Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kluster skrev:Har nu fått in systemet uppdaterat, vet dock inte om det har hjälpt eller inte då det var plusgrader i morse :roll: men det bör det nog göra. Är bara att vänta in minusgraderna :) Återkommer!
OK. Tacksam för rapport när vädrets makter gör det möjligt att testa i skarpt läge igen. :-) Fick du för övrigt något art.nummer på mjukvaran? Alltid enklare att kunna peka på ett sådant när man försöker berätta om saken för verkstaden.
apersson850 skrev:Jag hade en tidig 854 Turbo av 1994 års modell (den första 850 Turbo som levererades av dåvarande Fridolfssons Bil i Ljungby).
Minns som sagt inget bekymmer på min egen -94 T5 (som de hette i Tyskland redan från början; "Turbo" användes bara på den svenska marknaden) när det gäller fläktstyrningen. Däremot gjordes en ombyggnad av vevhusventilationen på min strax efter att jag importerat den till Sverige hösten 1996. Att det inte redan var gjort i Tyskland kan ha varit en klimatfråga. Om jag minns rätt var problemet att vevhusventilationen kunde frysa ihop om det blev tillräckligt kallt. Om inte minnet sviker innefattade ändringen ändrad dragning av rören till laddluftkylaren så att inloppsröret (det som löper över motorn) gick in nedtill på laddluftkylaren och utloppsröret upptill istället för tvärtom. Hur var det med detta på din?
Det var laddluften som man byggde om, för den kunde få luftspjället att frysa om det var -30°C och regnade. Hur nu detta skulle inträffa samtidigt?
Mycket riktigt så ändrade man så att luften togs ut i toppen på laddluftkylaren istället för i botten. Man gjorde också några små hål i botten på laddluftkylaren, för att blåsa ut kondensvatten automatiskt. Detta gjordes på min bil också.
Vevhusventilationen modifierades också på vissa modeller, men det var en separat grej.

Jag tror vi har glidit från ämnet...

Så när jag ändå är igång: Här är den, med husvagn.

Bild
av Kluster
andersuw skrev:
Kluster skrev:Har nu fått in systemet uppdaterat, vet dock inte om det har hjälpt eller inte då det var plusgrader i morse :roll: men det bör det nog göra. Är bara att vänta in minusgraderna :) Återkommer!
OK. Tacksam för rapport när vädrets makter gör det möjligt att testa i skarpt läge igen. :-) Fick du för övrigt något art.nummer på mjukvaran? Alltid enklare att kunna peka på ett sådant när man försöker berätta om saken för verkstaden.
Japp, det är art.nr 31282059 "AUD Uppgradering", sen om det är specifikt för min modell eller inte vet jag inte men enklast är nog att söka på regnr så bör det dyka upp :)
Kluster skrev:Japp, det är art.nr 31282059 "AUD Uppgradering", sen om det är specifikt för min modell eller inte vet jag inte men enklast är nog att söka på regnr så bör det dyka upp :)
Utmärkt! Då vet jag vad jag skall be verkstaden leta efter. Även om det är ett annat artikelnummer för min bil hjälper detta dem sannolikt att snabbt hitta rätt. :-)
apersson850 skrev:Det var laddluften som man byggde om, för den kunde få luftspjället att frysa om det var -30°C och regnade. Hur nu detta skulle inträffa samtidigt?
Det är väl sådant som kallas underkylt regn. ;-)
apersson850 skrev:Mycket riktigt så ändrade man så att luften togs ut i toppen på laddluftkylaren istället för i botten. Man gjorde också några små hål i botten på laddluftkylaren, för att blåsa ut kondensvatten automatiskt. Detta gjordes på min bil också.
Ja, jag minns även "dräneringen" av laddluftkylaren. Det var för övrigt inte bara vatten som droppade ur min. Det brukade också komma lite oljekladd där framme (om än bara lite). Kan inte säkert säga varifrån oljan kom men misstänker i vart fall dräneringen av laddluftkylaren.
apersson850 skrev:Vevhusventilationen modifierades också på vissa modeller, men det var en separat grej.
OK. Kan vara att det gjordes samtidigt på min bil men att jag bara minns ombyggnaden på laddluftssidan eftersom den tog sig ett mera påtagligt uttryck.
apersson850 skrev:Jag tror vi har glidit från ämnet...
Det har vi absolut. Men eftersom jag som trådskapare inte har något emot det får väl andra stå ut så länge vi inte går till omåttliga överdrifter. :-)
apersson850 skrev:Så när jag ändå är igång: Här är den, med husvagn.
Tjusig! Hade inte haft något emot att ha en i just den färgen. Kontrar med några bilder på min som den såg ut vid försäljningen (detta är annonsbilderna) när den såldes 2008. Självfallet valde jag en ståndsmässig miljö (Uppsala slott och utsikten ner mot domkyrkan). Inte så pjåkigt för att vara en fjorton år gammal bil väl?
85501.jpg
85501.jpg (172.35 KiB) Visad 557 gånger
85502.jpg
85502.jpg (173.29 KiB) Visad 559 gånger
85503.jpg
85503.jpg (75.32 KiB) Visad 559 gånger
85504.jpg
85504.jpg (90.92 KiB) Visad 557 gånger
85505.jpg
85505.jpg (130.15 KiB) Visad 558 gånger
85506.jpg
85506.jpg (129.19 KiB) Visad 556 gånger
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Jaså, ska det vara bilder inifrån också? Några försäljningsbilder blev det aldrig på min. Den hade bara en ägare när den gick till de sälla jaktmarkerna.
Här är i alla fall några bilder "i farten", så att säga.

