Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvosson skrev:Om du kollar in dina pinnar lite noggrannare, är då pinnarna frihängande med enbart en
kritisk svetspunkt vid innersta bulten? Kan gummit i praktiken skjutas ända intill baljan?
Isf har du version 1. Tyder isf på att den förstärkta version 2 enbart finns som reservdel.

Eller är dina pinnar fästa i 2 punkter med dels en svetsning vid innersta bulten OCH en till
svetsning längre ut vid ett nervinklat stöd? Är det praktiskt omöjligt skjuta gummit ända
intill baljan pga det nervinklade stödet? Isf har du version 2.
Är inte riktigt med på vad du menar.
Fästet är som på alla 240 en tappskruv som Volvo kallar det, med ett nyckelgrepp ca 18mm på
mitten, en gänga M10 eller M12 som skruvas in i sidobalkes svetsmutter och en ca 10mm tapp
där man hänger upp avgasgummit som inte kan komma ända fram mot sidobalken utan nyckelgreppet
stoppar det.
Vad menar du med svetspunkt vid innersta bulten?.
Jag har under alla mina år med 240inte fått en sån tappskruv att gå av, varken på gatbilarna eller
de tävlingsbilar jag haft. Att gummit går av är en annan sak.
Nu har jag hittat din konsol i VIDA, den satt enbart på -75 års modell av 240.
Pos 35 på bilden.
Kan även sitta på sena 140 bilar, de finns ej med i VIDA så det kan jag inte se.
Verkar vara i kombination med en tidig oval ljuddämpare, allt detta ersatt under
-75 eller till årsmodell -76 med std tappskruven pos 39 på bilden, samt en rund
ljuddämpare.

Edit: Hittade en gammal pappers reservdelskatalog där mer info fanns.
Din konsol satt på 240/260 upp till chnr:
242 ->53864, 244 ->82979, 245 ->54709, 264 ->9674
Fanns tydligen även ihop med rund ljuddämpare, detta var otydligt i VIDA.
Iallafall ändrades ljuddämparen och blev längre när den nya tappskruven
infördes.

Bild
Henke3 skrev:Kan även sitta på sena 140 bilar, de finns ej med i VIDA så det kan jag inte se.
Verkar vara i kombination med en tidig oval ljuddämpare
Detta satt på 140 av -74 års modell. Den var (i stora delar) samma som 240 från vindrutan och bakåt.

Mvh
Lennart
@ Amarace: Jovisst, hade kunnat demontera mitt gamla avbrutna fäste 1206855
och fått det lagat/svetsat och återmonterat. Men eftersom det finns att beställa
nytt via Volvo/GCP till hyffsad peng valde jag den metoden. Fick då nya version 2.

@ Henke3 & lennarte: Min bil är en relativt orörd 164E 74, därför satt där version 1
av 1206885 (pos 35), den ena avbruten vid svetsningen. Den nya förstärkta 1206855
version 2 som nu finns att köpa ny är något annorlunda utformad men använder samma
skruvförband som älsta versionen av 1206855.

Det verkar altså finnas totalt 3 varianter på dessa fästen. Tappskruven och 1206855 V 1
tydligt avbildade på Henke3's bild. Mina nyköpta 1206855 V 2 fortfarande mysko och utan
bild. Det här har nu övergått från ett praktiskt problem till en nördigt mystisk Volvogåta
som måste få en förklaring 8)
Volvosson skrev:Min bil är en relativt orörd 164E 74
Lite "onödigt vetande".
-74 var sista årsmodellen av 144, men 164 fortsatte att tillverkas för export. Jar tror till -76. Är lite osäker på när det slutade, men sett en annons på en importerad (USA) -76-a. Någon som vet mer om detta, kanske. Under min "aktiva tid" såg jag i en katalog för avgassysten denna också. Det var ett speciellt främre rör för just USA modellen till -76

Mvh
Lennart
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]