Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pb81
Jag misstänker tryckvakten, för denna felkoden dök inte upp förens kompressorn var bytt. Dvs när kompressorn började göra vad den skall så kickade nästa fel in. Hade det varit modulen till fläkten bör denna koden satts tidigare kan jag tycka och den fläktar bara som tusan när AC är aktivt, inte annars. Som sagt den åker in på verkstad igen på måndag morgon, så får vi se vad de kommer fram till.
m2c skrev: fre 20 nov 2020, 10:38 Ursäkta trådkapning här, men om du har en årsmodell 2000 som det står i din profil så är det så den ska fungera. Den har inte expansionsventil utan en sk orificer. Den pumpar ner tills trycket blir för lågt. Sen vilar den ett tag för att starta igen. Längden på pauserna mellan starterna beror på hur mycket kyla som behövs.
Var det där riktat till mig? :-)
Problemet i mitt fall är att kompressorn går med alldeles för låg intermittensfaktor (plus alldeles för kort cykeltid), det blir kort sagt otillräcklig kyla. Men kortsluter jag lågtryckspressostaten så blir det kallt och cykeltiden blir normal. Pressostaten är bytt så den ska vara okej.
Orificer eller inte, gömd i ett av rören finns en stryphylsa med filter för att skydda mot partiklar. Antar att filternätet sitter där av en anledning :-D
Men samtidigt finns förstås en risk att filtret i sig blir igenkleggat.
Skulle ha bytt på ren chansning om den inte var så svårt att komma åt. Expansionsventilen kostar några tior, Volvo vill ha 3000 kr för att byta den.. :-/
exp_ventil.JPG
exp_ventil.JPG (4.53 KiB) Visad 336 gånger
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av pb81
Nu har jag fått svar från verkstad. De jämförde siffrorna som tryckvakten visade med de externa instrumenten och där stämmer det överens, så det är inget fel med den givaren.
Så nu återstår att byta hela kylpaketet för den stora fläkten startar inte vilket gör att den mindre får gå ännu mer. Så när kylpaketet är bytt kan jag nog åka runt i en frysbox om jag så vill =) Tyvärr byttes nog kompressorn i onödan ser det ut som. Men men, en ny kompressor är ju aldrig fel =)
Användarvisningsbild
av pb81
Nu är bilen hämtad från verkstad igen och nu blir det faktiskt kallt i bilen, det var kylpaketet som strulade. Den stora fläkten hade gett upp, så den lilla fick jobba dubbelt upp. Vet inte om kompressorbytet var helt i onödan eller om det var både kompressor och fläkt som strulade. Hur som helst, nu sitter det en nissen kompressor istället för en valeo.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]