rid54 skrev: . Man måste lista ut vilken av anslutningarna som HÖJER tändningen
Jo, detta är ju det viktigaste. Jag skrev kanske otydligt, "yttre"dosan höjer ju tändningen, men den viktigaste funktionen är ju att den
sänker tändningen
vid gaspådrag. Den "yttre halvan" med anslutning uppåt, den som "alltid har funnits". Den andra anslutningen sitter ofta "inåt" från dosan mot fördelaren, och i detta fallet "håller emot" och dämpar rörelsen, och (på VW i alla fall) sänker tändningen
under inställt värde i vissa situationer (tomgång). En sak är helt säker, det är rena "himmelriket" att jobba med dom "insprutare" vi "pratar om här (oftast LH2,2 och 2,4) jämnfört med dom förgasarmodeller som fanns från -76 och några år framåt. Tänker då främst på VW (främst Golf och Passat) och Opel (Rekord). Det fanns fler men dessa var nog vanligast.
En av mina grannar har en Opel Rekord Bernina -76 med vakuumstyrd förgasare. Han har haft den sedan ny och har den numera som "veteranbil" och kör lite på sommaren. Han har haft väldiga problem med körbarheten vid låga varv (det är automalåda) men lyckats via Opelklubben fått tag på en som kunde fixa det. Han lyckades få tag i en original packningssats till förgasaren och ett "kopplingsschema" till vakuumslangarna, så förra sommaren lyckades han köra veteranklubbens hela "parad" utan "tjyvstopp"
Mvh
Lennart