Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nja, ibland kan man ju ha en inställning i en mjukvara som tycker något är fel bara för att det går lite trögt när det är kallt. Som det var med kupéfläkten i gamla 850, exempelvis. Startade man när det var rejält kallt och vred luftriktningsvredet till defroster det första man gjorde, då försökte fläkten gå upp i toppfart direkt. Var det då tillräckligt kallt så tyckte övervakningsprogrammet för fläktmotorn att den tog osannolikt mycket ström och stängde helt sonika av den.
Om man däremot lät luftreglaget stå i läge AUTO medans man skrapade rutorna, då gick fläkten långsamt, eftersom motorn inte var varm ännu. Sen kunde man sätta den på defroster när man skrapat färdigt. Då hade fläkten rört sig ett tag och gick även i full fart.
Volvo ändrade gränsvärdet i programmet på senare tid, för att "fixa" problemet.
apersson850 skrev:Nja, ibland kan man ju ha en inställning i en mjukvara som tycker något är fel bara för att det går lite trögt när det är kallt. Som det var med kupéfläkten i gamla 850, exempelvis. Startade man när det var rejält kallt och vred luftriktningsvredet till defroster det första man gjorde, då försökte fläkten gå upp i toppfart direkt. Var det då tillräckligt kallt så tyckte övervakningsprogrammet för fläktmotorn att den tog osannolikt mycket ström och stängde helt sonika av den.
Om man däremot lät luftreglaget stå i läge AUTO medans man skrapade rutorna, då gick fläkten långsamt, eftersom motorn inte var varm ännu. Sen kunde man sätta den på defroster när man skrapat färdigt. Då hade fläkten rört sig ett tag och gick även i full fart.
Volvo ändrade gränsvärdet i programmet på senare tid, för att "fixa" problemet.
Där ser man. Hade faktiskt ingen aning om att kupéfläkten på 850 hade någon form av övervakning för strömförbrukning på fläktmotorn och hade aldrig gissat det heller. Märkte heller aldrig något problem av det slag du beskriver. Enda bekymret jag erinrar mig var att den kved besvärat om vintrarna efter ett tag och så småningom fick bytas ut efter ett misslyckat försök från min sida att lösa problemet via smörjning.

Vet du för övrigt när Volvo ändrade gränsvärdet i produktionen? Min var en 855 T5 -94 specad för den tyska marknaden. Bilen hade ECC om det nu spelar någon roll i sammanhanget.
av Kluster
andersuw skrev:
Kluster skrev:Ja, för allt fungerar som det ska i min bil; parkeringssensorerna är aktiva visuellt på skärmen men inget ljud, radion är igång med volymvredet på 25% men inget ljud osv osv.
T o m när jag ringer upp min fru ser jag att samtalet kopplas upp men jag hör ingenting. Efter en kort stund "smyger" sig ljudet in...
Allt detta låter bekant så när som på att jag ännu inte upplevt detta med att ljudet så småningom smyger sig in. Så kanske vi har samma problem trots allt. Såg i den tråd du länkade till att du skall få ny mjukvara imorgon. Ser fram emot rapport från din sida när detta är avklarat och du fått möjlighet att testa om det hjälper.

Vad jag fortfarande inte för mitt liv begriper är dock hur mjukvara kan hjälpa mot ett värmerelaterat fel i infotainmentsystemet. Sitter det någon tempgivare där inne som måste ge klartecken innan mjukvaran tillåter att systemet startar eller vad?

