Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
iigloo skrev:Vad ligger motorvarvet på vid högsta växel och landsväg?
2000 i 90, 3000 i 135. Hittar inte filen men är ganska säker på det.
PH
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
perhall skrev: 2000 i 90, 3000 i 135. Hittar inte filen men är ganska säker på det.
PH
Intressant! Finns det några jämförande siffror från Volvos 4-cylindriga motorer med 5-växlade lådor? Jag menar, vilket varvtal har dessa på 5:an? Märker man en markant förbättring av ljudmiljön vid landsvägskörning med de nya 6-växlade lådorna?
av perhall
ulf_gbg skrev:
perhall skrev: 2000 i 90, 3000 i 135. Hittar inte filen men är ganska säker på det.
PH
Intressant! Finns det några jämförande siffror från Volvos 4-cylindriga motorer med 5-växlade lådor? Jag menar, vilket varvtal har dessa på 5:an? Märker man en markant förbättring av ljudmiljön vid landsvägskörning med de nya 6-växlade lådorna?
Väldigt olika beroende på modell... på en 5-cyl turbo märks ingen skillnad alls i ljudnivå (typ S60T5), sexan är marginellt högre än femman i den femväxlade (båda ca 3000 i 130). På en 1,8F som varvar 3000 i 100 skulle 6:e växel göra stor skillnad, men bilen skulle bli farligt slö på sexan.../PH
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
OK, eftersom jag körde en V50 1.8F 2007 tidigare så är jag intresserad av huruvida den 6:e växeln i min S60 T3, som jag skall hämta i veckan, kommer innebära en behagligare ljudmiljö vid landsvägskörning. Jag hade tänkt beställa laminerade rutor för att få bästa ljudisoleringen, men säljaren menade att sidorutorna i de senaste årsmodellerna av Volvo-bilar är tjockare än i tidigare årsmodeller och att jag sannolikt inte skulle märka någon skillnad om jag valde till laminerade rutor. Jag hoppas att han har rätt.
av masse7
ulf_gbg skrev:OK, eftersom jag körde en V50 1.8F 2007 tidigare så är jag intresserad av huruvida den 6:e växeln i min S60 T3, som jag skall hämta i veckan, kommer innebära en behagligare ljudmiljö vid landsvägskörning. Jag hade tänkt beställa laminerade rutor för att få bästa ljudisoleringen, men säljaren menade att sidorutorna i de senaste årsmodellerna av Volvo-bilar är tjockare än i tidigare årsmodeller och att jag sannolikt inte skulle märka någon skillnad om jag valde till laminerade rutor. Jag hoppas att han har rätt.

V60 är mycket tystare än vad V50 är.

Dock skulle jag valt till laminerade rutor, när bilen är så tyst i övrigt blir minsta lilla brus irriterande ganska fort.
Där är visserligen 2 års nybilsgaranti så det finns gott om tid att justera lister och tätningar.
av Lövet
ulf_gbg skrev:OK, eftersom jag körde en V50 1.8F 2007 tidigare så är jag intresserad av huruvida den 6:e växeln i min S60 T3, som jag skall hämta i veckan, kommer innebära en behagligare ljudmiljö vid landsvägskörning. Jag hade tänkt beställa laminerade rutor för att få bästa ljudisoleringen, men säljaren menade att sidorutorna i de senaste årsmodellerna av Volvo-bilar är tjockare än i tidigare årsmodeller och att jag sannolikt inte skulle märka någon skillnad om jag valde till laminerade rutor. Jag hoppas att han har rätt.
Det var en exceptionellt märklig säljare. Kanske tillhör han krokodilsäljarna? Stor käft men inga öron för laminerade rutor gör stor skillnad.
Användarvisningsbild
av supersonic
Andreas, på S40 och V50 är svaret ja, laminerade rutor spelar en viss roll. Enligt teknikens värld test av V70 och nya E-klass och nya 5-serie, var V70 klart bullrigare, trots laminerade rutor runt om. Då är V70 ändå en mycket tyst bil.

Min fundering är alltså att du inte kanske kan jämföra en modern konstruktion och en lite äldre som S40/V50 och tro att det gör lika stor skillnad på nya S60/V60.
av Lövet
Det gör märkbar skillnad på V70II också. Jämförde faktiskt senast igår då jag provkörde en med (1.6DRIVe) och en utan (D3).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Är det inte bytt egr och egr kylare på […]

Tysta sommardäck V90

Ett däck som är homologiserat och mä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Polestar 4