Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Inte mycket som har hänt med denna bil. Den har rullat under sommaren och hösten, dock inte med mig bakom ratten. Bilen har lånats ut till min lillebror. Tyvärr har han inte skött den riktigt på den nivån jag brukar hålla bilen, men en rejäl (verkligen rejäl) tvätt och städning invändigt är inte hela världen. Dock har lite problem hopat sig. Något är knas med framvagnen eller styrningen. Bilen drar kraftigt åt vänster och styrningen känns lite vobblig. Det är nästan så att det är trafikfarligt. Hellre att bilen drar åt höger ut i ett dike än in i mötande trafik. Bilen lämnades in på en hjulinställning (det gjordes en för bara ett eller två år sedan) men utan något förbättrar resultat. Tyvärr har jag inte hunnit felsöka mer, men jag misstänker att det kan vara något med däcken, om de har blivit deformerade eller delaminerade. Jag ska testa att byta plats på dem och se om det blir någon skillnad. Om det inte hjälper så är det nog styrservot och något med framvagnschassit som är tokigt.

Sedan drar bilen tjuvström också. Som vanligt inför vintern ställdes den in i ett garage som är tempererat. Dumt nog glömde jag att ta bort batteripolen som jag alltid gör. Efter en månad tog jag bort den. Skulle först bara starta bilen och låta den gå en stund. Men det var helt tokdött. Andra vintern batteriet dör. Fast förra vintern så stod den något längre med batteriet anslutet. Det blir till att felsöka detta också i vår. Kanske kan det vara så att min installation av ny säkringsbrygga har ställt till något.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Här kommer en sen uppdatering! Bilen fick nya däck runtom i våras vilket löste problemet med att bilen drog åt vänster. Antagligen hade ett av framdäcken börjat svälla eller delamineras. Tråkigt, det var ändå nokiandäck. Tänker att de borde hålla längre. Men de har ändå suttit på i 6 år och fått utstå en hel del. Mer än så kanske man inte kan förväntas. Hela framvagnen skulle ändå behöva fräschas upp. Hittills har jag endast bytt stabilisatorstag samt styrleder, men har alla delar som behövs liggandes. Stötdämpare, fjädrar, bussningar o.s.v. En vacker dag så...

Tjuvströmmen tror både jag och mekanikern som jag numera anlitar (har tyvärr dålig möjlighet att meka själv nu för tiden) beror på stereon. Så när bilen ska stå längre stunder så stänger jag av stereon. Men jag sa ta och felsöka närmare med en multimeter någon gång framöver.

Annars har mycket inte skett med bilen. Den har fått rulla en hel del under detta år, snart 1000 mil. I vår bör den slå över till 38 000 mil. Bilen fick sig en välbehövlig polering i somras och så den glänste! Jag hade ignorerat lacken alldeles för länge och låtit den bli ordentligt oxiderad. Hade till och med glömt hur fin den kan vara. Nu ska jag försöka hålla efter den lite med polermaskinen. Det krävs ju inte särskilt mycket för att få resultat.

I höst innan bilen ställs av så ska jag byta motoroljan samt låta mekanikern byta bromsvätskan (ska försöka följa Volvos angivna serviceintervall). Ska även rengöra flamfällan och slangen på vevhusventilationen. Serviceinstruktionen säger att man ska göra det vid ett visst intervall som det är dags för nu, så jag tänker att det kanske kan vara bra.

Lägger upp lite bilder så småningom.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Nu så! Nu kommer de lovade bilderna från i somras haha. Bättre sent än aldrig.

