- fre 01 jan 2021, 20:06
#1421217
Torde vara en rimlig sak att sätta en tempsensor på en energisnål enhet... tror många ägare skulle uppskatta korrekt temperatur.
Moderator: Moderatorer
rylle skrev: ↑fre 01 jan 2021, 20:06 Torde vara en rimlig sak att sätta en tempsensor på en energisnål enhet... tror många ägare skulle uppskatta korrekt temperatur.Jo men de finns en förklaring till att det är som det är, lagkrav på hårdtrådade tempsensor till ecm i usa.finns ingen anledning att ha flera på en bil.hade behovet funnits skulle du ju haft flera, men de här hade du ju möjlighet att forska i före affären gjordes, är det ett stort problem att inte kunna se exakt temp där bilen står?
rylle skrev: ↑fre 01 jan 2021, 20:19 Stort å stort, det är ganska stora lokala variationer, bla då det är skugga bakom husen som gör att bilen är bottenfrusen även om det vid lgh på skuggsidan redan är +4CJo men värmaren har korrekt temp, den kör inget i onödan, så jag ser inte problemet. Är miljön ett problem så bör du avstå bilen helt.
Och man vill ju inte heller elda för kråkorna, så personligen ser jag flera nyttor, inkl mindre miljöpåverkan OM man haft korrekt temp vid bilen.
mange240 skrev: ↑fre 01 jan 2021, 20:21Hur tänker du nu?rylle skrev: ↑fre 01 jan 2021, 20:19 Stort å stort, det är ganska stora lokala variationer, bla då det är skugga bakom husen som gör att bilen är bottenfrusen även om det vid lgh på skuggsidan redan är +4CJo men värmaren har korrekt temp, den kör inget i onödan, så jag ser inte problemet. Är miljön ett problem så bör du avstå bilen helt.
Och man vill ju inte heller elda för kråkorna, så personligen ser jag flera nyttor, inkl mindre miljöpåverkan OM man haft korrekt temp vid bilen.
valln skrev: ↑lör 02 jan 2021, 13:19Den går på bilens yttertemp samt vattentemp och kupetemp, det är ju ett helt annat läge att dra igång värmaren, än när ägaren vill hämta livetemp från bilen.mange240 skrev: ↑fre 01 jan 2021, 20:21Hur tänker du nu?rylle skrev: ↑fre 01 jan 2021, 20:19 Stort å stort, det är ganska stora lokala variationer, bla då det är skugga bakom husen som gör att bilen är bottenfrusen även om det vid lgh på skuggsidan redan är +4CJo men värmaren har korrekt temp, den kör inget i onödan, så jag ser inte problemet. Är miljön ett problem så bör du avstå bilen helt.
Och man vill ju inte heller elda för kråkorna, så personligen ser jag flera nyttor, inkl mindre miljöpåverkan OM man haft korrekt temp vid bilen.
Om du ställer in avgångstid startar värmare efter smhi-temperaturen.
Eller tänker du att värmaren reglerar effekten efter kupetempen så starttid spelar ingen roll?
s6025t skrev: ↑lör 02 jan 2021, 15:09 Jag fick förklarat av min tekniker på Volvo verkstaden att temperatursensorn sitter i en ytterspegel som kan bli väldigt varm när bilen står parkerad i direkt solljus värme från motor t.ex bilens temperatursensor behöver fartvind för att visa korrekt temperatur efter ett tag. Så att få rätt temp när bilen står still är inte lätt därav lösningen nu som visar uppskattad temperatur från SMHIDet köper jag inte, den visar ganska exakt, dock kan du ju enkelt lura den genom att värma eller kyla den. Problemet är att du måste väcka flera styrenheter för att få ut aktuell temp vid bil. Kabelns dragning är ganska intressant, från vänster backspegel till höger nedre stötfångarhörn, vidare upp till motorstyrenhet under vänster vindrutetorkararm. Sen för att resten av bil ska kunna ta del av tempen, går det datakommunikation tillbaka till höger nedre stötfångare och vidare in i kupén till cem.
Har du verkligen 3,5 bar i bränsletryck..? Hu[…]