Nu så! Nu kommer de lovade bilderna från i somras haha. Bättre sent än aldrig.
Det blev en del körning under sommaren, jag kommer dock inte ihåg hur många mil det blev, men några hundra i alla fall. Främst inom triangeln Dalarna - Värmland - Uppland. Turer till sommarstugor, hälsa på släktingar, åka på musikfestival, och så blev det en avstickare till västkusten några dagar. Bilen har fungerat relativt felfritt. Inga större problem har den ställt till med, men den börjar bli sliten. Bakrutetorkaren la av, jag misstänker att det är ett kabelbrott i bakluckans gångjärn som har orsakat det. Jag bävar lite inför arbetet att fixa det kabelbrottet, men det borde göras snart. Egentligen skulle hela bakluckan behöva renoveras då en del rost börjar krypa fram. Bakluckans lås har kärvat ihop igen, men C-låset fungerar. Med de nya däcken och hjulinställningen så är bilen snällare på vägen och ligger hyfsat rakt utan att dra åt något håll. Fast det är ju ändå en snart 35 år gammal bilen så den har sina egenheter, hoppar, gnisslar, drar hit och drar dit. Framvagnen skulle definitivt behöva en uppfräschning. Jag har ju i princip alla delar för det hemma, ska bara ta mig för en vacker dag.
Den största nyheten är nog att jag har köpt en till bil! Det blev en Saab 9000 CSE 2.0t 1998. Har varit sugen på att äga en 9000 igen och nu slog jag slag i saken. Det blev inte mitt bästa köp ekonomiskt sett. Jag har fått lägga ganska mycket pengar på bilen, och mer grejer skulle behövas, men mycket av det är inte absolut nödvändigt. Mer jag som tycker det är trevligt att vårda och serva bilen, samt att jag vill att allt ska fungera. Annars fungerar bilen mycket bra. Pigg är den också då den är steg 1 trimmad. Fantastiskt skön och trevlig bil att köra, och så långt ifrån en Volvo 240 man kan komma nästa. Men båda ligger mig varmt och hjärtat och båda har sin charm på sina alldeles egna sätt. Saaben har främst fått agera vinterbil och nu är den utlånad då lillbrorsans Volvo V40 har klappat ihop.
I slutet av sommaren tog jag farfars Saab 96 2-takt upp till Dalarna för att äntligen lämnas in för renovering. Jag och farfar står tillsammans för renoveringen, med våra plånböcker alltså. Bilen är i hyfsat skick men har en del rostskador. Farfar har ägt den sedan 70-talet tror jag. Det var länge sedan bilen var i trafik, men nu är det på tiden att den får komma ut på vägarna igen. Tanken var att den skulle vara klar till sommaren, men det blir nog i höst istället då lackeraren har fått förhinder.
Planen var att åtgärda en del grejer med min 245:a under hösten och vintern. Jag hade bokat en tid hos min mekaniker för oljebyte samt byte av kylvarvätska och bromsvätska, men mekanikern fick förhinder och det blev inte av. Dock är en ny tid bokad nu i april. Oljebytet ordnade jag själv för en vecka sedan. Listan på grejer som skulle behöva göras med bilen är lång, och vintern då bilen är avställd vore ju det optimala tillfället att fixa allt. Dessvärre har jag inte haft tid och inte heller någon vidare möjlighet då Volvon har stått avställd en bit därifrån jag bor och det lilla garaget jag hyr har fått husera min 9000. I år ska i alla fall en hel del grejer banne mig ske med bilen! Har ju min 9000 jag kan köra med (när jag får tillbaka den) så Volvon har jag tid att ställa av, även om jag vill köra så mycket som möjligt med den i sommar. Serviceintervall ska följas och kopplingen ska bytas. Det är det minsta. Sen hoppas jag hinna och orka med att renovera förarstolen. Den ger mig verkligen ryggont nu. En fräsch passagerarstol har införskaffats, så det är bara att ta tummen ur nu. Motorvibrationerna börjar bli riktigt störiga, eller det har de varit i 4 år och 3000 mil. De har inte blivit värre, men jag borde verkligen göra något åt dem. Ska försöka felsöka lite vad som kan orsaka vibrationerna. Torkarna går extremt långsamt, det bör åtgärdas innan sommarens regn. Rosten kryper på, men det får bli ett senare problem. Måste hitta någon som vill rostlaga denna bil åt mig. Ska betala för farfar Saab också först innan jag plötsligt har två bilar inne på renovering.