Det blev en del körning under sommaren, jag kommer dock inte ihåg hur många mil det blev, men några hundra i alla fall. Främst inom triangeln Dalarna - Värmland - Uppland. Turer till sommarstugor, hälsa på släktingar, åka på musikfestival, och så blev det en avstickare till västkusten några dagar. Bilen har fungerat relativt felfritt. Inga större problem har den ställt till med, men den börjar bli sliten. Bakrutetorkaren la av, jag misstänker att det är ett kabelbrott i bakluckans gångjärn som har orsakat det. Jag bävar lite inför arbetet att fixa det kabelbrottet, men det borde göras snart. Egentligen skulle hela bakluckan behöva renoveras då en del rost börjar krypa fram. Bakluckans lås har kärvat ihop igen, men C-låset fungerar. Med de nya däcken och hjulinställningen så är bilen snällare på vägen och ligger hyfsat rakt utan att dra åt något håll. Fast det är ju ändå en snart 35 år gammal bilen så den har sina egenheter, hoppar, gnisslar, drar hit och drar dit. Framvagnen skulle definitivt behöva en uppfräschning. Jag har ju i princip alla delar för det hemma, ska bara ta mig för en vacker dag.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Den största nyheten är nog att jag har köpt en till bil! Det blev en Saab 9000 CSE 2.0t 1998. Har varit sugen på att äga en 9000 igen och nu slog jag slag i saken. Det blev inte mitt bästa köp ekonomiskt sett. Jag har fått lägga ganska mycket pengar på bilen, och mer grejer skulle behövas, men mycket av det är inte absolut nödvändigt. Mer jag som tycker det är trevligt att vårda och serva bilen, samt att jag vill att allt ska fungera. Annars fungerar bilen mycket bra. Pigg är den också då den är steg 1 trimmad. Fantastiskt skön och trevlig bil att köra, och så långt ifrån en Volvo 240 man kan komma nästa. Men båda ligger mig varmt och hjärtat och båda har sin charm på sina alldeles egna sätt. Saaben har främst fått agera vinterbil och nu är den utlånad då lillbrorsans Volvo V40 har klappat ihop.

Bild

I slutet av sommaren tog jag farfars Saab 96 2-takt upp till Dalarna för att äntligen lämnas in för renovering. Jag och farfar står tillsammans för renoveringen, med våra plånböcker alltså. Bilen är i hyfsat skick men har en del rostskador. Farfar har ägt den sedan 70-talet tror jag. Det var länge sedan bilen var i trafik, men nu är det på tiden att den får komma ut på vägarna igen. Tanken var att den skulle vara klar till sommaren, men det blir nog i höst istället då lackeraren har fått förhinder.

Bild

Planen var att åtgärda en del grejer med min 245:a under hösten och vintern. Jag hade bokat en tid hos min mekaniker för oljebyte samt byte av kylvarvätska och bromsvätska, men mekanikern fick förhinder och det blev inte av. Dock är en ny tid bokad nu i april. Oljebytet ordnade jag själv för en vecka sedan. Listan på grejer som skulle behöva göras med bilen är lång, och vintern då bilen är avställd vore ju det optimala tillfället att fixa allt. Dessvärre har jag inte haft tid och inte heller någon vidare möjlighet då Volvon har stått avställd en bit därifrån jag bor och det lilla garaget jag hyr har fått husera min 9000. I år ska i alla fall en hel del grejer banne mig ske med bilen! Har ju min 9000 jag kan köra med (när jag får tillbaka den) så Volvon har jag tid att ställa av, även om jag vill köra så mycket som möjligt med den i sommar. Serviceintervall ska följas och kopplingen ska bytas. Det är det minsta. Sen hoppas jag hinna och orka med att renovera förarstolen. Den ger mig verkligen ryggont nu. En fräsch passagerarstol har införskaffats, så det är bara att ta tummen ur nu. Motorvibrationerna börjar bli riktigt störiga, eller det har de varit i 4 år och 3000 mil. De har inte blivit värre, men jag borde verkligen göra något åt dem. Ska försöka felsöka lite vad som kan orsaka vibrationerna. Torkarna går extremt långsamt, det bör åtgärdas innan sommarens regn. Rosten kryper på, men det får bli ett senare problem. Måste hitta någon som vill rostlaga denna bil åt mig. Ska betala för farfar Saab också först innan jag plötsligt har två bilar inne på renovering.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Beställt hem olja för ett "mell[…]

För mycket camber 940.

Vet inte hur dess a fungerar men ger ställb[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Blanda inte ihop EQE och EQS. :-) De må se […]