Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jag har aldrig sett volvos ljuddämpande glas i verkliga livet, så jag vet inte vad det står på dem.

Generellt sett är det saint gobain som gör volvos bilglas och de benämner härdat glas med "securit" vilket står på min bil, och laminerade glas med "stadip".
Om de följer samma linje som för byggnadsglas, så bör glasen med ljudfolie heta "stadip silence".

Volvo hävdade ju i och för sig att de laminerade glasen också var bra mot inbrott - något som jag personligen tvivlar på.
Men en mindre handyxa eller en kofot tar du dig igenom en lamellruta på sekunder. Detta är i och för sig längre tid än den mikrosekund det tar att slå sönder en härdad ruta... :-)
av semmelman
Nu verkar det läcka i dörren men annars kör du med lastskyddet utdraget eller borttaget, det bör göra lite skillnad på ljudet i kupén.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det står SAINT-GOBAIN SEKURIT på rutorna i framdörrarna. Sen finns det tre ikoner fram, en med en gubbe innanför två ellipser, en med en hammare som studsar tillbaka från rutan och en med vattendroppar som far bort från rutan. Jag har främre sidorutor med vattenavvisande beläggning.
I bakdörrarna saknas den vattenavvisande symbolen, förstås.
I de fasta sidorutorna längst bak står det istället VOLVO prevent. Inget om Saint-Gobain, däremot står det FRANCE.

Hissar jag ner en ruta i en dörr kan jag se att den ser ut att bestå av tre lager och är totalt ungefär 5 mm tjock.
Användarvisningsbild
av MartinS
Så här står det på mina rutor:

Bild

De är som Anders säger 5mm tjocka och i tre lager. Alla lager ser ungefär lika tjocka ut.

Vad det gäller stöldskydd så stoppar de nog "spontantjuven/vandalen", han som försöker komma in med en skruvmejsel, sten eller liknande. Med en yxa eller annat rejält tillhygge kommer man ju naturligtvis in i bilen snabbare.

/Martin

/Martin
av mattish
Är dörren speciellt utformad när man väljer det tjockare glaset eller det är något som går att byta till om man inte har det från fabrik?
Användarvisningsbild
av MartinS
mattish skrev:Är dörren speciellt utformad när man väljer det tjockare glaset eller det är något som går att byta till om man inte har det från fabrik?
Det är andra tätningslister, annars är det nog ingen skillnad.

/Martin
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Saint gobain tillverkar enligt uppgift bara tre sorters securit till bilar. 3,4 och 5 mm.
den laminerade rutan är enligt samma källa 22.1, dvs 2 st 2 mm glas och 1 st folie. Den folien kan vara en ljudfolie eller en tjockare pvb, ca 0,76 mm.
Att den ser lika tjock ut som glasen beror troligen på att pvbn "flyter ut" över den rundslipade kanten på glasskivorna.
Min gissning är att man som original kör 4 mm securit och annars har 22.1 - det skulle göra glasen obetydligt olika i tjocklek, och detta kan utan bekymmer tas upp av gummina kring glasen, så att man inte behöver byta gummin mellan std-glas och laminerade rutor.
symbolerna står troligen för vattenavvisande (till höger) och att man kan slå sönder glasen som en "nödutgång" (jfr med bussar och deras hammare), imitten. syombolen till vänster kan jag inte tyda.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det sår ju pvb längst ner till höger.

Symbolen med hammaren tolkar jag som att en hammare 'studsar' på rutan. Symbolen längst till vänster lär betyda ljuddämpande.

Jag är ganska säker på att ma har olika tätnngslister för bilar med respektive utan laminerat, men jag har inte vida här så jag kan dubbelkolla.

/Martin
av perhall
Om man ska byta tätningslister blir det ju riktigt dyrt att byta till laminerat glas.
Visst kommer det mesta av ljudet in på andra ställen men även rätt mycket däckljud kommer via rutorna. Om man håller örat mot rutan när man kör i 100 eller 150 med en bil med resp. utan laminerat glas hör man att det kommer in mer ljud (som är mest vindljud men också en del vägljud) genom rutan i den utan laminerade rutor...
sen är det säkert kombinationer som gör att på grov asfalt med en bullrig motor och breda däck så gör laminerade rutor ej märkbar skillnad (typ en 2,0D MY08 med 19" och sportchassi" medan det i en bil med tysta däck, tyst motor och slät asfalt samt hög hastighet gör stor skillnad (T6 med nya Primacy HP el Hakka V senaste generationen 17" 225-50).
ang. inbrott så är den typ som drabbat flest jag känner stöld av väska i parkeringsgarage el på stan. jag har svårt att tro att nån orkar slå sönder en laminerad ruta mitt på dan på vältrafikerad gata på stan för att leta fram något värdefullt i bilen som de inte ser utifrån... om de inte bestämt sig för att det är mig de vill ha förstås:)
PH

har ett udda problem, har en V50 2010, med 2.0 Fle[…]

Sant! Men är ett verktyg "dyrt"? - […]

Fel generator V70??

Det som händer är att laddlampan lyser o[…]

Bytt skivor och klossar fram. Det blev ATE, b&arin[…]