FSandstrom skrev:Jag har haft den 1550 mil (9 månader) och tycker att den tuffar och går. Vid senaste tankning (14122 km) så hade den tankat knappt 463 liter och använt 1935 kWh, får väl anses vara ok :). Tror jag kommer få ner den en bit till nu när det blir varmt (det är ganska stor skillnad, den drar säkert 50% mer vid -5, men fortfarande helt ok tycker jag). Jag har inte haft problemet som flera skrivit om, att den vägrar gå på el, mer än 2-3 gånger.
Det enda tipset (om det nu är något tips) är att jag stänger av autovärmaren och kör på pure tills den gnäller (vid 0 grader kan man köra ca 10 min innan den vill ha värme), slår då på automvärmen i någon minut, och stänger sedan av den. Vid en "tankning" i november gick annars 40% åt till värmaren, känns lite dumt kan jag tycka. I Hybridläget slår den igång förbränningsmotorn direkt utan autovärme under typ 14 grader.
Eftersom vi ofta kör 6-9 mil per dag med många småstopp så försöker jag använda förbränningsmotorn vid hastigheter över 50 vilket som sagt ger vääldigt många start/stoppp på motorn (den slår ju av i nedförsbackar), så man undrar ju som sagtom den kommer att hålla. Jag har dock inte haft något problem med det. Dock tror jag bromsarna kommer haverera först för man använder dem inte mycket, 95% av alla inbromsningarna sker ju med generatorn om man kör hyfsat snällt. Det gnisslar endel när man backar och sedan bromsar (men det kanske det gör ändå?)
Hej
Är det någon mer som har uppgifter under längre tid vad sin d6 dragit?
För detta ovan blev jag inte impad över.
1935kw/h * 1,40 (ca med alla avgifter) = 2709 / 1412 = 1,92kr
463liter * 13 = 6019 / 1412 = 4,26
4,26 + 1,92 = 6,18kr / mil
Jag var sugen på en sån här men inser att det kanske inte är det bästa köpet om man ha drygt 5 mil till jobbet.
Har man bara ett par mil funkar det säkert kanon.