Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Har kört min T5 -15 ca 13000 mil nu, och inom familjen rullar det en T3 -12, en s60 2,0T -11 och en -15 D4.
Den som bråkat mest är D4an, med diverse egrstrul, bromspedalsgivare (bärgning), och nu senast så är det obotligt remgnissel.

2,0T har rullat typ 12, bytt stötdämpare fram och högtryckspump (20 minuters jobb och typ 2k för en nästan ny på bildelsbasen, så det låter värre än det var)

T3an har fått bromsok bak, stötdämpare bak, och länkarmsbussningar bak.

Min T5 har fått pump till startstoppsystemet, lite bromsar, termostathus, och så har det åtgärdats ett missljud från rattstången typ.

Men jag gillar nog T3an och T5 bäst, 2,0T är rätt törstig, D4an är inte min grej. T5an kunde faktiskt vara lite snålare också, men det är nog mer mitt fel än bilens.
av berrabus
V60 -14 D4 VEA, gått 15.500 mil varav jag kört 2.000 mil.
Inga som helst problem och inget skrammel.
Har skrivit ner varenda tankning och den har dragit 0.594 l/mil.

Kanonnöjd men tyvärr har jag en tendens att tröttna på bilar så det börjar bli dags. Vill byta men ändå inte...
Användarvisningsbild
av Cotag
roka skrev: ons 29 maj 2019, 11:09 Fann tråden då jag sitter och funderar på att byta vår gamla V70 ( 05' ) mot just V60...
Men detta får mig lite tveksam... "Skrammel och gnissel. Annars är V60 bra ihopsatt " :-/
Æven om de har gått ner i pris ( liten skillnad mot motsvadande årsmodeller av V70 dock ),
Så ær 150 000:- mycket før skrammel och gnissel, nær jag nu åker tyst i en bil værd kanske 20-30 000:-

1. Har kvaliten på skrammlet økat dvs, det skarmmlar mindre ? Ju nyare desto bættre?
2. Någon som har 2,0T , 203hk och har ngt att sæga om den motorn? ( Ær det Volvos konstruktion eller Ford? ) Bra?
3. Øvervægde æven diesel , æven om jag aldrig haft en... men pga många korta kørningar i stan måste nog bensin vara vettigare val, eller?
4. Nyare 14', 15' års modeller D4 med 181hk och låg skatt verkar kosta lika mycket ( relativt lite ) som ældre V60 med andra ( effekt motsvarande ) motorer, någon tror sig veta anledningen?

Tacksam før input.
Om du tittar på en nyare V60 och är känslig för oljud så kan det vara värt att söka på "balansaxel" i forumet.
av roka
Tack alla før svar
Lövet skrev:1. Jag har haft 3st V60, ingen har haft problem med skrammel. Ingen skillnad vid miltal.
2. Motorn har sitt ursprung hos Ford men det är inget problem. De bygger lika bra motorer som Volvo. De enda problem som jag läst har varit relaterade till växellådan "Powershift" som är en dubbelkopplingslåda och inte lika stryktålig som de som sitter i 5-cyl diesel och VEA 4-cyl.
3. Ja
4. Privatpersoner (som äger äldre bilar) har en förmåga att övervärdera sina bilar på Blocket. Firmor som måste sälja bilarna har ofta en mer konkurrenskraftig prissättning. Undantag finns absolut. Kolla ocså att det inte är AWD på bilarna du jämför med. Dessa är mer eftertraktade trots högre skatt.
1. Ser att fler skriver detsamma :) så OK
2. Så ær det nog, "spærren" ær mer av psykologisk natur... som går att øvervinna :-)
3. Som sagt, alltfør många korta kørningar mesta delen av året, detta diskvalificerar diesel i vårt fall, ngt ni tycks hålla med om
4. Stæmmer nog hær också, och god anmærkning ang. AWD, ser før mig att det kan bli dyrare på flera fronter och det ær inte ngt vi behøver
TommyP86 skrev:Har kört min T5 -15 ca 13000 mil nu, och inom familjen rullar det en T3 -12, en s60 2,0T -11 och en -15 D4....
Æven hær en god del nyttigt info :)
Sjælv har jag lite erfarenhet av T3 i fars ex S60 och nuvarande V40, en motor som verkar fungera helt OK, och ær snål på bensin. kanske T3 el. T4 vore optimalt før frun. Någon som har en sådan "långmilare"? Æven de motorer undergick væll modiferingar?
2.0T ser jag før mig kan ha liknande førbrukning som min 2.5T ( som å andra sidan ær snålare æn 2,4 Automat ), sen ær det ju begrænsat utbud då de fanns væll bra i 2 årsmodeller? 10'11'?
Så ja, kanske någon av de "små" bensinmotorerna vore ett bra val.
Hur upplever ni V60'n storleksmæssigt. Ræcker till en familj med 2 tonårsbarn?
Inser att det inte blir ngn V70, men behovet av last utrymme ær inte lika stort længre, och benutrymmet i gamla V70 bak motsvarar inte førvæntningarna vid denna bilstorlek.
Tyværr ær jag på jobbet och det kan inte provkøras något inom nærmaste 2 mån.

@ Cotag

Balansxel... låter jobbigt. Får søka på forumet. Gæller det alla motor alternativ?

Och så glømde jag fråga, hur ær Powershift lådorna? Då automat ær ett krav. Problematiska? Har de oljebytes interval, som skøts om bilen ær servad enligt bok?
Senast redigerad av 1 roka, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av TommyP86
2,0T och T5 240 är samma spis med olika mjukvara.

Svärmors T3 har gått 21, så det är väl någorlunda långmil. Sambon hade den först, vi köpte den med typ 15 på mätaren år 2015, grymt bra bil.
av roka
TommyP86 skrev:2,0T och T5 240 är samma spis med olika mjukvara.

Svärmors T3 har gått 21, så det är väl någorlunda långmil. Sambon hade den först, vi köpte den med typ 15 på mätaren år 2015, grymt bra bil.
T5 Vore kul... fast mest før mig. Før min bættre hælf gør det nog detsamma så længe det brummar och alltid startar.
Grannen hade S60 med den motorn, och flera problem med automat lådan :(
21k ær någorlunda långmil ja... køper vi en med ca 11k så har vi många år framfør oss.

Ær det någon stor skillnad mellan årsmodellerna? Några større modiferingar, kvalitets førbættring? Ngn årsmodell man bør undvika?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är nog rätt ovanligt med problem med 8 petade automaten. Min bil är mycket tidig -15, och jag minns rätt bra vad jag gjorde under garantin. En adaptionskörning på lådan, sen var alla egenheter borta.
Så det hade jag inte lagt en minut på att oroa mej för faktiskt.

Men T5 245 drar mer sås än T3/T4 med 1,6L, även om man jämför med automat i 1,6L.
Men den går bra mycket bättre också

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]