasspjället. Den andra anslutningen motverkar höjningspåverkan och den ska anslutas till en nippel som sitter (eller är kopplad till) utrymmet mellan reglerkolven och gasspjället. Tanken med sänkningsdelen är att när man ger gas snabbt, så öppnar spjället, men reglerkolven dämpas av oljan i dämpcylindern och detta är accelerationspumpsfunktionen i denna förgasartyp. Samtidigt ska det "vakuum" som uppstår mellan spjället och rerglerkolven SÄNKA tändläget lite, eftersom blandningen fetas på (pga acceleretionspumpverkan) och fet blandning brinner fortare än mager och utan sänkning av tändningen riskerar man att få spikning. Den höjande delen av vakuumklockan har ju fullt normal funktion (dvs höja tändläget vid lågt gaspådrag). Hoppas detta var begripligt... Egentligen är det en bra funktion, men det blir lite knepigt om slangarna förväxlas. Finns inte "sänkningsuttaget" på förgasaren bör ändå höjningsdelen kopplas in på sedvanligt sätt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#829941
rid54 skrev: . Man måste lista ut vilken av anslutningarna som HÖJER tändningen
Jo, detta är ju det viktigaste. Jag skrev kanske otydligt, "yttre"dosan höjer ju tändningen, men den viktigaste funktionen är ju att den sänker tändningen vid gaspådrag. Den "yttre halvan" med anslutning uppåt, den som "alltid har funnits". Den andra anslutningen sitter ofta "inåt" från dosan mot fördelaren, och i detta fallet "håller emot" och dämpar rörelsen, och (på VW i alla fall) sänker tändningen under inställt värde i vissa situationer (tomgång). En sak är helt säker, det är rena "himmelriket" att jobba med dom "insprutare" vi "pratar om här (oftast LH2,2 och 2,4) jämnfört med dom förgasarmodeller som fanns från -76 och några år framåt. Tänker då främst på VW (främst Golf och Passat) och Opel (Rekord). Det fanns fler men dessa var nog vanligast.
En av mina grannar har en Opel Rekord Bernina -76 med vakuumstyrd förgasare. Han har haft den sedan ny och har den numera som "veteranbil" och kör lite på sommaren. Han har haft väldiga problem med körbarheten vid låga varv (det är automalåda) men lyckats via Opelklubben fått tag på en som kunde fixa det. Han lyckades få tag i en original packningssats till förgasaren och ett "kopplingsschema" till vakuumslangarna, så förra sommaren lyckades han köra veteranklubbens hela "parad" utan "tjyvstopp"

Mvh
Lennart
av Darklady
#829965
Tack för svaren. detta är en B21 a 244 GL -79 a. Altså: Den yttre till lilla röret som sitter rakt upp intill förgasaren, den inre till röret på insuget.?? Undrar om det finns någon bild.Har flera handböcker,men inga bilder. tack Thomas. Jo bilen made in Kalmar :-O) . Tjorven mont där. :-O)
av rid54
#829971
Darklady skrev:Tack för svaren. detta är en B21 a 244 GL -79 a. Altså: Den yttre till lilla röret som sitter rakt upp intill förgasaren, den inre till röret på insuget.?? Undrar om det finns någon bild.Har flera handböcker,men inga bilder. tack Thomas. Jo bilen made in Kalmar :-O) . Tjorven mont där. :-O)
Nja... Om den yttre delen är den höjande (vanligt) ska den kopplas till insugsvakuum (innanför förgasaren eller på insugningsröret) Den sänkande delen (troligen den inre delen av vakuumklockan) ska kopplas till ett uttag PÅ förgasaren som TROLIGEN leder till utrymmet mellan spjäll och reglerkolv. Kan du inte hitta ett sådant uttag så koppla inte in den sänkande delen alls (om du inte hittar nån ritning som säger så). Plugga oanvända nipplar på förgasare/insugsrör.
Användarvisningsbild
av lennarte
#830257
rid54 skrev:
Darklady skrev:Tack för svaren. detta är en B21 a 244 GL -79 a. Altså: Den yttre till lilla röret som sitter rakt upp intill förgasaren, den inre till röret på insuget.?? Undrar om det finns någon bild.Har flera handböcker,men inga bilder.[/ :mrgreen: quote]

Nja... Om den yttre delen är den höjande (vanligt) ska den kopplas till insugsvakuum (innanför förgasaren eller på insugningsröret) Den sänkande delen (troligen den inre delen av vakuumklockan) ska kopplas till ett uttag PÅ förgasaren som TROLIGEN leder till utrymmet mellan spjäll och reglerkolv. Kan du inte hitta ett sådant uttag så koppla inte in den sänkande delen alls (om du inte hittar nån ritning som säger så). Plugga oanvända nipplar på förgasare/insugsrör.
Det finns en sida som heter http://www.volvotips.com. i USA. Där finns mycket information om Volvo, jag tittade lite i går kväll men hittade inget "direkt" men här är Volvos manual for tändsystemet. Sidan 32 finns en bild på hur det är kopplat, det visar att den "inre" kammaren är kopplad till insugningsröret direkt och den "yttre" till förgasaren, direkt i anslutning till gasspjället med en (tror jag) backventil. Detta är en SU förgasare och det är för Amerikanska marknaden, men principen borde vara densamma.
http://www.volvotips.com/service-manual ... anual.html
Det finns kanske någon som "ligger" på den svenska versionen, i så fall får vi kanske snart reda på det. Jag har hemma i "gömmorna" en svensk rep. handbok till min 740, är det samma förgasar/tändsystem på tidiga 740 så finns det med där.

Mvh
Lennart
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]