Var själv på Volvoverkstaden idag för att fixa en glappande styrled på min "gamla" bil och passade då på att växla några ord om ljudproblemet med en av de "verkare" jag sedan gammalt är bekant med. Han skulle plocka ut lämplig servicetekniker åt mig för att hantera detta och höra av sig så snart han har besked om vem det blir. Rapporterar i tråden när jag har något nytt att berätta.
Det stämmer, ska in i morgonbitti och få in mjukvaran som åtgärdar detta problem. Ska försöka återkoppla så snart jag är på jobbet.
andersuw skrev:Vet du för övrigt när Volvo ändrade gränsvärdet i produktionen? Min var en 855 T5 -94 specad för den tyska marknaden. Bilen hade ECC om det nu spelar någon roll i sammanhanget.
Det var bilar med ECC som hade problemet. De andra hade ett enklare pådrag till fläkten, inte ett elektroniskt med övervakning.
Nej, jag vet inte när det ändrades. Jag hade en tidig 854 Turbo av 1994 års modell (den första 850 Turbo som levererades av dåvarande Fridolfssons Bil i Ljungby). Den hade problemet. Det hände två gånger, i början. Sen förstod jag problemet och kringgick det genom att inte välja defroster omedelbart efter start i flera minusgrader.
av Kluster
Har nu fått in systemet uppdaterat, vet dock inte om det har hjälpt eller inte då det var plusgrader i morse :roll: men det bör det nog göra. Är bara att vänta in minusgraderna :) Återkommer!
Kluster skrev:Har nu fått in systemet uppdaterat, vet dock inte om det har hjälpt eller inte då det var plusgrader i morse :roll: men det bör det nog göra. Är bara att vänta in minusgraderna :) Återkommer!
OK. Tacksam för rapport när vädrets makter gör det möjligt att testa i skarpt läge igen. :-) Fick du för övrigt något art.nummer på mjukvaran? Alltid enklare att kunna peka på ett sådant när man försöker berätta om saken för verkstaden.
apersson850 skrev:Jag hade en tidig 854 Turbo av 1994 års modell (den första 850 Turbo som levererades av dåvarande Fridolfssons Bil i Ljungby).
Minns som sagt inget bekymmer på min egen -94 T5 (som de hette i Tyskland redan från början; "Turbo" användes bara på den svenska marknaden) när det gäller fläktstyrningen. Däremot gjordes en ombyggnad av vevhusventilationen på min strax efter att jag importerat den till Sverige hösten 1996. Att det inte redan var gjort i Tyskland kan ha varit en klimatfråga. Om jag minns rätt var problemet att vevhusventilationen kunde frysa ihop om det blev tillräckligt kallt. Om inte minnet sviker innefattade ändringen ändrad dragning av rören till laddluftkylaren så att inloppsröret (det som löper över motorn) gick in nedtill på laddluftkylaren och utloppsröret upptill istället för tvärtom. Hur var det med detta på din?
Det var laddluften som man byggde om, för den kunde få luftspjället att frysa om det var -30°C och regnade. Hur nu detta skulle inträffa samtidigt?
Mycket riktigt så ändrade man så att luften togs ut i toppen på laddluftkylaren istället för i botten. Man gjorde också några små hål i botten på laddluftkylaren, för att blåsa ut kondensvatten automatiskt. Detta gjordes på min bil också.
Vevhusventilationen modifierades också på vissa modeller, men det var en separat grej.

Jag tror vi har glidit från ämnet...

Så när jag ändå är igång: Här är den, med husvagn.

Bild
av Kluster
andersuw skrev:
Kluster skrev:Har nu fått in systemet uppdaterat, vet dock inte om det har hjälpt eller inte då det var plusgrader i morse :roll: men det bör det nog göra. Är bara att vänta in minusgraderna :) Återkommer!
OK. Tacksam för rapport när vädrets makter gör det möjligt att testa i skarpt läge igen. :-) Fick du för övrigt något art.nummer på mjukvaran? Alltid enklare att kunna peka på ett sådant när man försöker berätta om saken för verkstaden.
Japp, det är art.nr 31282059 "AUD Uppgradering", sen om det är specifikt för min modell eller inte vet jag inte men enklast är nog att söka på regnr så bör det dyka upp :)
Kluster skrev:Japp, det är art.nr 31282059 "AUD Uppgradering", sen om det är specifikt för min modell eller inte vet jag inte men enklast är nog att söka på regnr så bör det dyka upp :)
Utmärkt! Då vet jag vad jag skall be verkstaden leta efter. Även om det är ett annat artikelnummer för min bil hjälper detta dem sannolikt att snabbt hitta rätt. :-)

Givaren sitter under/bakom remskivan till hjä[…]

Förfrågan urklipp ur VIDA

Hej, jag söker skisser där man ser delar[…]

20250816_143203.jpg Hittade 4st Njord fälga[…]

Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]