- lör 23 nov 2013, 08:24
Tosslanda skrev:Har nu provkört några olika V60 om än inte med exakt de hjul/däckalternativ som gäller vid nyleverans.
Tackar också ödmjukast för alla kommentarer och goda råd.
Det blir en V60 D3 Aut Summum med komfortchassi, Rex och 215/50R17 (sannolikt Conti, men Sport eller Premium verkar ingen veta).
D3an (5 cyl 136hk) var verkligen pigg och jag kommer inte att sakna min nuvarande Bi-fuelmotor med 213 hk för dieseln sparkar iväg med en annan kraft på något sätt.
Kan också tillägga att V60 D3an (okänt vilken chassisättning) smekte sig igenom tvära småvägskurvor jämfört med min nuvarande V70 MY12 som är lite degig och oprecis i jämförelse, om än en bil jag varit väldigt nöjd med i de flesta avseenden.
F n ser jag V60 som en något billigare bil som känns bättre att köra när vägen inte går spikrakt fram, och V70 som luftigare i kupén och en bättre bil att lasta. För tidigt bedöma komforten men den känns åtminstone lika bra i V60 som i V70 (och mycket bättre framförallt ljudmässigt än V50, för den som må vara intresserad av den jämförelsen).
Kul att läsa. Men får jag fråga varför D3 och inte D4? Är det en ren prisfråga? Prisskillnaden är ju inte så stor, så frågan är om det inte är värt att pressa in en D4 i kalkylen? Då får trots allt 45 hk samt lägre förbrukning med en D4...
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,