Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maacke
hej,jag och en kompis har en 244 årm 1989 med b200F motorn medgått just över 300,000 km som inte har startad sedan i höstas, den har inte gått bra på länge har haft bilen i flera år och minns ej när den gick helt rent sist. Fasten vi har försökt med att byta tänt/data relä/lådorna (dom gamla var fuktskadade) från en -90ans med samma motor, den hade gått över 400k. före den gav upp hade den sått inne i garaget ett bra tag så borde inte vara fukt. Tändstift och rotor, fördelarlock har blivit bytt. Det var efter att jag bytt bakre avgasröret och satt ditt ljuddämparen som varit borta ett tag startade jag den och varvade lite och sen gick in på lunch, efter gick den inte igång. Farsan hade varit och försökt kolla felkoderna visserligien men har hört att man inte ska kunna döda den med felkoderna, och jag tror att dom visade att det inte var något problem.

När vi i vintras provade få igång den så verkar det som om det inte kom någon ström till tändspolen om jag inte minns fel men den gick ju inte bra före heller. Märkte att när tänningen är på så lyser inte lambdalampan i instrumenthuset, den slutade på samma gång som bilen slutade starta tror jag.
Den gick riktigt dåligt förr när man hade haft av minus, men när man kört ca 10km började lambdan lysa och då började den gå mycket bättre.

Har kollat runt på nätet förr och lite nu också och märkt att flera andra 240in från 89 med b200f har haft lite problem ibland, men hittar inget som är riktit gemförbart som den här. Börjar nu bli lite irriterad på den då den måste bogserat och knuffas runt hela tiden och den står ute just nu.
Tänkte kolla om någon har några bra förslag vad problemen kan vara, ska försöka få in den i garaget och kolla på tändspolen någon dag.

Ljuddämparen föresten hade legat ute ett tag också så skulle väl inte vara helst omöjligt att det är ett råttbo eller något i den men det förklarar ju inte varför lambdalampan och tändspolen är död, lampan kan ju vara sönder förstås ska prova byta den.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Har du kollat alla standardgrejer som säkringar (kolla säkringen i motorrummet, extra viktigt och den ärgar gärna sönder), att du får soppa, ifall du får någon gnista, om du har komp och sådant. Går soppapumparna när du slår på tändningen? Är alla jordpunkter okej? Har ni läst av koderna rätt? (2:an och 6:an om jag minns rätt, var längesen jag pysslade med 240 nu...).

Du har bytt slutsteget va? Har du kollat om du har någon signal från svänghjulsgivaren? Den kan sabba precis allt, men den förklarar dock inte varför bilen gick dåligt innan, det är antingen på eller av.
av Maacke
jo säkringarna är hela och svänghjulsgivaren fungerar, men det kommer ingen gnista, bränsle får den vill jag minnas, jordpunkter har jag inte kollat desto mer på och koderna säger inget.

Före den stannade bytte jag hela främre avgasröret, alltså grenrör och katalysatorn, kan det vara någon strul med lambdasonden men den borde väl starta fasten den är död? Har märkt att lambdalampan lyser inte alltid i instrumenten när tänningen är på, någongång kan den börja lysa men slocknar ganska snabbt igen. Men den startade ju direkt efter att det blev bytt men sen dog den när den skulle startas igen.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]