Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#465790
Haken är nog just 0,6 långsammare till 100. Min PDF-läsare på den här datorn har fnatt så jag kan inte öppna din länk men 2.0T är väl 203hk och T4 180?
Det innebär också potentiellt sämre acceleration i samtliga hastigheter, alltid.

Om transmissionen är dåligt avvägd på 2.0T och bra på T4 så är det dock möjligt att man inte ens kommer märka skillnaden :)
Det är bara att provköra och känna. Men 6,7 blandat på bensin på en såpass stor bil är verkligen bra siffror.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#465830
perhall skrev:http://www.volvocars.com/de/all-cars/Do ... vo_V60.pdf

på slutet

2,6 dl snålare än 2,0T i stand
1,4 dl snålare blandat
0,6 långsammare till 100...

6,7 är bra EU-mix!

what's the catch?
PH
Jo, haken blir prestandan tror jag också. Alla Ecoboost-motorerna (T3, T4, 2,0T och T5) är gjorda efter samma koncept så större motor = bättre prestanda men också högre förbrukning. Nedan ser du T4 mot övriga bensinare.

Däremot tror jag den passar rätt OK i en S60/V60 som är lite lättare än ex.vis V70.

T4 180 Hk @ 5700 rpm, max vrid 240Nm @ 1600-5000 rpm (270 Nm kortvarigt med overboost)
2,0T 203 Hk @ 6000 rpm, max vrid 300Nm @ 1750-4000 rpm
T5 240 Hk @ 5500 rpm, max vrid 320Nm @ 1800-4000 rpm
2,5FT 231 Hk @ 5200 rpm, max vrid 340Nm @ 1750-4800 rpm

p.s. Notera att T4 har bredare register än 2.0T och T5. Varför vet jag inte men det var en av de stora svagheterna som jag tyckte 2,0T hade när jag provkärde den - över 4000 så kändes det som den fortsatte varva men att det inte hände något. Det kändes som en evighet att nå 6000 varv och när den väl kom dit så var jag inte imponerad. Kanske är T4 bättre ur denna aspekt även om den har en lägre efekt. T4 har också oveboost vilket tillåter ett högre vridmoment under en kort tid (ex omkörning)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#466114
T4= Högre utväxling = sämre acc och att den inte orkar dra släp så volvo sänker dragvikten.
av perhall
#466157
VolvoB20 skrev:T4= Högre utväxling = sämre acc och att den inte orkar dra släp så volvo sänker dragvikten.
Alla de 4-cyl bensinmotorerna har samma utväxling... visserligen ganska hög... tror att det är samma som min 2,5T-08 innan den vansinningt långa sexan infördes...
T3 45,6 km/h vid 1000 r/m
T4 44,9
2,0T 44,9
T5 44,9
T6 51,6 (aut)
D3 61,0
D5 54,4
D5 AWD 51,4 (aut)

Tycker det låter som en lagom utväxling..
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#466211
perhall skrev:
VolvoB20 skrev:T4= Högre utväxling = sämre acc och att den inte orkar dra släp så volvo sänker dragvikten.
Alla de 4-cyl bensinmotorerna har samma utväxling... visserligen ganska hög... tror att det är samma som min 2,5T-08 innan den vansinningt långa sexan infördes...
T3 45,6 km/h vid 1000 r/m
T4 44,9
2,0T 44,9
T5 44,9
T6 51,6 (aut)
D3 61,0
D5 54,4
D5 AWD 51,4 (aut)

Tycker det låter som en lagom utväxling..
PH
Skumt, varför rasar dragvikten då ?
av perhall
#466490
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:
VolvoB20 skrev:T4= Högre utväxling = sämre acc och att den inte orkar dra släp så volvo sänker dragvikten.
Alla de 4-cyl bensinmotorerna har samma utväxling... visserligen ganska hög... tror att det är samma som min 2,5T-08 innan den vansinningt långa sexan infördes...
T3 45,6 km/h vid 1000 r/m
T4 44,9
2,0T 44,9
T5 44,9
T6 51,6 (aut)
D3 61,0
D5 54,4
D5 AWD 51,4 (aut)

Tycker det låter som en lagom utväxling..
PH
Skumt, varför rasar dragvikten då ?
Ingen aning, trodde också som du först...

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]

Kabelbrott i dörr? Brukar vara ett känt […]

Brainys V60

Glad i hågen så får bilen sin v&[…]

Jag förstår inte riktigt vad som ä[…]