Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#657559
mattish skrev:Är dörren speciellt utformad när man väljer det tjockare glaset eller det är något som går att byta till om man inte har det från fabrik?
Det är andra tätningslister, annars är det nog ingen skillnad.

/Martin
Användarvisningsbild
av Snacksalig
#657560
Saint gobain tillverkar enligt uppgift bara tre sorters securit till bilar. 3,4 och 5 mm.
den laminerade rutan är enligt samma källa 22.1, dvs 2 st 2 mm glas och 1 st folie. Den folien kan vara en ljudfolie eller en tjockare pvb, ca 0,76 mm.
Att den ser lika tjock ut som glasen beror troligen på att pvbn "flyter ut" över den rundslipade kanten på glasskivorna.
Min gissning är att man som original kör 4 mm securit och annars har 22.1 - det skulle göra glasen obetydligt olika i tjocklek, och detta kan utan bekymmer tas upp av gummina kring glasen, så att man inte behöver byta gummin mellan std-glas och laminerade rutor.
symbolerna står troligen för vattenavvisande (till höger) och att man kan slå sönder glasen som en "nödutgång" (jfr med bussar och deras hammare), imitten. syombolen till vänster kan jag inte tyda.
Användarvisningsbild
av MartinS
#657584
Det sår ju pvb längst ner till höger.

Symbolen med hammaren tolkar jag som att en hammare 'studsar' på rutan. Symbolen längst till vänster lär betyda ljuddämpande.

Jag är ganska säker på att ma har olika tätnngslister för bilar med respektive utan laminerat, men jag har inte vida här så jag kan dubbelkolla.

/Martin
av perhall
#657599
Om man ska byta tätningslister blir det ju riktigt dyrt att byta till laminerat glas.
Visst kommer det mesta av ljudet in på andra ställen men även rätt mycket däckljud kommer via rutorna. Om man håller örat mot rutan när man kör i 100 eller 150 med en bil med resp. utan laminerat glas hör man att det kommer in mer ljud (som är mest vindljud men också en del vägljud) genom rutan i den utan laminerade rutor...
sen är det säkert kombinationer som gör att på grov asfalt med en bullrig motor och breda däck så gör laminerade rutor ej märkbar skillnad (typ en 2,0D MY08 med 19" och sportchassi" medan det i en bil med tysta däck, tyst motor och slät asfalt samt hög hastighet gör stor skillnad (T6 med nya Primacy HP el Hakka V senaste generationen 17" 225-50).
ang. inbrott så är den typ som drabbat flest jag känner stöld av väska i parkeringsgarage el på stan. jag har svårt att tro att nån orkar slå sönder en laminerad ruta mitt på dan på vältrafikerad gata på stan för att leta fram något värdefullt i bilen som de inte ser utifrån... om de inte bestämt sig för att det är mig de vill ha förstås:)
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
#657618
Ingen som kan mäta en ickelaminerad sidoruta hur tjock den är? Jag tittade på min gamla S40 i morse (utan tillgång till skjutmått) och den verkade inte vara tjockare än 3-3,5mm, men den spelar ju i en annan division.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
#657740
Nu har jag kollar med skjutmått, drygt 3,5mm tjocka var de Sekuritglasen jag har på min S40. Om det är samma på volvos nyare och större modeller skiljer det alltså 1,5mm i tjocklek mot laminerat glas.

/Martin
av perhall
#657889
När 850 kom sommaren 1991 fick den kritik för högt buller. Det Volvo gjorde var att öka ruttjockleken till MY93 samt förse bilen med smalare däck (195-60-15 istf 205-55-15). Hur mycket skillnad det var i tjocklek minns jag inte men det tycktes vara en enkel och snabb åtgärd. /PH
Användarvisningsbild
av MartinS
#657899
Jag kollade i Vida igår kväll och det verkar vara samma lister i dörrarna för bilar med resp. utan laminerat glas. Jag kollade på V70II-08.

Men det är väl lite meckigt att byta rutorna i bagaget antar jag?

/Martin

100% aeromotors, även med frakten är det[…]

Avgasbandage eller liknande

Det läker lite avgaser i svetsen på fle[…]

@Naikon, vilken glasmästare var det? Jag l&au[…]

Byte kupefläkt 2010

Märkligt... efter facelift årsmodell 12[…]