Man har två batterier bl.a. av följande skäl:
Vid stillastående kan s/s avbrytas eller autoaktiveras utan avbrott på elförsörjningen eftersom det finns två batterier. Det innebär att el till förbrukare som t.ex. ljudanläggningen inte behöver avbrytas när startmotorn jobbar och polspänningen sjunker i startbatteriet. Detta är en stor komfortfördel. Vissa automatiska begränsningar av strömuttaget av stora elförbrukare görs vid stillastående för att spara på batterierna.
Rent eltekniskt har startbatteriet en kraftig diod i serie i matningen till bilens elförbrukare och ett separat relä parallellt med dioden som kan överbrygga dioden. Startmotorn är ansluten direkt till startbatteriet före dioden. Det extra batteriet har även det ett separat relä i serie. Båda reläerna är styrda av bilens styrsystem. Detta betyder att s/s-automatiken kan välja hur batterierna ska vara inkopplade till bilens strömförbrukare. När startmotorn jobbar kan dioden förhindra att polspänningen sjunker på extrabatteriet när startbatteriet belastas. Om polspänningen på extrabatteriet understiger startbatteriets polspänning minus diodens framspänningsfall så börjar startbatteriet ändå att belastas. Vid körning finns regenerativ laddning genom att generatoreffekten höjs vid bromsning eller hastighetsminskning.