Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LUxe77
#311484
Tjenare.

Har en Volvo 244L -77 som det sitter en B19A med M45 låda i.
Funderar på att byta till en M47 låda istället, men jag undrar om det är mycket som behöver bytas?passar lådan rakt av?
Har ingen tidigare erfarenhet av att byta växellådor, så vad bör jag tänka på?

MvH Anton
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Förtydligade rubriken.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#311601
Du behöver skaffa dig en M47 typI, dvs den äldre lådan med uttag för hastighetsmätarwire. Problemet är att dessa inte är så lätta att hitta.
I övrigt passar det rakt på så länge du ser till att ha med kardanaxel osv till den nya lådan och byter ut kopplingen (olika splines). Skulle rekommendera dig att köpa en M46 låda istället, lite mer jobb men betydligt lättare att hitta.
av LUxe77
#311728
Jo har faktiskt funderat på att skaffa en M46 låda istället. Men det känns knepigt att koppla in överväxeln på den. Har ingen aning om hur man kopplar den osv. Om någon kan förklara i steg hur man gör så kanske jag skulle klara det:)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#311744
Om du bara får med dig ett komplett kablage ink relä med lådan så är det inga större konstigheter att koppla in det sedan.
Även när det handlar om M46 så gäller det att antingen se till att få en äldre låda (-78) eller så får man byta ut kopplingen.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]