perhall skrev:http://www.volvocars.com/de/all-cars/Do ... vo_V60.pdf
på slutet
2,6 dl snålare än 2,0T i stand
1,4 dl snålare blandat
0,6 långsammare till 100...
6,7 är bra EU-mix!
what's the catch?
PH
Jo, haken blir prestandan tror jag också. Alla Ecoboost-motorerna (T3, T4, 2,0T och T5) är gjorda efter samma koncept så större motor = bättre prestanda men också högre förbrukning. Nedan ser du T4 mot övriga bensinare.
Däremot tror jag den passar rätt OK i en S60/V60 som är lite lättare än ex.vis V70.
T4 180 Hk @ 5700 rpm, max vrid 240Nm @ 1600-5000 rpm (270 Nm kortvarigt med overboost)
2,0T 203 Hk @ 6000 rpm, max vrid 300Nm @ 1750-4000 rpm
T5 240 Hk @ 5500 rpm, max vrid 320Nm @ 1800-4000 rpm
2,5FT 231 Hk @ 5200 rpm, max vrid 340Nm @ 1750-4800 rpm
p.s. Notera att T4 har bredare register än 2.0T och T5. Varför vet jag inte men det var en av de stora svagheterna som jag tyckte 2,0T hade när jag provkärde den - över 4000 så kändes det som den fortsatte varva men att det inte hände något. Det kändes som en evighet att nå 6000 varv och när den väl kom dit så var jag inte imponerad. Kanske är T4 bättre ur denna aspekt även om den har en lägre efekt. T4 har också oveboost vilket tillåter ett högre vridmoment under en kort tid (ex omkörning)
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson