Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
LOTEZ skrev: S60´s bakdel är bland det fulaste som någonsin tillverkats. Ser ut som en cittoträng
Lustigt hur olika man kan tycka. Själv tycker jag att just bakdelen är det som är snyggt på S60. Fronten har jag däremot väldigt svårt för.
av menbj0
CabBO skrev:
menbj0 skrev:Jag har också provkört nu så jag lägger till mina intryck här:

Första turen gick med en D5 AWD, 17'-hjul:

+känslan i kupén är riktigt lyxig
+bilen är väldigt snabb och stark och fartblindheten blir maximal
+jag tycker automaten var en positiv upplevelse trots att den får en del kritik.
+ganska kul att köra trots automat
+jätte-tyst och mycket bekväm

-jag upplever fjädringen lite för mjuk (kan kanske fixas med 18' hjul eller aktivt chassi)
-bilen känns tung. Det ger en "rejäl" men inte så pigg känsla (jag jämför med min S40)
-armstöden på dörrarna ger inte ett gediget intryck. Det kom t.o.m. något knäppljud från dom

Sen tog jag en sväng med D3, 16'-hjul:
+Motorn är klen på låga varv men blir sedan vrål-stark (nästan för stark faktiskt)
+Motorvägskörning är en njutning; det är bara att nudda gasen så sätter bilen fart

-Jag gillar inte den manuella lådan. Seg och sladdrig. En riktig besvikelse. Jag upplevde XC60:s låda som mycket skönare trots att de borde vara identiska (XC60 2010 175 Drive)
-Motor/transmission gav märliga ljud ibland. Kändes inte stabilt.

Jag kommer definitivt att byta min S40 mot en S60 när den sjunkit i pris. Rent känslomässigt skulle jag vilja ha 2.0T (även om jag inte kört den) men risken för strort värdefall är nog hög.

D5 är min favorit hittills. Den känns mycket mer sofistikerad än D3 men det kan bero på automat-lådan.

Vad grundar du din tanke i att som du skriver " Rent känslomässigt skulle jag vilja ha 2.0T (även om jag inte kört den) men risken för stort värdefall är nog hög" Jag undrar hur du tänker där om det är S60 totalt eller bara 2.0T. Jag är nämligen själv i tankarna att just köpa en S60 2.0T och intresserad av hur du tänker.
Sen en annan fråga om automat eller manuell. Är den värd ca 16000kr mer.
Så här tänker jag: S60 vill jag definitivt ha. Det blir en sådan om ca 1 år. D3:an blev jag lite besviken på men jag skulle vilja köra mer innan jag dömer ut den. Den får ju väldigt bra kritik. Jag har generellt jätte-svårt för diesel-bilar hur bra dom än må vara. Jag tror att 2.0T är underbar att köra. Jag pratade med en säljare som hade kört alla modeller och hon var mest förtjust i 2.0T. Knäpptyst, vibrationsfri och snabb. Men förbrukningen är inte konkurrenskraftig. Jämför med Audi t.ex. Om jag förstått rätt bygger 2.0T på en äldre motorgrund än T3 och T4 och jag har hört att Volvo haft svårt att få ner förbrukningen för denna. 1.6:an ska vara en modernare motor och om förbrukningen för T3 och T4 är 6.2 (se tråd: T3 och T4) så tror jag 2.0T kan bli svårsåld om ett par år. Eventuellt blir alla bensinbilar svårsålda. Så tänker jag..
av viktore
menbj0 skrev:
CabBO skrev:
menbj0 skrev:Jag har också provkört nu så jag lägger till mina intryck här:

Första turen gick med en D5 AWD, 17'-hjul:

+känslan i kupén är riktigt lyxig
+bilen är väldigt snabb och stark och fartblindheten blir maximal
+jag tycker automaten var en positiv upplevelse trots att den får en del kritik.
+ganska kul att köra trots automat
+jätte-tyst och mycket bekväm

-jag upplever fjädringen lite för mjuk (kan kanske fixas med 18' hjul eller aktivt chassi)
-bilen känns tung. Det ger en "rejäl" men inte så pigg känsla (jag jämför med min S40)
-armstöden på dörrarna ger inte ett gediget intryck. Det kom t.o.m. något knäppljud från dom

Sen tog jag en sväng med D3, 16'-hjul:
+Motorn är klen på låga varv men blir sedan vrål-stark (nästan för stark faktiskt)
+Motorvägskörning är en njutning; det är bara att nudda gasen så sätter bilen fart

-Jag gillar inte den manuella lådan. Seg och sladdrig. En riktig besvikelse. Jag upplevde XC60:s låda som mycket skönare trots att de borde vara identiska (XC60 2010 175 Drive)
-Motor/transmission gav märliga ljud ibland. Kändes inte stabilt.

Jag kommer definitivt att byta min S40 mot en S60 när den sjunkit i pris. Rent känslomässigt skulle jag vilja ha 2.0T (även om jag inte kört den) men risken för strort värdefall är nog hög.

D5 är min favorit hittills. Den känns mycket mer sofistikerad än D3 men det kan bero på automat-lådan.

