- sön 03 jan 2021, 11:21
s6025t skrev: ↑sön 03 jan 2021, 10:01Alla p3 har denna konstruktion, aldrig sett det du beskriver, men ytterligheter dras ju till forum.mange240 skrev: ↑lör 02 jan 2021, 17:43Vet inte vad du har för bil men mina Volvo som stått i solen när det är varmt visar definitivt inte rätt temperatur när jag startar bilen det brukar ta nån mil innan Yttertempmätaren i bilen visar någorlunda rätt temperatur.Skulle VOC hämta temperaturen från sensorn då när bilen står i solen skulle den lätt visa 10-15 grader för mycket...s6025t skrev: ↑lör 02 jan 2021, 15:09 Jag fick förklarat av min tekniker på Volvo verkstaden att temperatursensorn sitter i en ytterspegel som kan bli väldigt varm när bilen står parkerad i direkt solljus värme från motor t.ex bilens temperatursensor behöver fartvind för att visa korrekt temperatur efter ett tag. Så att få rätt temp när bilen står still är inte lätt därav lösningen nu som visar uppskattad temperatur från SMHIDet köper jag inte, den visar ganska exakt, dock kan du ju enkelt lura den genom att värma eller kyla den. Problemet är att du måste väcka flera styrenheter för att få ut aktuell temp vid bil. Kabelns dragning är ganska intressant, från vänster backspegel till höger nedre stötfångarhörn, vidare upp till motorstyrenhet under vänster vindrutetorkararm. Sen för att resten av bil ska kunna ta del av tempen, går det datakommunikation tillbaka till höger nedre stötfångare och vidare in i kupén till cem.![]()