Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1421507
s6025t skrev: sön 03 jan 2021, 10:01
mange240 skrev: lör 02 jan 2021, 17:43
s6025t skrev: lör 02 jan 2021, 15:09 Jag fick förklarat av min tekniker på Volvo verkstaden att temperatursensorn sitter i en ytterspegel som kan bli väldigt varm när bilen står parkerad i direkt solljus värme från motor t.ex bilens temperatursensor behöver fartvind för att visa korrekt temperatur efter ett tag. Så att få rätt temp när bilen står still är inte lätt därav lösningen nu som visar uppskattad temperatur från SMHI
Det köper jag inte, den visar ganska exakt, dock kan du ju enkelt lura den genom att värma eller kyla den. Problemet är att du måste väcka flera styrenheter för att få ut aktuell temp vid bil. Kabelns dragning är ganska intressant, från vänster backspegel till höger nedre stötfångarhörn, vidare upp till motorstyrenhet under vänster vindrutetorkararm. Sen för att resten av bil ska kunna ta del av tempen, går det datakommunikation tillbaka till höger nedre stötfångare och vidare in i kupén till cem. :nerd:
Vet inte vad du har för bil men mina Volvo som stått i solen när det är varmt visar definitivt inte rätt temperatur när jag startar bilen det brukar ta nån mil innan Yttertempmätaren i bilen visar någorlunda rätt temperatur.Skulle VOC hämta temperaturen från sensorn då när bilen står i solen skulle den lätt visa 10-15 grader för mycket...
Alla p3 har denna konstruktion, aldrig sett det du beskriver, men ytterligheter dras ju till forum. :-o
av s6025t
#1421515
mange240 skrev:
s6025t skrev: sön 03 jan 2021, 10:01
mange240 skrev: lör 02 jan 2021, 17:43 Det köper jag inte, den visar ganska exakt, dock kan du ju enkelt lura den genom att värma eller kyla den. Problemet är att du måste väcka flera styrenheter för att få ut aktuell temp vid bil. Kabelns dragning är ganska intressant, från vänster backspegel till höger nedre stötfångarhörn, vidare upp till motorstyrenhet under vänster vindrutetorkararm. Sen för att resten av bil ska kunna ta del av tempen, går det datakommunikation tillbaka till höger nedre stötfångare och vidare in i kupén till cem. :nerd:
Vet inte vad du har för bil men mina Volvo som stått i solen när det är varmt visar definitivt inte rätt temperatur när jag startar bilen det brukar ta nån mil innan Yttertempmätaren i bilen visar någorlunda rätt temperatur.Skulle VOC hämta temperaturen från sensorn då när bilen står i solen skulle den lätt visa 10-15 grader för mycket...
Alla p3 har denna konstruktion, aldrig sett det du beskriver, men ytterligheter dras ju till forum. :-o
Ja o lesserwisser som dig också som tror sig veta allt jag litar hur som helst på min personliga servicetekniker som har jobbat på samma Volvoverkstad i över 30år så jag tror han vet vad han pratar om han får utbildningar o kurser på Volvo i Göteborg flera gånger varje år han hade nämligen reflekterat över samma sak på sin egen bil o ställt frågan nån gång o fått detta till svar...
#1421520
s6025t skrev: sön 03 jan 2021, 12:25
mange240 skrev:
s6025t skrev: sön 03 jan 2021, 10:01

Vet inte vad du har för bil men mina Volvo som stått i solen när det är varmt visar definitivt inte rätt temperatur när jag startar bilen det brukar ta nån mil innan Yttertempmätaren i bilen visar någorlunda rätt temperatur.Skulle VOC hämta temperaturen från sensorn då när bilen står i solen skulle den lätt visa 10-15 grader för mycket...
Alla p3 har denna konstruktion, aldrig sett det du beskriver, men ytterligheter dras ju till forum. :-o
Ja o lesserwisser som dig också som tror sig veta allt jag litar hur som helst på min personliga servicetekniker som har jobbat på samma Volvoverkstad i över 30år så jag tror han vet vad han pratar om han får utbildningar o kurser på Volvo i Göteborg flera gånger varje år han hade nämligen reflekterat över samma sak på sin egen bil o ställt frågan nån gång o fått detta till svar...
Besserwissern är ju ändå du som klagar över yttertempen på sommaren när ämnet rör start av tillsatsvärmare. 30års erfarenhet är beundransvärt, men tror inte det enda han arbetat med är yttertemp, flertal utbildningar om året om det ämnet? Vi släpper det, men kolla gärna upp det jag skrivit, de stämmer, sen finns alltid ytterligheter. :party:
av s6025t
#1421528
Det är väl ändå du som rör till det här? Ämnet i denna Tråd är väl ändå Yttertemp från VOC när bilen är parkerad o vad den visar har du läst 1:a frågan i denna tråd vet inte vad det har med start av tillsatsvärmare att göra?
#1421532
s6025t skrev: sön 03 jan 2021, 13:19 Det är väl ändå du som rör till det här? Ämnet i denna Tråd är väl ändå Yttertemp från VOC när bilen är parkerad o vad den visar har du läst 1:a frågan i denna tråd vet inte vad det har med start av tillsatsvärmare att göra?
Det blev ju snabbt besvarat att de hämtas från SMHI, jag har förklarat varför det är så. 1 frågan behandlar -°
av kievY
#1421573
mange240 skrev: sön 03 jan 2021, 09:49
kievY skrev: sön 03 jan 2021, 09:42 För har nämligen 12 km till jobbet och tar ca 13 min att köra. Nu när det har varit runt nollan har jag startat värmaren manuellt 15 min innan man ska köra. Det har inte vart is, men ifall det kommer is är risken att jag ej hinner få bort den. Ställer jag den på timer, kan jag ju ställa timern 15-20 min senare än avgångstiden men då kanske värmaren redan gått i 20 min. Jag jobbar ju skift så när jag slutar är ju också svårare att beräkna, där kan jag sluta och komma till bilen 15-20 min innan min riktiga sluttid. Försöker luska ut vad som är bättre att köra på.
Fjärrstart känns som de bästa för dig när du inte vet tiden i förväg. Sen är ju tumregeln att köra bilen minst tiden värmaren gått om du är rädd om batteriet :nerd:
Precis, fjärrstart låter rimligast då jag dels har kort sträcka och kan sluta när som. Jag har ju fördelen att jag kan fjärrstarta motorn och på så sätt spara batteriet om jag ej får möjlighet att köra bilen en längre sträcka.

Hej Länge sen jag hade Volvo, är lite s[…]

. Två biltransportfartyg har redan brunnit,[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

HJÄLP MED EL-FEL Volvo v70n 2007 2.4 bensin […]

Men där är något med ekonomiplane[…]