Polcirkeln, du skriver precis som om du vet allt och att det du säger är den absoluta sanningen...
Vad jag vill komma till i slutändan är att den som köper en Volvo flexifuel, tex 2.5FT, och tankar den med E85 visst gör ett bra miljöval.
Den E85 vi tankar i Sverige kommer från sockerrör från Brasilien. (Den svenska och europeiska etanolen används för låginblandning i bensin.)
Etanol tillverkad av sockerrör alltså. Att etanol från sockerrör inte skulle vara effektiv ur CO2 perspektiv har jag aldrig hört förut. Bara tvärtom.
Det finns bla en ny rapport av två forskare: Jonas Åkerman, KTH och Max Åhman, LTH. Rapporten heter:
"Förnybara drivmedels roll för att minska transportsektorns klimatpåverkan"
I rapporten kan man läsa:
Dagens produktion av biodiesel och etanol från vete/majs är inte långsiktigt hållbar, varken ekonomiskt eller miljömässigt. Etanol från sockerrör har däremot en potential att även i framtiden spela en viss roll i den globala energiförsörjningen, eftersom den är förhållandevis yteffektiv.
Hela rapporten finns här:
http://www.riksdagen.se/upload/dokument ... vmedel.pdf
Just så, det är inte den slutliga lösningen, men pekar i rätt riktning.
Den som vill göra en insats för miljön idag och en insats för framtida teknikutveckling, kör etanolbil och tankar etanol.