Vad grundar du din tanke i att som du skriver " Rent känslomässigt skulle jag vilja ha 2.0T (även om jag inte kört den) men risken för stort värdefall är nog hög" Jag undrar hur du tänker där om det är S60 totalt eller bara 2.0T. Jag är nämligen själv i tankarna att just köpa en S60 2.0T och intresserad av hur du tänker.
Sen en annan fråga om automat eller manuell. Är den värd ca 16000kr mer.
Så här tänker jag: S60 vill jag definitivt ha. Det blir en sådan om ca 1 år. D3:an blev jag lite besviken på men jag skulle vilja köra mer innan jag dömer ut den. Den får ju väldigt bra kritik. Jag har generellt jätte-svårt för diesel-bilar hur bra dom än må vara. Jag tror att 2.0T är underbar att köra. Jag pratade med en säljare som hade kört alla modeller och hon var mest förtjust i 2.0T. Knäpptyst, vibrationsfri och snabb. Men förbrukningen är inte konkurrenskraftig. Jämför med Audi t.ex. Om jag förstått rätt bygger 2.0T på en äldre motorgrund än T3 och T4 och jag har hört att Volvo haft svårt att få ner förbrukningen för denna. 1.6:an ska vara en modernare motor och om förbrukningen för T3 och T4 är 6.2 (se tråd: T3 och T4) så tror jag 2.0T kan bli svårsåld om ett par år. Eventuellt blir alla bensinbilar svårsålda. Så tänker jag..
Om du är sugen på en 2.0T men rädd för dåligt andrahandsvärde så hade jag ju satsat på en T5 istället. 240hk/340nm med samma förbrukning som 2.0T
av Linqid
Amli skrev:
LOTEZ skrev: S60´s bakdel är bland det fulaste som någonsin tillverkats. Ser ut som en cittoträng
Lustigt hur olika man kan tycka. Själv tycker jag att just bakdelen är det som är snyggt på S60. Fronten har jag däremot väldigt svårt för.
Håller med, bakdelen är ju riktigt snygg på S60. Och det även på bild, i verkligheten ser den ju till och med riktigt grym ut bakifrån. Fronten ser lite halvtaskig ut på bild med sin hängande framdel. Ser dock bättre ut när man ser den på riktigt, imo. Nästan så att jag kan klämma ur mig ett snygg även om fronten... :)

Våran 9-3 ska bytas ut nästa år och om ingen revolutionerande bil dyker upp på marknaden blir det sannolikt en V60 D2 alt. D5. Allt eller inget med andra ord..
Användarvisningsbild
av CabBO
Att värdeminskningen skulle gå ner på grund av att det är en bensinare tror jag inte på dom närmaste åren. Mycket kommer att bero på hur dom beskattar diesel kontra bensin. Läste i en annan tråd att det inte såg så ljust ut för dieseln i den nya beskattningen som kommer att införas. Sen beror ju saken på hur många mil man kör också. Hellre 1 dl mer bränsle milen än att ha någon som är slöare och eventuellt kanske så småningom om i fall att det kanske om det vill sig illa om regeringen vid maktskifte mm skulle ändra skatten på diesel/bensin om 4år. Kör du ca 3000 mil om året så är det nog värt en diesel, annars skulle jag inte tro det.
Själv har jag haft en S60 T5 och har nu C70N T5 och kommer antagligen köpa antingen 2.0T eller väntar på T5 (240hk). Kör bara 16-1700mil på ett år så det spelar ingen roll någon dl hit eller dit.
av sandberg80
Kollar man andelen sålda dieselbilar så ligger det på cirka 50% just nu. Antar att om man kollar i övre segmentet på bilar på 250k och uppåt så är nog andelen ännu större då småbilar oftast inte har någon lönsamhet för diesel då motorerna oftast kostar mer.

Jag har ju ett personligt intryck och detta gäller de senaste 5 åren och det är att dieselbilar alltid varit mycket mer lättsålda begagnade än bensinbilar. Har haft ett gäng olika modeller och motorer men samtliga har varit max 3 år gamla när jag sålt bilarna. Diesel, mellanklass och kombi. Då är det högt andrahandsvärde och lättsålt.

Jag tycker också bensinmotorer är så fruktansvärt tråkiga. Gillar inte alls gången där man också måste varva utav bara h-e för att få ut något. Bottendraget i en diesel är oslagbart.

Att enbart köpa en ny bensinbil som inte är etanol eller gas-kompletterad känns idioti idag. Men det är min åsikt.
av Arese
Efter att ha haft två V70 2,5FT -09, en 2,4d -10 och nu en D5 -11 kan jag bara konstatera att avseende körglädje, användbart varvregister, ljud- och gångkomfort samt gasrespons så är bensin/etanolmotorerna överlägsna. Det kanske medel-Svensson inte bryr sig särskilt mycket om utan mer ser på driftskostnader.

Jag tror att det alltid kommer att finnas folk som uppskattar dessa faktorer även i andra hand. Bensinmotorn är långt ifrån död!

Mvh
Arese

Ingen aning, har inte rört min MAF på[…]

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]

Kabelbrott i dörr? Brukar vara ett känt […]

Brainys V60

Glad i hågen så får bilen sin v&[…]