Bild

Bild

I Sverige var det standard med vedförråd på instrumentbrädan.
apersson850 skrev:Jaså, ska det vara bilder inifrån också?
Absolut! Även om interiören väl inte var 850ns starka sida. Formen på stolar/säten tyckte jag man hade fått snits på redan då. Men det mesta annat var ju lite "B". Blev väsentligt bättre på den punkten med S/V70 tyckte jag åtminstone när det begav sig.
apersson850 skrev:Några försäljningsbilder blev det aldrig på min. Den hade bara en ägare när den gick till de sälla jaktmarkerna.
Helt OK att pensionera sig efter 50000 mil får man nog ändå säga.
apersson850 skrev:I Sverige var det standard med vedförråd på instrumentbrädan.
Lyckligtvis inte i Tyskland, från mina utgångspunkter sett. Har rätt svårt för trä i bilar, särskilt som det oftast varken ser ut som eller de facto är trä.

När jag köpte efterträdaren till 855:an (V70 T5 -02) tyckte jag den såg för bedrövlig ut på insidan: Panelinläggning i låtsasvalnöt, en pråm till tunnelkonsol, något som påminde om ett bussroder till ratt och jättelika sjok av mörkgrå plast. Så här såg det ut initialt. Kan inte med bästa vilja i världen säga att detta är vackert eller ens "anständigt".
Tunnelkonsol01.jpg
Tunnelkonsol01.jpg (116.26 KiB) Visad 558 gånger
Så det fick bli operation "redesign" på insidan, bland annat innefattande en febril jakt på aluminiumbitar som ersättning för låtsasträet och för att förta det allmänt dystergrå intrycket. Så här såg det ut när jag var färdig något år eller två senare och bilen vederbörligen "punkifierad". ;-)
Pedaler04.jpg
Pedaler04.jpg (100.94 KiB) Visad 559 gånger
Pedaler05.jpg
Pedaler05.jpg (106.89 KiB) Visad 556 gånger
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Träpanelen livade upp bland det svarta. Fast min hade ju beige underdel på instrumentbrädan, så det livade upp lite, det också.
Träet var för övrigt ransonerat. Det var meningen att man skulle kunna få det som tillbehör till en GLT också, men Volvo hade sagt att det skulle vara standard i Turbo. Men valnöten var bristvara (nej, det var inte plast), så det gick bara att få i Turbo ett tag.
S/V70 som kom senare var betydligt fulare inuti, helt klart. Volvo försökte göra något med rundare former utan att veta hur de skulle vända sig. Jag köpte aldrig någon sådan. Kompletterade med lite 740/940 för att klara lastbehovet istället. De var i alla fall konsekvent kantiga.
Nästa V70 har vi en, fast jag tycker den har märkliga sjok i inredningen, den också. Men det var inte riktigt frivilligt att skaffa den bilen. Den "blev över", liksom.
Den XC70 som jag har nu tycker jag är någorlunda rimligt formgiven inuti. Passar rätt bra till bilens karaktär. Den försöker inte vara någon racer, så den behöver inte se ut så heller.
av Kluster
andersuw skrev:
Kluster skrev:Japp, det är art.nr 31282059 "AUD Uppgradering", sen om det är specifikt för min modell eller inte vet jag inte men enklast är nog att söka på regnr så bör det dyka upp :)
Utmärkt! Då vet jag vad jag skall be verkstaden leta efter. Även om det är ett annat artikelnummer för min bil hjälper detta dem sannolikt att snabbt hitta rätt. :-)
Det var -5 imorse och ja, äntligen - ljudet kom direkt! :-)-)

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]